2013-06-11, 17:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en single action airbrushspruta med ett munstycke på 0.8mm och vill använda en färg som är rätt tjock i konsistensen, att späda ut färgen med en massa lösningsmedel är ett "mindre" bra alternativ men hur skulle det funka att borra upp munstycket från 0.8mm till 1.0mm?
Kanske bättre att kapa av nålen i munstycket?

Ps, om du inte har en djävligt bra motivering till varför det INTE kommer funka så kommer jag testa, en ny spruta kostar 99.90kr, har några liter färg ståendes och gott om material att provmåla på
http://cdn.dickblick.com/items/250/26/25026-0000-1-3ww-l.jpg
/Arne.Anka
Citera
2013-06-11, 18:01
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en single action airbrushspruta med ett munstycke på 0.8mm och vill använda en färg som är rätt tjock i konsistensen, att späda ut färgen med en massa lösningsmedel är ett "mindre" bra alternativ men hur skulle det funka att borra upp munstycket från 0.8mm till 1.0mm?
Kanske bättre att kapa av nålen i munstycket?

Ps, om du inte har en djävligt bra motivering till varför det INTE kommer funka så kommer jag testa, en ny spruta kostar 99.90kr, har några liter färg ståendes och gott om material att provmåla på
http://cdn.dickblick.com/items/250/26/25026-0000-1-3ww-l.jpg
/Arne.Anka
0.8 är rätt stort som det är, kör med betydligt blygsammare munstycken själv och väljer att späda färgen rejält.
Men visst går det att borra.
Svårt att få det bra dock.

Nålen bör du däremot låta bli.
Dess funktion är att fördela färgen jämt till munstycket.
Kapar du den riskerar du få en väldigt ojämn fördelning av färgpartiklarna som lämnar munstycket. Du får om du har otur en färgspruta som spottar ut färg och det vill du inte ha. Eller en asymetrisk färgdistrubution, dvs i stället för en rund distrubution kan du få de mest underliga former.
Senast redigerad av MeanME 2013-06-11 kl. 18:45.
Citera
2013-06-11, 18:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
0.8 är rätt stort som det är, kör med betydligt blygsammare munstycken själv och väljer att späda färgen rejält.
Men då har du double action med färgkoppen ovanpå?

Att de kan bli lite ojämnt färgflöde vet jag om men det spelar ingen större roll för det som ska målas är sånt som inte syns så mycket.
Citera
2013-06-11, 21:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Men då har du double action med färgkoppen ovanpå?
I tre alternativ faktiskt, under, från sidan(ish) och över beroende på vilken kopp jag använder...
Gjort mina koppar själv.
Citat:
Att de kan bli lite ojämnt färgflöde vet jag om men det spelar ingen större roll för det som ska målas är sånt som inte syns så mycket.
Oki, men skippa att mixtra med nålen i alla fall, du sabbar sprutan helt om du ger dig på den med största sannorlighet.
Citera
2013-06-11, 23:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
I tre alternativ faktiskt, under, från sidan(ish) och över beroende på vilken kopp jag använder...
Misstänkte det, sist jag kollade på olika sprutor så noterade jag att sprutor med koppen under överlag hade större munstycke än sprutor med koppen högre upp.

Citat:
Oki, men skippa att mixtra med nålen i alla fall, du sabbar sprutan helt om du ger dig på den med största sannorlighet.
Å andra sidan kostar en ny 99.90kr om jag går tvärs över gatan 87kr om jag "går" till hong kong så skulle inte gråta om de går åt helsingland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in