Citat:
Ursprungligen postat av
AlwaysAllIn
Är du så förvirrad att du tror att det finns en lagtext för varje möjlig händelseutveckling i världen?
Förstår du hur tjock lagboken skulle vara då.
Då skall vi se min gode man. Vilket mandat har HMS Carlskrona därnere?
Vad är SYFTET med verksamheten därnere?
Vad säger internationell rätt om terrorister och fartygskapare?
Vad säger svensk lag om du har begått ett otroligt svårt brott? (Polislagen)
Ta nu och sluta och tro att du kan läsa in en lagtext så fort du skall gå att skita för du är rädd att göra fel.
HMS Carlskrona hade utan konstigheter kunnat skicka iland en styrka som låg och observerade mot det indiska fartyget och därefter omhänderta personal som avvek ifrån båten för att kontrollera dem.
En hyfsat väl utbildad stridsledare hade direkt agerat på det sättet för att skapa ett bakhåll och omhänderta piraterna. Men den här fartygschefen var väl för rädd för vad PK-isterna skulle skriva och han hade/ har nog inte förstått syftet med sin verksamhet där ner.
Lagtexter att använda för att stoppa pirater eller omhänderta dem.
Svenska:
Polislagen,
Nödvärnsrätten,
MANDATET de har för att verka där nere ifrån regering och Riksdag.
Internationella:
Internationella lagen som gäller över haven.
Genevekonventionen /Folkrätten.
Hur djävla svårt är det att läsa text? De har mandat och lagar att agera för att omhänderta pirater där nere. Vadfan tror du de är därnere för?
Glassa på fördäck?
Om jag orkade så skulle jag kunna skriva ett BIS (Beslut I Stort) samt en IGU (Indelning, Gruppering och Uppgift) för landstyrkan att omhänderta piraterna.
Hur djävla svårt är det att agera?
"Förvånad"
Jag är ingalunda förvirrad och du gör dig bara löjlig när du babblar om en lagtext för varje möjlig händelseutveckling i världen. När t ex polisen agerar inom Sverige så har de (oftast, ibland begår de också fel) lagstöd utan att det finns en paragraf för fortkörning med Volvo S80 och en för fortkörning med BMW 320.
Du räknar upp några lagar och då ska vi se vad du ville säga med dem.
Svenska:
Polislagen,
Nödvärnsrätten,
Internationella:
Internationella lagen som gäller över haven.
Genevekonventionen /Folkrätten.
Nu vill jag att du pekar ut vad i svenska polislagen eller nödvärnsrätten som är applicerbart i fallet samt även ditt andra bludder.
Sedan skrev du "MANDATET de har för att verka där nere ifrån regering och Riksdag." men inte ens där fick du det rätt. Det är inte Sveriges regering och riksdag som bestämmer reglerna för insatsen och om de ska få gå in på somaliskt territorialvatten. Det reglerades första gången i säkerhetsrådets resolution
1816 som sedan förlängts och ändrats flera gånger.
Men japp, de hade mandat att följa piraterna in på somaliskt territorialvatten.
Då återstår bara frågorna som ställts här nyligen såsom hur nära land de var när piraterna lämnade lastfartyget etc. Det har du fortfarande ingen aning om och kan därför inte avgöra om Carlskronas besättning gjorde det enda vettiga eller kunde ha agerat annorlunda.