2013-06-01, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Åter? Du har allt fel nu gubben men det var Erdogan och som fortfarande är knähund , han har sålt ett flertal industrier utomlands och privatiserade industrier har blivit statligtägda ,sedan sålda.
Tala korrekt.

Jag skrev fel, stryk åter. Huvudsaken är att Turkiet nu är Israels och USAs knähund och en islamisering av landet (oavsett ekonomisk tillväxt) är att degenerera Atatürks politiska visioner och mål för ett sekulärt Turkiet.
Citera
2013-06-01, 12:49
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
Jag skrev fel, stryk åter. Huvudsaken är att Turkiet nu är Israels och USAs knähund och en islamisering av landet (oavsett ekonomisk tillväxt) är att degenerera Atatürks politiska visioner och mål för ett sekulärt Turkiet.
Bra! Då är det bara att islamisera landet mer och spotta på Ataputs politiska visioner!
Citera
2013-06-01, 12:51
Medlem
MrWalross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Hur kom Ataput in i bilden? Hade för mig att tråden handlade om de nuvarande protesterna i taksim?

Anledningen till att all detta hat är från början pga att regeringen går imot allt våran landsfader Ataturk kämpat för.
Citera
2013-06-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Inte konstigt att kurder och turkar står sida vid sida. Aldrig hört talas om min fiendes fiende är min vän?
Det betyder inte de tycker om varandra.

Lever du efter ordspråk?

Är själv från kurdisk ursprung och du har återigen fel.
Citera
2013-06-01, 12:53
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalros
Anledningen till att all detta hat är från början pga att regeringen går imot allt våran landsfader Ataturk kämpat för.
Du menar som nästan varenda demokratiskt vald regering i Turkiets historia? Vad hemskt av Erdogan att tänka rationellt och gå emot galningen Ataput, verkligen hemskt.
Citera
2013-06-01, 12:56
Medlem
MaymuneNs avatar
Citat:
Du menar som nästan varenda demokratiskt vald regering i Turkiets historia? Vad hemskt av Erdogan att tänka rationellt och gå emot galningen Ataput, verkligen hemskt.
Rationellt? Att försöka islamisera landet?
Citera
2013-06-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Eftersom folket vågar göra sin röst hörd och vill bestämma. Därav skulle en islamisering inte kunnat ske i Turkiet. Eller du är emot ett sekulärt samhälle?

Är det positivt att det kan bli inbördeskrig som i Syrien?
För tro mig, det finns många som vill utnyttja denna tillfälle till att skapa kaos och oreda. Därefter kan vad som helst hända
Citera
2013-06-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimsar
Skådespelare som dog igår i kravallerna tydligen.
Någon som vet mer?

Ingen med info?
Citera
2013-06-01, 12:58
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaymuneN
Rationellt? Att försöka islamisera landet?
Folk fortsätter säga det men jag har fortfarande ingen aning om vad de menar med det. Hur är det islamisering att komma med restriktioner på säljandet av alkohol och att försöka göra så kvinnor i slöja ska kunna få en utbildning?
Citera
2013-06-01, 13:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbsns
Upprinnelsen var som du säger att man tillåtit ett kommersiellt bygge i en park i Istanbul. Men som du bör förstå så är problemet djupare rotat än så. Ett helt folk ställer sig inte på gatorna för en park, men ett helt folk ställer sig däremot på gatorna för att visa sitt missnöje mot en förtryckande regim. Folket vill ha demokrati, folket vill ha åsiktsfrihet och sina politiska- och mänskliga rättigheter tillbaka. Folket vill att regeringen skall representera folket, vilket är grunden i alla demokratiska länder. Den ska inte köra över folket med bulldozers.

En svensk blogg som gjort en helt ok sammanfattning:
http://davidbergstromv.blogspot.se/2013/05/occupygezi-ar-dagens-hashtag.html?m=1
Jorå - jag ser nu att det är så.

Att fri media är begränsad har jag förstått men på vilket sätt haltar demokratin för övrigt i Turkiet? Påstås valen vara manipulerade? Erdogans AKP fick 49% förra valet 2011. Siffran indikerar att en mycket stor del av folket stöder Erdogans politik.

Och hur är det egentligen med militärens inflytande idag? Tidigare i tråden kom det fram att konstitutionen försvaras av militären. Och även om Erdogan påstås sig ha gjort sig av med en del obekväma officerare så kan man misstänka att det fortfarande är militären som till stora delar "is running the show".

EDIT:
Ett par redigeringar.
Senast redigerad av Madagascar 2013-06-01 kl. 13:44.
Citera
2013-06-01, 13:06
Medlem
Erbakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jorå - jag ser nu att det är så.

På vilket sätt haltar demokratin i Turkiet? Är valen manipulerade på något sätt? Erdogans AKP fick 46% förra valet 2011. Siffran indikerar att en stor del av folket stöder Erdogans politik.

Och hur är det egentligen med militärens inflytande idag? Tidigare i tråden kom det fram att konstitutionen försvaras av militären. Och även om Erdogan påstås sig ha gjort sig av med en del obekväma officerare så kan man misstänka att det fortfarande är militären som till stora delar "is running the show".
Han fick till och med 49.8% i det valet så ja nån grund bland folket måste Erdogan ha. Men det vill inte våra turknationalister här i Sverige erkänna eller ens förstå och det är därför när det blir protester som samlar 100 000 i Istanbul, som för övrigt är ganska låg siffra i Turkiet, får de det att se ut som om alla i hela Istanbul och Ankara plus några turiststäder har gått ut i totalt uppror.
Citera
2013-06-01, 13:09
Medlem
Citat:
Han fick till och med 49.8% i det valet så ja nån grund bland folket måste Erdogan ha. Men det vill inte våra turknationalister här i Sverige erkänna eller ens förstå och det är därför när det blir protester som samlar 100 000 i Istanbul, som för övrigt är ganska låg siffra i Turkiet, får de det att se ut som om alla i hela Istanbul och Ankara plus några turiststäder har gått ut i totalt uppror.

Hur stort stöd tror du Erdogan har idag bland befolkningen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in