... lite av vad jag har lrt mej om waldorfskolans pedagogik
pedagogiken grundar sej p rudolf steiners teorier,
steiner trodde att han hade tillgng till ett srskilt bibliotek i universum dr all absolut objektiv kunskap finns
mycket av hans teorier centrerar kring andar demoner och olika vsen, och hur de enl honom samverkar med oss mnniskor , med naturen och med varandra. han trodde ven att vi genom samtal med andar kunte fr tillgng till absolut sanning.
steiner trodde p reinkarnation
och lrde ut att
barn reinkarneras in flera steg, frsta steget nr de r sju, andra nr de r 14 och det tredje nr de r 21
drfr skapade han en skolpedagogik dr
lrarna fr uppgiften att se till s att barnen reinkarneras p rtt stt. den uppgiften anses viktigare n allt annat
man berttar inte fr eleven att lraren har denna fraherde-artade uppgift.
rudolf steiner trodde att reinkarnationen strs t ex av att ett barn fr lra sej lsa och skriva "fr tidigt", av att de fr lra sej om skelettets olika delar fr tidigt eller av att de fr se sin egen spegelbild i en spegel ( det finns inga speglar p valdorfskolor inte ens p badrummen,) flera valdorfskolor tcker t o m ver ndutgnsskyltarna med en tyggardin fr att inte fr sm barn ska se texten p skylten
steiner sger att lraren ska frsk se till s att eleverna tror att
det lraren sger r absolut objektiv sanning
det gr att eleverna fr problem med att frst hur kritisk granskning och kritiskt tnkande fungerar
jag har tagit del av mnga berttelser om waldorfelever som inte klarat sej p universitet eller kommunalt gymnsium (de flesta waldorfelever gr p waldorfgymansium) och hoppat av, och fler om elever som inte frskt komma in fr att det verkar hopplst
steiner menade att eleverna stegvis skulle frberedas fr hgre utbildning innan de gr ut skolan men det r f skolor som gr det, delvis eftersom lrarna sjlva inte r tillrckligt vl utbildade fr uppgiften
skolorna skriver ven ogrna ut giltiga betyg eftersom steiner mende att det var dligt att dela upp eleverna i smre och bttre elever genom betyg, det leder till att mnga elever inte fr med sej ett giltigt betyg och mste studera p komvux fr att f dessa
mnga av waldorfskolorna fljer fortfarande steiners bud att inte lgga sej i mobbing eller brk mellan elever, eftersom eleverna "is working out their karma" genom konflikter och mobbing
det har blivit bttre senaste rtiondena eftersom mobbing hamnat i centrum fr samhllsdebatten
men det det r fortfarnde ofta frekommande att Lrarna - s som stainer instruerar - lmnar omrdet dr mobbing eller ett brk pgr i stllet fr att stoppa hndelsen
jag har lst och hrt om mnga berttelser om hur mcket grov mobbing, dagliga blmrken
snderklipptaklder och vskor etc har ftt fortg under hel grundskolan utan att ngon lagt sej i
ngon elev jag hrt frn sgare att derass skola hade infrt bra handlingsplaner fr att stoppa brk och mobbing p senare r, men nstan alla elever som blivit mobbade talar om att grov eller mycket grov mobbing frekommit utan att lrrna gjort ett enda dugg t det
ivf r det het omjligt att f ettrligt svart av skolorna sjlva, de frnekar att ngot dligt frekommer
man
mste hra frn elever p skolorna fr att f reda p hur det r
ven lrare misshandlar eller mobbar elever
jag har hrt om elever som blivit luggade, ftt rfilar, tvingats sitta p kn med huvudet mot knna i en timme, ftt sina freestyles eller digitalklockor snderhoppade ftt en hink med vatten ver huvudet, blivit utkastade genom fnster bllivit mulade i ansiktet med disksvampar etc etc
jag har hrt myket om psykisk mobbing ocks
vet ven om en skolvolontr, som hjlpte till med husbyggnad p en skola, han var 30+ngra r gammal, som hade en
lngvarig reltion med en elev som pbrjades nr hon var 13 r och pgick till och frpn tills hon var 16,
skolvolontren bodde i en husvgn p skolan och de tv sparng fram och tillbaka mellan skolkket och bostaden p kvllarna , helt ppet nykra, alla lrare och vriga vuxna som jobbade p skolan visste om det, allt man svarade om ngon tog upp det var att typ
"krlek r blind"
har hrt som kortast om en liknande berttelse, gllande relationer mellan minderriga och vuxna p en annan skola
sist men inte minst r det ett stort
problem , att eleverna inte fr reda p ngot om vad waldrofpedagogiken vill gra med dem och varfr, dom fr inte reda p att lrarna "tar hand" om deras Karma, dom fr inte veta att waldorfpedagogiken bygger p tron att reinkarnation existerar etc etc
dom fr bara
sej tillgodo signalerna, alts positiv eller negativ feeback frn lrare genom hela grundskolan en feedback som ven i , ja kanske speciellt genom micro management
"fser" eleverna i "rtt " riktning och ger dom "rtt sikter och vrldsskdning i det stora"
det leder till att
vissa, elever, (frldrars utbildningsnvi och funktionalitetsniv och mnga andra individuella faktorer kan motverka de problemen helt el delvis)
fr identitesproblem eller andra problem t ex p grund av att
valdorf eleven tror att den tycker och tnker som den gr fr att den sjlv har kommit fram till en unik vrldssyn , som grundar sej p personlighet och dess eget skande efter svar nr viktiga grundlggande delar i verkligheten hrstammar helt frn sikter och tro som osynligt under mycket lng tid verfrts frn lrare/skola till elev
detta kan
skapa alvarliga problem om eleven t ex hamnar i en personlig kris, senare i livet och gr i terapi eftersom eleven , inte ens med terapeutens std kommer att kunna analysera fram om orsaken till problemen beror p wladorfskole-utbildningen eftersom den r helt omedveten om att mjligheten att utbildingen kan leda till dess problem ens existerar
ven waldorfpedagogikens tyngpunkt p andar demoner vsen etc kan leda till stora psykiska problem om eleven lever i en dysfunktionell milj utnfr skolan eller senare i livet brjar m psykiskt dligt
titta grna p den hr lnken, trden "verlevde jag valdorf"
https:
https://forum.vof.se/viewtopic.php?f=38&t=5424&start=75
och : Var finns antroposofins korn av sanning?
https://forum.vof.se/viewtopic.php?t=5449
Vof hemsida kan ha mnga andra bra trdar om waldorf som jag inte sett
tipsa mej snlla, om ni vet om ngon!