2013-05-31, 16:02
Medlem
Hejsan! Som rubriken löd så ser ni min fråga.

Har länge funderat på varför USA och Sovjet faktiskt började tävla mot varandra. Jag förstår att båda ville vara en supermakt, men efter andra världskriget så låg Sovjet en rätt lång bit bakom. Varför och när valde Sovjet att rusta upp sig och börja tävla? och varför? För att vara mäktigast i världen? eller finns det någon annan anledning?

Tack på förhand, dela gärna med er av källor så jag kan läsa in mig djupare på frågan.
Citera
2013-05-31, 16:11
Medlem
Anklagares avatar
En väldigt kortfattad förklaring är att båda var rädda för den andres potential samt vad som skulle hända om den andre blev allt för mäktig. Eftersom Sovjet och USA var varandras ideologiska motståndare är det inte heller konstigt att utgå från ,såsom de själva gjorde, att den andre önskar din förintelse.
Citera
2013-05-31, 16:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Ur sovjetiskt perspektiv var man bärare av en speciell idé (den som vill kan se paralleller med det gamla heliga Ryssland här) och arvtagare till det tsarryska imperiet och dess intressesfär. Dessutom var man inte helt utan anledning paranoid efter det tyska överfallet 1941 och ville ha en så stor buffert som möjligt. De amerikanska kärnvapnen gjorde frågan ännu mer akut.

Ur amerikanskt perspektiv var man också bärare av speciella idéer (den som vill kan se religiösa paralleller här med) och i viss mån arvtagare till det brittiska imperiets liberala traditioner och världspolisroll. Efter Östeuropas och Kinas fall samt Nordkoreas överraskningsanfall på Sydkorea drabbades man av inte helt ogrundad paranoia. De sovjetiska kärnvapnen gjorde också sitt till.
Citera
2013-05-31, 16:25
Medlem
ihelps avatar
Sovjet ville ha kommunism USA ville ha kapitalism, de försökte påverka länder.
Citera
2013-06-06, 23:31
Medlem
ProDeos avatar
som påpekats i tråden så var de varandras motståndare. den ene kommunistisk och den andre kapitalistisk, ser ju idag hur kommunismer avskyr kapitalism :P

Man ville vara den starkaste nationen och man kunde ju inte låta den andra bli alltför stark. Var väll mer därför båda rustade upp sig :=)

Så fort det blev krig i andra länder så var ju dessa två länder där och hjälpte till, dock till varsin sida. Tex vietnamnkrigen.

CCCP stödde nord (kommunister) och USA stödde syd (mer kapitalistiskt/demokratiskt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in