2013-06-10, 20:42
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men själva helvete då Den indiska besättningen var ju för satan på båten också ärthjärna. Vill du döda besättningen med?

Varken du eller jag tror att det indiska fartyget gick in till land så långt så att piraterna gick torrskodda iland.
Tror du att de simmade ut till det indiska fartyget och erövrade det?
Piraterna hade nog som vanligt en BÅT för det syftet och det är nog den båten som Malinharbling menar.
Sedan om det är övervåld är en sak. Dock så skulle man ha fångat upp båten på strandkanten och omhändertagit besättningen för att kontroller dem. Sedan när deras pirattillhörighet var fastställd så skickar man dem till det av engelsmännen betalda rättsvårdssystemet.

Självklart så skulle man sedan båten var tömd skjutit den i bitar med GRG eller motsvarande. Det är alltid intressant att skjuta sönder saker.

"Förvånad"
Citera
2013-06-10, 20:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tror snarare Malinharbling syftade på att ge piratbåten en RPG i sidan när de gav sig av från den indiska båten.

Ja, det är slugt. Fungerar en gång. Vi kan säga två, eftersom det handlar om undernärda somalier som tuggar kat. Men när de skjutits till döds två gånger fattar de nog galoppen, och lämnar aldrig mer sin gisslan fri.

Jag skulle tro att situationen dessutom var sådan att man gått relativt nära land och att Carlskrona lämnat det spelrum som behövdes för att situationen skulle kunna lösas upp.

Du vet att Indien har atombomber, stark nationell självkänsla och förmodligen skulle ta ordentligt illa upp om Sverige skulle agera efter maximen "Kill ´em all, let God sort ´em out" och skjuta ihjäl 14-15 indier och sänka en indisk båt, för att lära somalierna en läxa?
Citera
2013-06-10, 20:59
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det är slugt. Fungerar en gång. Vi kan säga två, eftersom det handlar om undernärda somalier som tuggar kat. Men när de skjutits till döds två gånger fattar de nog galoppen, och lämnar aldrig mer sin gisslan fri.

Jag skulle tro att situationen dessutom var sådan att man gått relativt nära land och att Carlskrona lämnat det spelrum som behövdes för att situationen skulle kunna lösas upp.

Du vet att Indien har atombomber, stark nationell självkänsla och förmodligen skulle ta ordentligt illa upp om Sverige skulle agera efter maximen "Kill ´em all, let God sort ´em out" och skjuta ihjäl 14-15 indier och sänka en indisk båt, för att lära somalierna en läxa?

Har jag på något sätt påstått att man borde ha sänkt den indiska båten?
Citera
2013-06-10, 21:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tror snarare Malinharbling syftade på att ge piratbåten en RPG i sidan när de gav sig av från den indiska båten.
Kanske det men vi vet ingenting om möjligheterna för detta. Vi vet inte ens om piratbåten var kvar på släp efter det indiska fraktfartyget eller om den bara hade använts för bordning och sedan gett sig av.
Citera
2013-06-10, 21:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Varken du eller jag tror att det indiska fartyget gick in till land så långt så att piraterna gick torrskodda iland.
Tror du att de simmade ut till det indiska fartyget och erövrade det?
Piraterna hade nog som vanligt en BÅT för det syftet och det är nog den båten som Malinharbling menar.
Sedan om det är övervåld är en sak. Dock så skulle man ha fångat upp båten på strandkanten och omhändertagit besättningen för att kontroller dem. Sedan när deras pirattillhörighet var fastställd så skickar man dem till det av engelsmännen betalda rättsvårdssystemet.

Självklart så skulle man sedan båten var tömd skjutit den i bitar med GRG eller motsvarande. Det är alltid intressant att skjuta sönder saker.

"Förvånad"
Fast det där har ju du ingen djävla aning om. Eller hur?
Citera
2013-06-10, 21:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Är du så förvirrad att du tror att det finns en lagtext för varje möjlig händelseutveckling i världen?
Förstår du hur tjock lagboken skulle vara då.

Då skall vi se min gode man. Vilket mandat har HMS Carlskrona därnere?
Vad är SYFTET med verksamheten därnere?
Vad säger internationell rätt om terrorister och fartygskapare?
Vad säger svensk lag om du har begått ett otroligt svårt brott? (Polislagen)

Ta nu och sluta och tro att du kan läsa in en lagtext så fort du skall gå att skita för du är rädd att göra fel.

HMS Carlskrona hade utan konstigheter kunnat skicka iland en styrka som låg och observerade mot det indiska fartyget och därefter omhänderta personal som avvek ifrån båten för att kontrollera dem.

En hyfsat väl utbildad stridsledare hade direkt agerat på det sättet för att skapa ett bakhåll och omhänderta piraterna. Men den här fartygschefen var väl för rädd för vad PK-isterna skulle skriva och han hade/ har nog inte förstått syftet med sin verksamhet där ner.

