2013-05-18, 11:57
Medlem
Hejsan!

Jag har flyttat (bott här typ 1 månad). Jag har 3 katter och 2 av dem anpassar sig väldigt bra (De brukade vara utomhus katter som nu är innekatter).

Dock så anpassar sig inte min inomhus katt sig så bra. Hon ligger hela dagarna under sängen och trycker, kollar man under sängen så börjar hon meowa som fan och är spänd ifall man lyckas få tag på henne. Hon äter knappt (Kanske 1 gång om dagen) och går på toan lika mycket.

Tillock med på kvällarna ligger hon där.

Förut så var hon en katt som alltid låg PÅ sängen eller ville ut på balkongen (Förut bodde hon i princip på balkongen).. skulle alltid sova på mig när jag sov, vilket hon inte gör längre.

Några tips på vad som pågår och hur jag kan göra det bättre för henne?
Citera
2013-05-18, 12:06
Medlem
Det finns nåt som heter Felinway eller liknande med feromoner som lugnar.
Citera
2013-05-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Hejsan!

Jag har flyttat (bott här typ 1 månad). Jag har 3 katter och 2 av dem anpassar sig väldigt bra (De brukade vara utomhus katter som nu är innekatter).

Dock så anpassar sig inte min inomhus katt sig så bra. Hon ligger hela dagarna under sängen och trycker, kollar man under sängen så börjar hon meowa som fan och är spänd ifall man lyckas få tag på henne. Hon äter knappt (Kanske 1 gång om dagen) och går på toan lika mycket.

Förut så var hon en katt som alltid låg PÅ sängen eller ville ut på balkongen (Förut bodde hon i princip på balkongen).. skulle alltid sova på mig när jag sov, vilket hon inte gör längre.

Hon känner inte igen sig och förstår inte vadd som hänt. Min katt gjorde så när hon skadat sig. Hon kom ut sen när hon mådde bra, men då din katt inte är skadad å kan du Försöka ta ut henne och kela lite extra med henne så hon känner sig trygg. Gå runt med henne i lägenheten samtidigt som du klappar henne, och sitt med henne på olika ställen i lägenheten. Har du balkong i nya lägenheten kan du ta med henne ut på balkongen och sitt med henne i knät. Just nu känns antagligen lägenheten väldigt stor men när hon har fått följa med dig regelbundet i lägenheten känns den inte lika otrygg längre.

Har det sket någon annan förändring (flyttat ihop/isär med någon?)
Citera
2013-05-18, 12:19
Medlem
Snoddlans avatar
Ibland så tycker katter det är jobbigt att flytta, de blir stressade och gillar inte alls tillvaron, ge katten tid, oftast går det över med tiden, annars kan du ju prova med kattmynta eller så..
Citera
2013-05-18, 13:01
Medlem
Europes avatar
Citat:
Hejsan!

Som tidigare har nämnts, så kan det vara frågan om att hon är orolig p.g.a. att ni har flyttat och det är ett nytt hem. För katter är hemmet (reviret) väldigt viktigt. Jag har i sådana situationer tagit fram något som jag vet att katten ser som sin och uppmanat henne att lägga sig på det (t.ex. en filt, korg, tröja o.s.v.), samtidigt som jag talar uppmuntrande och stryker henne. Lyckas det, så kan man kanske locka med henne i sängen och/eller på en rundtur i bostaden så hon får i lugn och ro kolla upp och lukta på allt. Sedan säljs det, som någon nämnde, även feromoner som brukar ha lugnande effekt, men jag har aldrig själv provat dem.

Dock undrar jag i det här fallet kanske ännu mer hur det tidigare fungerade mellan henne och de andra två katterna när de var utekatter, samt hur det fungerar mellan dem nu? Brukade de t.ex. ligga tillsammans ihopkurade, slicka varandra o.s.v.? Människor ser hemmet som det egna reviret, vilket även katter kan göra med andra katter, förutsatt att de fungerar ihop (därav min fråga om de är tillgivna varandra). Om de inte fungerar, så kan det bli knepigare, för då delar de upp hemmet i egna revir, d.v.s. hela hemmet är inte deras hem. Om din katt känner sig orolig för den ena eller båda andra katterna, så kan det bli väldigt knepigt om hon måste passera deras revir för att gå på lådan eller för att äta, för att nu inte nämna om dessa helt och hållet ligger på de andras revir.

Det ger frågor som hur de brukade dela upp ätande och lådbesök mellan sig tidigare (brukade de vara där samtidigt?) och är det något som har förändrats i deras rutiner? Var brukar de olika katterna hålla till nu när de är innekatter? Kommer de överens (d.v.s. stryker sig och ligger tätt ihopkurade med varandra)? Är någon av de andra katterna nära sängen när du går och lägger dig?

Beroende på vad svaret skulle vara på ovanstående frågor, så blir det olika lösningar (eller inga lösningar, om det inte är problemet). Om problemet är att de inte kommer överens, så bör de helst ha olika matplatser och lådor (har man 3 katter, så bör man ha 3 sandlådor även om de kommer överens, eftersom en del katter är känsliga ifråga om den biten), samt kunna ta sig till dessa utan orosmomentet att passera reviret hos en katt de inte står nära. Här är ju även frågan hur stort ditt hem är. I t.ex. ett större hus med två våningar och två katter som inte kommer överens, så kan den ena bo på bottenvåningen och den andre på övervåningen. I värsta fall, om man t.ex. bor i en lägenhet, måste man ibland låta någon av katterna flytta till ett nytt hem.

