2013-05-28, 19:02
Medlem
Skulle jag då kunna ta värvning? De behöver väl alla de kan få eller? Även om just USA har stor arme.

Inte så att jag tror att jag skulle göra det men undrar ändå.
Citera
2013-05-28, 19:10
Medlem
20bast1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ainstain
Skulle jag då kunna ta värvning? De behöver väl alla de kan få eller? Även om just USA har stor arme.

Sverige har en yrkesarmé, men kan vid krigstider återinföra värnplikten. Alltså att alla från ålder 18-47 måste införa sig till armén.
Citera
2013-05-28, 19:25
Medlem
franges avatar
Ta värvning var då? USA? Sverige? Annat land? Du kan säkert ta värvning i Syrien om du känner för det i dagsläget...
Citera
2013-05-28, 19:34
Medlem
Nej, alltså om det är ett krig som Sverige inte är inblandade i. Kan jag då ta värvning i USA:s arme.
Citera
2013-05-28, 19:40
Medlem
Citat:
Nej, alltså om det är ett krig som Sverige inte är inblandade i. Kan jag då ta värvning i USA:s arme.

Om du har amerikanskt medborgarskap eller Greencard.
Citera
2013-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Om du har amerikanskt medborgarskap eller Greencard.

Det är så alltså? Jo, det kanske är rimligt. Tack för svar.
Citera
2013-05-28, 20:17
Medlem
Citat:

Verkar nu för tiden som man måste varit bosatt i USA i minst fem års tid samt inneha ett uppehållstillstånd, ett så kallat green card enligt SvD:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/de-riskerar-livet-for-ett-medborgarskap_6951963.svd

Under Vietnamnkriget åkte en del Svenskar över till USA och lyckas ta värvning som frivilliga ganska enkelt och ibland uppmärksammas dessa i media. Tror det fortfarande är ganska lätt att komma med i Franska Främlingslegionen. Under andra världskriget deltog det Svenskar bland annat på Finlands sida mot Ryssland och en del var även med i inbördeskriget i Spanien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in