Hej! Jag har varit ganska reserverad med mina pengar denna månaden, och har 900 kr tillgodo. Kommer detta påverka mitt socialbidrag nästkommande månad, då de kanske anser att jag ligger plus på kontot? Att det räknas som tillgång eller inkomst så att säga. Då kan jag lika gärna ta ut pengarna.. Är lite orolig, eftersom 900 kr är ganska mycket pengar för mig.
Enligt mina erfarenheter har de aldrig kommenterat vad jag lagt mina pengar på. Oftast tog jag ut hela bidraget i cash samma dag de kom in. Det kan ju variera beroende på hur jist din situation ser ut med soc. Men ja, ta ut dem.
Har du haft socialbidrag de senaste månaderna och redovisat varje månad så skulle jag bli förvånad om det blev några problem. Socialbidraget ska ju även täcka utgifter som inte är månadsvis som t ex tidningar,tv-licens, kläder etc och givetvis ska du spara undan en del varje månad till just sådant.
Hur du spenderar eller inte spenderar lägger de sig inte i.
Har jobbat som soc-tant. Ring din soc-tant och säg att du sparar så äre lugnt. Kan bli konstigt om han/hon upptäcker det efter ett par månader och du har fått ihop några tusen.