Om det inte är något av ovanstående, så kan det även bero på sjukdom/skada/smärta, så du bör ta din katt till veterinären om det inte blir bättre inom kort. Ja, om hon inte börjar äta, så måste du ta henne till veterinären i vilket fall som helst. Det skulle gälla för de flesta husdjur (åtminstone bland däggdjur/fåglar), men speciellt för katter, då de är i vilt tillstånd och om de har ständigt mat framme brukar äta lite åt gången många gånger om dagen.
Citera
2013-05-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe

Håller med om detta. Jag misstänker att katterna som är utekatter tar med sig nya lukter in, ni har flyttat och allt är nytt. Det kan "skära" sig mellan katter fast det tidigare varit problemfritt. Katter är inte flockdjur som hundar.
Dela på katternas matplatser, ge den skygga katten mat i ett helt annat rum, tex. sovrummet där den verkar mest trygg. Även kattlådan kan behövas flyttas till ett annat rum. Vill katten absolut ligga under sängen så ordna en bädd där under som du successivt flyttar och byter plats till något lämpligare ställe.
Jag tycker absolut att du köper feliway som man sätter i ett vägguttag för jämn dofttillförsel (människor känner inte någon doft) http://www.feliway.com/se/
Kostar några hundringar men funkar det så är det värt varenda krona.
Som sagt så ska du även kontakta vet. för att utesluta sjukdom, katter gömmer sig när de mår dåligt antingen det beror på psykisk eller fysisk ohälsa.
Citera
2013-05-18, 13:24
Medlem
crillecrilles avatar
Det kan ta upp till tre månader innan en katt har vant sig vid sin nya miljö. Släpp inte ut den, då lär den sticka. Låt skrället hålla på som den gör, om nån månad eller så så kommer den vara tillbaka vid god vigör
Citera
2013-05-18, 13:35
Medlem
Katterna har alltid kommit överrens. Aldrig bråkat eller liknande i princip. (Hon katten som är skygg nu brukade vara mamman typ.. blev jag arg på någon av katterna så attackerade hon också katten.
Typ katt 1 pissade, jag höjde rösten emot katt 1. Då kom hon och attackerade katt 1.

Mina gamla utekatter brukade bara vara ute på nätterna (24.00 - 06.00) så det är inte direkt stora förändringar.

De har bott ihop i snart 2 år. Äter samtidigt och går på toan samtidigt.

Förutom att jag flyttat så har jag ju köpt några nya möbler (dock inte sängen som var hennes "plats" förut). Sambon har bott med mig sedan första katten kom hit.

Jag har tagit runt henne i lägenheten+balkongen men så fort jag "släpper" henne så springer hon tillbaka till sovrummet.

Jag har bara flyttat upp en våning (så grannarna och "ute" miljön är samma)... tex kollar hon ut så ser hon samma saker m.m.
Citera
2013-05-18, 16:22
Medlem
Citat:
Katterna har alltid kommit överrens. Aldrig bråkat eller liknande i princip. (Hon katten som är skygg nu brukade vara mamman typ.. blev jag arg på någon av katterna så attackerade hon också katten.
Typ katt 1 pissade, jag höjde rösten emot katt 1. Då kom hon och attackerade katt 1.

Mina gamla utekatter brukade bara vara ute på nätterna (24.00 - 06.00) så det är inte direkt stora förändringar.

De har bott ihop i snart 2 år. Äter samtidigt och går på toan samtidigt.

Förutom att jag flyttat så har jag ju köpt några nya möbler (dock inte sängen som var hennes "plats" förut). Sambon har bott med mig sedan första katten kom hit.

Jag har tagit runt henne i lägenheten+balkongen men så fort jag "släpper" henne så springer hon tillbaka till sovrummet.

Jag har bara flyttat upp en våning (så grannarna och "ute" miljön är samma)... tex kollar hon ut så ser hon samma saker m.m.

Jag skrev det tidigare, katter som alltid kommit överens kan (för oss människor) helt plötsligt inte längre komma överens. Den skygga katten är eller upplever sig vara utanför och du får faktiskt särbehandla dem lite nu och ge mat mm. på flera ställen. Detta beteende kan gå över men jag vet katter som ägaren varit tvungen att skaffa nytt hem åt en av dem. Som sagt, köp genast Feliway då det lugnar alla katter i hushållet.
Citera
2013-05-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag skrev det tidigare, katter som alltid kommit överens kan (för oss människor) helt plötsligt inte längre komma överens. Den skygga katten är eller upplever sig vara utanför och du får faktiskt särbehandla dem lite nu och ge mat mm. på flera ställen. Detta beteende kan gå över men jag vet katter som ägaren varit tvungen att skaffa nytt hem åt en av dem. Som sagt, köp genast Feliway då det lugnar alla katter i hushållet.
Katterna kommer fortfarande överens.
Citera
2013-05-18, 16:40
Medlem
Citat:
Katterna kommer fortfarande överens.
Katterna behöver inte bråka så att du märker det, det är tysta konflikter det handlar om. En katt som beter sig som din skyggis är inte välmående. Troligen är det allt nytt med flytten som spelar in, men även tysta konflikter katterna emellan som kan vara väldigt svårt att lösa för dig som människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in