2013-06-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Jag ska försöka reda ut vad jag menar med nutids-glasögon iallafall. En diskussion med ytligt bekanta rörde huruvida Karl XII var rasist eller inte. Ni vet den gamla diskussionen "höhö, Karl XII bodde ju hos turkarna och köttbullar och kåldolmar är minsann turkiskt, så de folkölsberusade skinnbollarna som demonstrerar på 30e november är sååå dumma". Jag tror ni känner igen det (även om skinnhuvud-demosarna försvann till allmän glädje nån gång runt 15 år sen).

Jag menade att Karl XII så vitt jag kan avgöra inte var mer eller mindre rasistisk än sin samtid. Någon form av rasism var ändå NORM på den tiden, annars hade t ex negerslavhandel knappast varit möjlig.

Jag tror inte Karl XII skulle förvandlats en multikultikramare a la Bengt Westerberg om han magiskt skulle förflyttats till vår tid, bara för att han av tekniska skäl valde att samarbeta med ottomanerna. Det är helt enkelt inte tillämpligt att applicera nutida normer på saker som hände för 300 år sedan.
Nej, rasism var INTE norm på Karl XII:s tid. Och vad han nu har med slavhandeln att göra. Slavhandeln över Atlanten som inte alls hade med rasism att göra, men som denna kom att skapa för att kunna försvara det man höll på med Förenklat.
Citera
2013-06-18, 23:32
Medlem
Jag har ändrat i mitt inlägg till er båda om ni är intresserade. Det ligger ovan era.
Citera
2013-06-20, 11:16
Medlem
1905s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Jag ska försöka reda ut vad jag menar med nutids-glasögon iallafall. En diskussion med ytligt bekanta rörde huruvida Karl XII var rasist eller inte. Ni vet den gamla diskussionen "höhö, Karl XII bodde ju hos turkarna och köttbullar och kåldolmar är minsann turkiskt, så de folkölsberusade skinnbollarna som demonstrerar på 30e november är sååå dumma". Jag tror ni känner igen det (även om skinnhuvud-demosarna försvann till allmän glädje nån gång runt 15 år sen).

Jag menade att Karl XII så vitt jag kan avgöra inte var mer eller mindre rasistisk än sin samtid. Någon form av rasism var ändå NORM på den tiden, annars hade t ex negerslavhandel knappast varit möjlig.

Jag tror inte Karl XII skulle förvandlats en multikultikramare a la Bengt Westerberg om han magiskt skulle förflyttats till vår tid, bara för att han av tekniska skäl valde att samarbeta med ottomanerna. Det är helt enkelt inte tillämpligt att applicera nutida normer på saker som hände för 300 år sedan.

Man skulle idag säkert ha kallat Karl XIIs uppfattningar om turkar och andra folkslag som rasism. Men att ha hade haft mycket gemensamt med skinnskallar är att tvivla på. Främst då monarkerna kanske hade mer gemensamt med varandra än den befolkning de styrde över. Monarker emellan betraktade man varandra med respekt för den titel man bar, etnicitet ovidkommande. Det som separerade var snarare religion än etnicitet, även om de båda förr var väldigt tight knutna till varandra. Likväl riktade man från svensk håll främst spetsen mot papister snarare än muslimer eller ortodoxa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in