Jag är inte nasse eller liknande, men har bott här i 10 år ungefär och som svensk märker man definitivt att det inte är särskilt högt i tak i tysk TV. Det gäller i synnerhet ARD och ZDF, som motsvarar SVT 1 och 2 i Sverige.
Det värsta är att nyheterna i sig faktiskt är värderande, vilket nästan känns lite kusligt. Typ "den avskyvärda gärningen begicks av..."
Bland "folk" däremot och i vissa stora privata TV-kanaler är man mycket mer öppen än i Sverige när det gäller kriminalitet och problem bland utlänningar.
Man kan dock liksom i Sverige inte låta bli omvänd rasism, som att rapportera om "rumänska" ligor istället för att säga zigenare.
Även på tyska forum är det generellt mycket lågt i tak, det finns tyvärr en naturlig förståelse för åsiktsbegränsning hos tyskar, "Solche Äußerungen gehören verboten!!!"
Ska tillägga att det naturligtvis inte bara gäller invandringsfrågor. En intressant grej det är knäpptyst om i Tyskland är våld i hemmet, kanske beroende på att feminismen tvärtom mot i Sverige knappt existerar alls. Men det är bara en teori. Jag vet bara att när jag kommer till Sverige och ser ett av kvällens tre TV-reportage om hustrumisshandel eller alkoholism i hemmet så tänker jag att jag inte kan minnas när jag såg ett sånt program senast i Tyskland - där just det problemet garanterat är större än i Sverige.