2013-06-11, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Då säger jag att i ett pengalöst kommunistiskt samhälle så kommer nog intresset vara ganska lågt.

På vilket sätt skulle utveckling vara ointresant i kommunismen?
Snälla, byteshandel fungerar också. Eller ska sånt också förhindras?

Varför avskaffa pengar? Hur ska då underklassen betala för sig om dem måste bära med sig massa saker? Du gör ju det bara jobbigare för alla till ingen nytta genom att avskaffa pengar.
Citera
2013-06-11, 21:26
Medlem
.buenaventura.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTESTATIVUS

Varför avskaffa pengar? Hur ska då underklassen betala för sig om dem måste bära med sig massa saker? Du gör ju det bara jobbigare för alla till ingen nytta genom att avskaffa pengar.

Skulle väl inte handlas så mycket. Skulle levas enligt av var och en efter förmåga åt var och en efter behov. Sen finns det ju inga klasser kommunismen.
Citera
2013-06-11, 22:03
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POTESTATIVUS

(positiv) utveckling är långt mer intressant "i kommunismen" än vad det är idag. Du gör dock misstaget att utgå ifrån att din affärsidé per automatik skulle innebära utveckling. Jag har exempelvis svårt att se hur det skulle vara utveckling att i ett samhälle som avskaffat lönearbetet och samtidigt satsar stort på alternativa energikällor gå och ställa sig x-antal timmar i ett hamsterhjul för att tjäna ihop lite elektricitet.

Jag börjar förövrigt fundera på om inte du är nästa reinkarnation av happyishappy/
ProfessorMcGooby/etc.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in