2013-06-16, 20:54
Medlem
Tacksam för all hjälp..
Är ingen bilexpert ,därför vänder jag mig till de bättre kunniga..

Undrar om följande:
1) Kylaren är helfull,det finns en plast"behållare" på vänster sida i motorutrymmet där man kan kontrollera nivån..det står att det ska vara mellan high och low?..den är helt tom!!..har det någon funktion alls?..i såfall vilken?..Ska den "behållaren" verkligen fyllas på?

2 ) Det gnisslar i vad jag tror är från bromsarna,låter en aning mindre när jag bromsar..vad är det och i såfall vad gör jag åt det?..har det någonting att göra med bromsvätska..?

Återkommer säkert med mer funderingar...My Toyota is Fantastic

Väldigt tacksam för hjälp..
Citera
2013-06-16, 20:56
Bannlyst
Ha ha du bränner omkring utan kylarvätska, fyll på förbövelen!
Citera
2013-06-16, 21:02
Medlem
franges avatar
Det är expansionskärlet du tänker på, där ska det finnas kylarvatten/kylarvätska ja. Fyll på där tills det är mellan High och Low - när motorn är varm.

Det är till för att ångan och den varma kylarvätskan ska ha någonstans att ta vägen. När motorn är varm blir kylaren också varm - och självklart kylarvätskan också. När vätska värms expanderar den - så den behöver lite "mer" utrymme.

Tänk på att du måste vara försiktig när du öppnar locket - är det högt tryck (pga mycket vätska och hög temperatur) i kylsystemet är det risk för att het ånga pyser ut när du öppnar locket. Så var försiktig och ha gärna en handske eller tyg som skydd för handen.
Citera
2013-06-16, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoktBogIBit
Ha ha du bränner omkring utan kylarvätska, fyll på förbövelen!

Men så trevligt..

Kylaren är helfull med vatten..! Bilen går inte varm eller något sådant...
Undrar bara vad " plastburken" på sidan är som min fråga var?..
Ska jag fylla på vatten i både kylaren och denna plastbehållare?

Seriösa svar tack..
Citera
2013-06-16, 21:08
Medlem
franges avatar
Gnisslet kan vara bromsarna, det kan handla om att bromsbeläggen börjar ta slut, det kan vara så att det sitter skit (sten) inkilat i bromsbeläggen som skrapar emot bromsskivan, eller bara att bromsarna kan behöva tas isär och rengöras och smörjas upp. Det är väldigt svårt att säga så här vid en dator, det är lättare att se om man börjar plocka isär dem...
Citera
2013-06-16, 21:08
Medlem
DarknessNightmares avatar
Fyll på med Glykol och vatten så att plastbehållaren visar att nivån är i mitten, sen byt till nya bromsbelägg också .
Citera
2013-06-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är expansionskärlet du tänker på, där ska det finnas kylarvatten/kylarvätska ja. Fyll på där tills det är mellan High och Low - när motorn är varm.

Det är till för att ångan och den varma kylarvätskan ska ha någonstans att ta vägen. När motorn är varm blir kylaren också varm - och självklart kylarvätskan också. När vätska värms expanderar den - så den behöver lite "mer" utrymme.

Tänk på att du måste vara försiktig när du öppnar locket - är det högt tryck (pga mycket vätska och hög temperatur) i kylsystemet är det risk för att het ånga pyser ut när du öppnar locket. Så var försiktig och ha gärna en handske eller tyg som skydd för handen.

Tack så jättemycket för din hjälp..
Bara för att vara säker på ditt svar-Så jag ska fylla på vatten i Expansionskärlet med?..Alltså inte bara i kylaren?..
Måste bilen vara varm innan jag fyller på?..
Citera
2013-06-16, 21:37
Medlem
Fyll på med vatten blandat med glykol i expansionskärlet inte i kylaren. Vattnet blir större när det är varmt så fyller du på kärlet när motorn är varmt kan du fylla till max.
Är motorn kall fyller du på ungefär mittemellan max och min. Ha sedan koll på nivån ifall du kanske har läckage.
Citera
2013-06-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Gnisslet kan vara bromsarna, det kan handla om att bromsbeläggen börjar ta slut, det kan vara så att det sitter skit (sten) inkilat i bromsbeläggen som skrapar emot bromsskivan, eller bara att bromsarna kan behöva tas isär och rengöras och smörjas upp. Det är väldigt svårt att säga så här vid en dator, det är lättare att se om man börjar plocka isär dem...

Tack
Citera
2013-06-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Fyll på med vatten blandat med glykol i expansionskärlet inte i kylaren. Vattnet blir större när det är varmt så fyller du på kärlet när motorn är varmt kan du fylla till max.
Är motorn kall fyller du på ungefär mittemellan max och min. Ha sedan koll på nivån ifall du kanske har läckage.

Tack så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in