2013-07-07, 15:27
Medlem
DonDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Är det bara jag som tycker att det känns lite riskabelt av polisen att skjuta tre varningsskott rakt upp i luften i en "stadskärna"?

Skotten måste ju komma ner också - skjut idioten direkt.

Kulor som faller rakt ner med egen kraft har bara bråkdelen av verkan. Dessutom är sannolikheten att de ska träffa ngn mkt liten.
Citera
2013-07-07, 15:27
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

det är nog enligt regelboken, ser inget fel i det. värre då om de skulle försöka skjuta gm i "benen", med den risk för missar och rikoschetter det innebär.

Det är säkerligen enligt regelboken, men ser ju läskigt ut
Citera
2013-07-07, 15:32
Medlem
Ett tredje offer verkar nu vara bekräftat.

"– Jag kan bekräfta att det finns ytterligare ett offer, mer kan jag inte säga, säger Fredrik Asp, stationsbefäl vid Varbergspolisen."
Citera
2013-07-07, 15:33
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Nä, så fungerar det väl inte helt och hållet?
Lär inte vara skönt att få i i huvudet i alla fall.

EDIT:
Livsfarligt!

http://illvet.se/fraga-oss/kan-en-nedfallande-projektil-doda
Skilj på grovkalibriga höghastighets skjutvapen och Polisens tjänstepistol.
Det går inte att jämföra.
Citera
2013-07-07, 15:33
Medlem
Stämmer det att man först hittade en knivskuren man på en gräsmatta vid ett hus i närheten av polishuset? Sedan skickades poliser ut för att söka efter mördaren, bl.a. vid tågstationen? Efter det kommer larm om en knivman i centrum av staden som går från dörr till dörr för att hugga folk?

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.1810304-tre-pa-sjukhus-efter-valdsdad
Citera
2013-07-07, 15:34
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Sant,och vi som jobbar skulle få betala 100000 i månaden för att han sitter där . Bättre med 3 spänn för ett skott.
Det skjuts för lite i det här landet.

Dom borde sätta skottpengar på knarkare så skulle vi slippa en satans massa idiotgrejer som händer.
Problemet är att nu verkade det blivit ett mellanting.
Gm's sjukhusvistelse kostar många dagisplatser och annan välfärd samtidigt som denne ej är oskadliggjord mer än för tillfället.
Antingen "el-teaser" eller [b]verkans[b]eld, inget där emellan.

Nu får vi hoppas att Gm är etnisk svensk, annars bryter väl helvetet loss i vArberg i natt med brända bilar och attacker mot räddningspersonal i vanlig ordning.
Citera
2013-07-07, 15:36
Medlem
DonDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Har nu sett filmsnutten och vad som slår mig är att det känns något overkill att skjuta det sista skottet mot mannen då han redan är så gott som imobiliserad och släpar sig fram på gatan.
Här var det av förståeliga skäl mycket adrenalin inblandat och kanske är det svårt i dessa lägen att
handla 100% rationellt från polisens sida.
De är bara människor som själva i ökande utsträckning riskerar sina liv på jobbet.

Hade man låtit skjutandet bero för ett ögonblick efter att man fällt GM och på behörigt avstånd istället omringat mannen, så hade man ju också ökat chanserna att i efterhand kunna höra honom.
Nu kanske detta kommer att vara möjligt ändå, i just detta fallet. Kanske inte.

Min avsikt är inte att kritisera polisen i detta skedet, men polisens roll måste primärt vara att stoppa och beivra brott, inte att självsvådligt utmäta ögonblickliga straff. Killen hade även utan de sista skotten, av naturliga skäl inte klarat av att släpa sig någon längre sträcka utan man hade kunnat kontrollera honom medelst vapnhot tills man övermannat honom, menar jag

I stort så inser jag nödvändigheten med så pass kraftig ammonution som polisen har, då samhället på bara 5-10 år ytterligare har förändrats mot det råare och mer våldsamma hållet.
Personligen tror jag att dessa s.k rc-droger i många fall är den bakomliggande orsaken till att
konfrontationer och även enskilda dåd har blivit mer våldsamma och jag har fått intrycket av att de också blivit mycket vanligare.

Tyvärr så tror jag inte det går att stoppa eller förhindra denna utveckling.
RC-drogerna finns redan. Effektivare lagar, inhemskt, gör bara den marknaden ännu mer okontrollerbar genom att den då blir mera dold.
Svensk polis är också förhindrad i att gå vidare mot internationella distributörer o tillverkare då detta ofta sker i länder som har dödsstraff i straffskalan.
Sådana påföljder är svensk polis enligt lag förhindrade att bidra till, i alla fall på pappret.

Därför får vi nog leva med att deti fortsättningen blir missbrukarna av dessa droger, som på gatunivå oftare får plikta med sina liv när dom, som i detta fallet, går till attack mot oskyldiga människor.

Nu återstår det att se vad som utlöst detta vansinnesdåd, men åldern på GM talar för att det är just droger inblandade, kanske i kombination med redan existerande psykisk störning/diagnos.

Mkt text, lite innehåll. Med historiken som facit så gör polisen ALLTID fel, de skulle ha skjutit mindre, mer pricksäkert, färre skott, lösplugg eller kramat gm istället. Glad som fan att jag inte valde polisyrket...
Citera
2013-07-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Problemet är att nu verkade det blivit ett mellanting.
Gm's sjukhusvistelse kostar många dagisplatser och annan välfärd samtidigt som denne ej är oskadliggjord mer än för tillfället.
[b]Antingen "el-teaser" eller [b]verkanseld, inget där emellan.

Nu får vi hoppas att Gm är etnisk svensk, annars bryter väl helvetet loss i vArberg i natt med brända bilar och attacker mot räddningspersonal i vanlig ordning.

Personligen tror jag beanbag hade fungerat bäst idag.

Det hade slagit kniven ur handen på GM varvid polisen hade kunnat klubba ner vederbörande med batong.
Citera
2013-07-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ett tredje offer verkar nu vara bekräftat.

"– Jag kan bekräfta att det finns ytterligare ett offer, mer kan jag inte säga, säger Fredrik Asp, stationsbefäl vid Varbergspolisen."

Expressen fortsätter

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen

Den personen är inte förd till sjukhus och polisen vill inte uttala sig om vilken typ av skador personen ska ha.

http://www.expressen.se/gt/ytterligare-ett-offer-bekraftat-i-knivdramat/

Antingen lätt rispad eller död, låter det som.
Citera
2013-07-07, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timberland
Du tror det? I artiklar står det om tre knivskurna men bara två knivskurna som körts till sjukhus......
Kärringen kan ju ha blivit dödförklarad direkt när hon hittades slaktad i sitt hem och därefter förts till kylrummen på bårhuset utan att behöva ta omvägen runt akuten på sjukhuset..
Senast redigerad av FonnieSaltloek 2013-07-07 kl. 16:06.
Citera
2013-07-07, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan inte kvinnan vara det tredje offret?
Enligt rykten från journalister på plats har Troian rätt. Ev ska det vara gm:s mamma. Detta är dock långt från bekräftat. Bulletinen berättar bara vilka som vårdas på Varbergs sjukhus. Inte om döda dom inte kommit dit.
Citera
2013-07-07, 15:41
Medlem
Nu påstås enligt pressen att GM skall ha sagt "jag har redan dödat", ergo, kan det vara dubbelmördaren som folk redan nämnt i tråden som idag blev skjuten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in