Lagtexter att använda för att stoppa pirater eller omhänderta dem.
Svenska:
Polislagen,
Nödvärnsrätten,
MANDATET de har för att verka där nere ifrån regering och Riksdag.

Internationella:
Internationella lagen som gäller över haven.
Genevekonventionen /Folkrätten.

Hur djävla svårt är det att läsa text? De har mandat och lagar att agera för att omhänderta pirater där nere. Vadfan tror du de är därnere för?
Glassa på fördäck?

Om jag orkade så skulle jag kunna skriva ett BIS (Beslut I Stort) samt en IGU (Indelning, Gruppering och Uppgift) för landstyrkan att omhänderta piraterna.

Hur djävla svårt är det att agera?

"Förvånad"
Jag är ingalunda förvirrad och du gör dig bara löjlig när du babblar om en lagtext för varje möjlig händelseutveckling i världen. När t ex polisen agerar inom Sverige så har de (oftast, ibland begår de också fel) lagstöd utan att det finns en paragraf för fortkörning med Volvo S80 och en för fortkörning med BMW 320.

Du räknar upp några lagar och då ska vi se vad du ville säga med dem.
Svenska:
Polislagen,
Nödvärnsrätten,

Internationella:
Internationella lagen som gäller över haven.
Genevekonventionen /Folkrätten.

Nu vill jag att du pekar ut vad i svenska polislagen eller nödvärnsrätten som är applicerbart i fallet samt även ditt andra bludder.

Sedan skrev du "MANDATET de har för att verka där nere ifrån regering och Riksdag." men inte ens där fick du det rätt. Det är inte Sveriges regering och riksdag som bestämmer reglerna för insatsen och om de ska få gå in på somaliskt territorialvatten. Det reglerades första gången i säkerhetsrådets resolution 1816 som sedan förlängts och ändrats flera gånger.

Men japp, de hade mandat att följa piraterna in på somaliskt territorialvatten.

Då återstår bara frågorna som ställts här nyligen såsom hur nära land de var när piraterna lämnade lastfartyget etc. Det har du fortfarande ingen aning om och kan därför inte avgöra om Carlskronas besättning gjorde det enda vettiga eller kunde ha agerat annorlunda.
Citera
2013-06-10, 21:21
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Har jag på något sätt påstått att man borde ha sänkt den indiska båten?

Det kan jag inte se att du har sagt. Alltså var den gliringen onödig från min sida, och det var ju IOFS bra. Ursäkta det oförtjänta påhoppet...
Citera
2013-06-10, 21:52
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Skunkjobb,
Jag läste igenom mina inlägg och anser att mina svar skulle hålla hela vägen upp till Hovrätten vid behov.

Däremot så blir jag orolig för din oförmåga samt skräck att agera utifrån lagar, regler, sunt förnuft och SYFTE.
Du som befälhavare har ett ansvar och krav på dig att lösa uppgiften utifrån SYFTET. Det innebär att du förväntas ta beslut och agera med kraft.
Å andra sidan så består väl försvarsmakten av rädda och osäkra människor som dig som hela tiden måste fråga om lov för allt och ha ett fribrev för att kunna skita i naturen.

Läs inläggen och vad Försvarsmakten skrev på sin sida. En riktig befälhavare agerar utifrån syfte, fienden, uppgiften och lägesutvecklingen. Han behöver inte ringa hem till mamma för att fråga om allt.

HMS Carlskrona skall hem och läggas i malpåse tillsammans med hela besättningen. De löser ingen uppgift och kostar bara resurser som kan användas avsevärt bättre.

Fega krigsbåtar och befäl skall avpolletteras. Vågar man inte agera så skall man inte vara i en "het" zon. Då skall man fara omkring i brunvatten och leta efter vrak eller något annat politiskt korrekt.

Lagarna är ett exempel på vilka lagar som kan åberopas. Nödvärnsrätten som exempel är tillämpbart överallt. Folkrätten som ger dig mandat som befälhavare att avbryta plundring och brott mot mänskliga rättigheter är klart applicerbart även här. Men skitsamma, jag har redan dragit det här i tidigare inlägg och avser inte göra det igen.

Du gör som Försvarsmakten, ni har anammat Taoismen, "Gör ingenting, genom att göra inget så kan man göra allt.
Övriga "ordspråk" ni kan ha som ledstjärna, "Det är aldrig försent att ge upp" Bättre fly än att illa fäkta" "Den som aldrig gör något kan aldrig bli anklagad för att göra fel".

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-06-10 kl. 21:59.
Citera
2013-06-10, 22:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Skunkjobb,
Jag läste igenom mina inlägg och anser att mina svar skulle hålla hela vägen upp till Hovrätten vid behov.

Däremot så blir jag orolig för din oförmåga samt skräck att agera utifrån lagar, regler, sunt förnuft och SYFTE.
Du som befälhavare har ett ansvar och krav på dig att lösa uppgiften utifrån SYFTET. Det innebär att du förväntas ta beslut och agera med kraft.
Å andra sidan så består väl försvarsmakten av rädda och osäkra människor som dig som hela tiden måste fråga om lov för allt och ha ett fribrev för att kunna skita i naturen.

