2013-07-04, 22:31
Medlem
sprithitlers avatar
Inmätningen behöver väl inte nödvändigtvis vara jättesnabb, bara den blir jätterätt. MRSI-förmåga är förvisso önskvärd, men blir förmodligen dyr att implementera, det kan vara så att man får nöja sig med att mata på så många granater som doktrinen anser är säkert innan man själv blir bekämpad och sedan gasa från platsen och vara glad att alls få indirekt eld mot målet även om det naturligtvis vore bättre om alla slog ned samtidigt.

Vad vi vill ha är indirekt eld för hemvärnet och andra lågprioriterade förband.
Överlevnad för pjäsbesättningen
Träff i målet.
Gärna MRSI.
Så billigt som möjligt och med så litet personalbehov som möjligt.
Citera
2013-07-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Inmätningen behöver väl inte nödvändigtvis vara jättesnabb, bara den blir jätterätt. MRSI-förmåga är förvisso önskvärd, men blir förmodligen dyr att implementera, det kan vara så att man får nöja sig med att mata på så många granater som doktrinen anser är säkert innan man själv blir bekämpad och sedan gasa från platsen och vara glad att alls få indirekt eld mot målet även om det naturligtvis vore bättre om alla slog ned samtidigt.

Vad vi vill ha är indirekt eld för hemvärnet och andra lågprioriterade förband.
Överlevnad för pjäsbesättningen
Träff i målet.
Gärna MRSI.
Så billigt som möjligt och med så litet personalbehov som möjligt.

Det beror på vad du klassar som snabbt. Med gyrokompass osv talar du 15 min och det är åt på tok för långsamt. Säg att du har max 5 min från stopp tills du ska ha skjutit och rullar igen.
Längre tid innebär en otrevligt hög risk för nederbörd i form av hagel och annat järnskrot
Citera
2013-07-05, 15:43
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Det beror på vad du klassar som snabbt. Med gyrokompass osv talar du 15 min och det är åt på tok för långsamt. Säg att du har max 5 min från stopp tills du ska ha skjutit och rullar igen.
Längre tid innebär en otrevligt hög risk för nederbörd i form av hagel och annat järnskrot
Varför inte bara spänna fast en till två grk-anordningar på flaket på en Toyota-pickup?

Preppar man lite med kalkyleringarna innan man når avfyrningsplatsen så kan man väldigt snabbt ställa in riktning och vinkel, skicka iväg ett par granater och dra iväg fort som fasiken.

Det skulle hemvärnet kunna använda.
Citera
2013-07-05, 15:43
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

Givetvis spelar det roll redan med tid från första stopp, men den riktiga timern börjar ticka när första granaten är i luften. Man kan vara upptäckt genom flygspaning innan, men när första granaten är i luften har man aviserat sin närvaro för fiendens ArtRadar, alltså är det då som klockan verkligen tickar, det är då man de facto är upptäckt och alltså måste flytta sig omgående.
Citera
2013-07-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Givetvis spelar det roll redan med tid från första stopp, men den riktiga timern börjar ticka när första granaten är i luften. Man kan vara upptäckt genom flygspaning innan, men när första granaten är i luften har man aviserat sin närvaro för fiendens ArtRadar, alltså är det då som klockan verkligen tickar, det är då man de facto är upptäckt och alltså måste flytta sig omgående.

jo då har du 1-2 min på dig om abekhotet är högt.
Jag vet inte om det finns förbandssatt ännu men det finns datalänkar från artlok system som ger direkta eldorders till avdelad artenhet.

hurpass effektivt det är med artlok plus avdelad eldenhet fick serberna runt sarajevo uppleva den hårda vägen. Serbiska grk sköt mot staden. Hollänk radar såg granaterna och la eldorder till "sina" as-90. Det kom aldrig en granat till från det hållet ......

detektion 15 sek efter avfyring. 15 sek till och pjäserna har eldorder. Sen beror det på hur snabb bemanningen är och flygtiden på de granaterna.

Dock är art av alla slag högprio för spanningsenheter av alla de slag så därmed är det farligt att stå still, i synnerhet med grk iom deras relativt korta räckvidd. Närmare fi innebär ju större risk för upptäckt
Citera
2013-07-06, 11:39
Medlem
Lånar denna tråden lite då jag har en tanke i samma bana.

Tänker på de ryska "stalinorglarna", finns de i modern tappning och hur skulle det fungera idag? Alltså raketramper på terränggående lastbilar. För då det begav sig var de ett effektivt och billigt vapen, men skulle de ha ett existensberättigande idag?
Citera
2013-07-06, 11:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Ett tydligt skräckexempel och mycket aktuellt är den rådande mixen av band och hjulfordon blandat med stridsvagnar och BV-309 i mekbataljoner. Bataljonerna blir sämst på allt i alla lägen som innebär strid.

Ett annat kul exempel är hjullastaren i gamla IB77, som sänkte hela förbandets hastighet vid vägmarsch till sisådär 30 km/t. Man undrar ju om det inte hade varit smartare att köpa in en trailer för den och därmed öka överlevnadschansen för hela förbandet... :-)
Citera
2013-07-06, 13:41
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Ett annat kul exempel är hjullastaren i gamla IB77, som sänkte hela förbandets hastighet vid vägmarsch till sisådär 30 km/t. Man undrar ju om det inte hade varit smartare att köpa in en trailer för den och därmed öka överlevnadschansen för hela förbandet... :-)

Bort med lite spärrar i många hjullastare så gör de åtminstone 50, annars så är nog att rekvirera en lämplig transportbil till hjullastaren bland det första en brigadchef skulle göra.
Citera
2013-07-06, 19:55
Medlem
Civilt "rekryterade" långtradare (för amtransport) ingick i haubitsbataljonernas krigsorganisationer enligt vad jag hört.

Hur det var just med Bkan-förbanden vågar jag inte svara på dock.
Citera
2013-07-08, 00:05
Medlem
Civila fordon kan användas för att frakta amm till omlastningspunkter (dvs en lämplig öppen yta). Därifrån kör man fram amm till pjästropparna med terränggående fordon (tgb40 eller dumper)

Hjul och bandlastarna fick åka maskinsläp på "min" batt. Vill inte ens tänka på marchtiden Östersund-Älvdalen med hjulare
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in