2017-08-10, 00:19
Moderator
Neksnors avatar
Jag ser två anledningar att korrigera stavfel, sökbarhet och undvikande av trams om stavfelet.
Övriga språkregler är jobbigare, rubriklängden är ganska begränsad så ibland får man fuska lite.
Citera
2017-08-10, 00:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag ser två anledningar att korrigera stavfel, sökbarhet och undvikande av trams om stavfelet.
Övriga språkregler är jobbigare, rubriklängden är ganska begränsad så ibland får man fuska lite.

Visst, rubriklängden kan vara ett problem. Att ändra felaktiga "dem" till "de" och ta bort särskrivningar leder dock till kortare rubriker.
Citera
2017-08-10, 07:20
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Ja, personligen brukar jag rätta både mindre och större stavfel. Om det är ett mindre stavfel eller att rubriken är en frågeställning men saknar ett frågetecken, så kan jag korrigera stavfelet utan att meddela det i tråden. Exempel: ''Brukar ni moderatorer korrigera stafel i rubriker'' kan ändras till ''Brukar ni moderatorer korrigera stavfel i rubriker?''

Om det handlar om en mer omfattande rubrikändring, säg att rubriken både innehåller sådana stavfel att tråden blir totalt omöjlig - för rättstavande användare - att hitta via sökfunktionen eller att rubriken även är missvisande i allmänhet eller - inte helt ovanligt - en kombination av de två faktorerna, så meddelar jag rubrikändringen i tråden i form av ett moderatormeddelande, som kan se ut ungefär såhär: ''0.01. I förtydligande syfte och för att förbättra sökbarheten på forumet är rubriken ändrad från xxxx till XXXX. /Mod.''

Även mindre stavfel kan dock med fördel rapporteras (0.01), eftersom vi moderatorer ibland missar dessa.
Citera
2019-05-05, 13:11
Medlem
Nestor Xs avatar
Felstavningar och syftningsfel i rubriker är ofta förekommande och rättas sällan trots påpekanden eller att de ser uppenbart märkliga ut. Ett ämne som jag anmälde i den förekommande tråden var "Större demonstration till stöd för hemlöshet bland äldre, Statsministern inbjuden". Ingen reagerade och tråden fortsatte mer än tio sidor till trots att demonstrationens syfte var emot hemlöshet. I dag hittade jag ett antagligen slarvfel eller snubblat på tangenterna avigt ord. Tråden är ungefär sju veckor gammal med pågående inlägg då och då. Men i rubriken står "Prognoss 2019-2022" TS verkar varken vara illitterat eller på droger. Inlägget är väl skrivet för övrigt. Flashback borde väl ha någon moderator villig hjälpa till med att korrekturläsa rubriker.
Citera
2019-05-05, 14:33
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Felstavningar och syftningsfel i rubriker är ofta förekommande och rättas sällan trots påpekanden eller att de ser uppenbart märkliga ut. Ett ämne som jag anmälde i den förekommande tråden var "Större demonstration till stöd för hemlöshet bland äldre, Statsministern inbjuden". Ingen reagerade och tråden fortsatte mer än tio sidor till trots att demonstrationens syfte var emot hemlöshet. I dag hittade jag ett antagligen slarvfel eller snubblat på tangenterna avigt ord. Tråden är ungefär sju veckor gammal med pågående inlägg då och då. Men i rubriken står "Prognoss 2019-2022" TS verkar varken vara illitterat eller på droger. Inlägget är väl skrivet för övrigt. Flashback borde väl ha någon moderator villig hjälpa till med att korrekturläsa rubriker.
Jag tycker det brukar hjälpa att RP:a trådstarten för 0.01 och påpeka felet. Jag räknar däremot inte med att moderatorerna ska ha tid eller lust att korrekturläsa rubriker på eget initiativ.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in