Läs inläggen och vad Försvarsmakten skrev på sin sida. En riktig befälhavare agerar utifrån syfte, fienden, uppgiften och lägesutvecklingen. Han behöver inte ringa hem till mamma för att fråga om allt.

HMS Carlskrona skall hem och läggas i malpåse tillsammans med hela besättningen. De löser ingen uppgift och kostar bara resurser som kan användas avsevärt bättre.

Fega krigsbåtar och befäl skall avpolletteras. Vågar man inte agera så skall man inte vara i en "het" zon. Då skall man fara omkring i brunvatten och leta efter vrak eller något annat politiskt korrekt.

Lagarna är ett exempel på vilka lagar som kan åberopas. Nödvärnsrätten som exempel är tillämpbart överallt. Folkrätten som ger dig mandat som befälhavare att avbryta plundring och brott mot mänskliga rättigheter är klart applicerbart även här. Men skitsamma, jag har redan dragit det här i tidigare inlägg och avser inte göra det igen.

Du gör som Försvarsmakten, ni har anammat Taoismen, "Gör ingenting, genom att göra inget så kan man göra allt.
Övriga "ordspråk" ni kan ha som ledstjärna, "Det är aldrig försent att ge upp" Bättre fly än att illa fäkta" "Den som aldrig gör något kan aldrig bli anklagad för att göra fel".

"Förvånad"
Svara på det jag skrev istället för ditt djävla svammel.
Citera
2013-06-10, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
200 kor i lasten och värdelös indisk besättning.
Stanken av koskit och vetskapen om att indien inte betalar ut lösensumma, fick väl sjörövarna att dumpa båten och åka hem.

Och det misstolkas som om svensk militär gjort en kraftfull insats ?
Tänkte samma sak, det såg ut som en riktig skräpbåt.

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Detta är vad man borde ha gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=Bak0msoVcBM
Fast där skjuter dom på en båt utan pirater på. Men det är ganska roligt att se på ändå.
Citera
2013-06-11, 02:31
Medlem
jomenvisst, de stackar fattiga fiskarna som tvingats ge sig på förbiseglande skall naturligtvis ha allt stöd och säkerhet man bara kan ge dem.......

Är ni för fan seriösa när ni försvarar piratdräggen? Jag kan lova er att efter 3 månader fångna på en liten båt ständigt övervakad av några khattuggande somalier som pekar med en kalashnikov mot er dag som natt skulle ni också tycka att hajmat vore en bra slutdestination för de "stackars fattiga fiskarna".

Att sen svenska flottan består av folk som bryter ihop på övningar och inte får göra något varken enligt lag eller pk-lagen är en annan sak men försvara för helvete inte dräggen som förstör andra människors liv.

Spelar ingen roll hur fattiga, förtryckta, outbildade eller allt vad det heter de är, det har ingen rätt att göra det de gör och kunna gå fria därifrån, snarare borde pirater lastas i en låda som sänks till botten alternativt kan man öva skytte på deras båt efter att gisslan avlägsnat.
Citera
2013-06-11, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
jomenvisst, de stackar fattiga fiskarna som tvingats ge sig på förbiseglande skall naturligtvis ha allt stöd och säkerhet man bara kan ge dem.......

Är ni för fan seriösa när ni försvarar piratdräggen? Jag kan lova er att efter 3 månader fångna på en liten båt ständigt övervakad av några khattuggande somalier som pekar med en kalashnikov mot er dag som natt skulle ni också tycka att hajmat vore en bra slutdestination för de "stackars fattiga fiskarna".

Att sen svenska flottan består av folk som bryter ihop på övningar och inte får göra något varken enligt lag eller pk-lagen är en annan sak men försvara för helvete inte dräggen som förstör andra människors liv.

Spelar ingen roll hur fattiga, förtryckta, outbildade eller allt vad det heter de är, det har ingen rätt att göra det de gör och kunna gå fria därifrån, snarare borde pirater lastas i en låda som sänks till botten alternativt kan man öva skytte på deras båt efter att gisslan avlägsnat.

Tror inte att det är någon som försvarar piraterna, men bara för att piraterna bryter mot lagarna så ger det inte FN rätt att bryta mot dem. Det har jag mycket svårt att acceptera, annars så kan vi nog ha betydligt mycket bättre verktyg att ta bort dem från jordens yta än att låta ett ensamt fartyg segla runt på ett hav av ingenting.

FN har gett ett mandat enligt det som redovisats tidigare i tråden, sen har regeringen gått in enligt sin fulla rätt och lagt ytterligare begränsningar på deras rätt/skyldighet att ingripa. Så länge inte konungariket Sverige har förklarat Somalia krig så är det faktiskt svensk lag som gäller ombord på HMS Karlskrona. Det är ingenting som de enskilda sjömännen ombord kan ändra på, utan de får jobba på så gott det går med de restriktioner de har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in