2013-07-06, 23:27
Medlem
Varan är troligen att anse som felaktig, så du kan få skadestånd för den skada den felaktiga varan orsakat dina kläder enligt 31 § konsumentköplagen. Du måste dock begränsa din skada så mycket som möjligt (42 § konsumentköplagen), dvs. försöka tvätta rent dem innan du vill ha ersättning för klädernas värde.

Om du bara är trevlig och förklarar läget för butikschefen så kommer ni nog lösa det smidigt och bra.
Citera
2013-07-07, 09:41
Medlem
Herems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Du fattade inte frågan va? Fick inte någon riktig hjälp av ditt inlägg, men jag antar att du är grisfarmare som går i så skitiga och slitna kläder att du inte ens skulle märka lite blodfläckar..? Så chilla vidare i en annan tråd, tack så mycket.

Mellan oss två är det nog du som är närmast "grisfarmare" med tanke på vilket svin du lär vara.
Citera
2013-07-07, 10:11
Medlem
terms avatar
Det brukar knappast vara blod som rinner från köttförpackningar, snarare köttsaft. Tvätta kläderna först, gärna med blekmedel i. Är det fläckar kvar som inte går bort så kan du ju diskutera frågan med COOP om de kan sponsra dig med en flaska fläckborttagningsmedel.
Citera
2013-07-13, 16:01
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Varan är troligen att anse som felaktig, så du kan få skadestånd för den skada den felaktiga varan orsakat dina kläder enligt 31 § konsumentköplagen. Du måste dock begränsa din skada så mycket som möjligt (42 § konsumentköplagen), dvs. försöka tvätta rent dem innan du vill ha ersättning för klädernas värde.

Om du bara är trevlig och förklarar läget för butikschefen så kommer ni nog lösa det smidigt och bra.

Enligt lagen så är butiken skyldig att ersätta för det förstörda, om man gör sitt först. Vad ersättningen blir beror på. Där har TS svaret på frågan. Tycker själv att någon så klantig inte borde ha rätt till ersättning. Att kontrollera förpackningen är en självklarhet.
Citera
2013-07-17, 23:58
Medlem
Kan meddela att jag fick en väldigt trevlig kompensation av butiken i form av ett presentkort värt 500kr och en rejäl ursäkt från butiksföreståndaren.
Och det trots att jag fick bort alla fläckar från kläderna.
Citera
2013-07-18, 02:50
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herem
Det är skit som händer och det låter lite som att du är en sådan person som startar process bara någon stöter ihop med dig på tunnelbanan eller om solen går i moln när du sitter på uteserveringen. Får jag anta att du bor i Stockholm? Slappna av och ta livet lite mer med ro, det gynnas både du och din omgivning av.

Du är uppenbarligen i fel avdelning på forumet, klart att TS kan kräva ersättning.

/Nocet
Citera
2013-07-18, 02:55
Medlem
DosSantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Du är uppenbarligen i fel avdelning på forumet, klart att TS kan kräva ersättning.

/Nocet
Det där skrev han ju dock innan tråden flyttades till juridik.
Citera
2013-07-18, 05:37
Medlem
Citat:
Kan meddela att jag fick en väldigt trevlig kompensation av butiken i form av ett presentkort värt 500kr och en rejäl ursäkt från butiksföreståndaren.
Så trevligt, snällt av coop då det egentligen inte ligger något tvång om detta.

Varan kan ha blivit skadad av en annan kund. Vet några nissar med en mindre pervision att trycka hål på inplastade grejer, och det behövs bara en sådan nisse i varje stad...
Citera
2013-11-08, 03:21
Medlem
hockexxs avatar
Citat:

Det skall du vara glad för. Det är ju faktiskt inte alltid butikens fel, trasiga förpackningar beror i 95% av fallen på produktionen och är det inte EMV så är det knappast COOP som gjort fel utan tillverkaren.
Citera
2013-11-08, 03:36
Bannlyst
Man brukar få en ny lever. Fråga vetja
Citera
2013-11-08, 04:39
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Det skall du vara glad för. Det är ju faktiskt inte alltid butikens fel, trasiga förpackningar beror i 95% av fallen på produktionen och är det inte EMV så är det knappast COOP som gjort fel utan tillverkaren.

De anställa på COOP packar upp och lägger upp på hyllan så självklart har de ett ansvar de också.

Skönt att de lever upp till sitt rykte.
Citera
2013-11-08, 04:53
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
De anställa på COOP packar upp och lägger upp på hyllan så självklart har de ett ansvar de också.

Skönt att de lever upp till sitt rykte.

Jag vet vad du menar. Men det du bör förstå är att butiken får full ersättning för en inkurant vara och personalen har inget att tjäna på att missa det. Det är absolut inget som man strävar efter då man vill gagna kunderna då varenda krona från ens lön kommer från dem. Sedan finns det ju folk som inte begriper det och går och drar benen efter sig och mjölkar handlaren/bolaget på pengar. Men även jag missar, ibland grovt. Men du skall inte tro att jag inte lägger kundens åsikter i fokus oavsett goda eller onda då jag hade varit arbetslös utan dem.

Samt att det ibland helt enkelt är så att det inte kunde upptäckas. Det finns heller inte tid att gå och kolla varje förpackning. Något jag önskar är att fler kunder vågade säga vad dom tyckte, oavsett om det är komplimanger eller kritik istället för att fler kunder skall bli lidande för upprepade misstag. Det är jävligt lätt att snöa in sig om man inte får insyn utifrån.

Jag jobbar inte på COOP, jag har inget för COOP och jag ogillar deras verksamhet.
Senast redigerad av hockexx 2013-11-08 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in