2008-12-17, 13:04
Medlem
Känner ett antal personer som gick från en Waldorfskola för bara 2-3 år sedan. överlag kan jag säga att dom negativa aspekterna verkligen inte väger upp mot dom positiva. det var en enorm favorisering i klasserna och dom elever som uppförde sig bra var dom som fick bra betyg, kunskap hade inget med saken att göra. Te.x. så gick två av dom ut med 300 respektive 305 poäng vilket borde tyda på att dom är extremt begåvade, men icke.

direkt när dom började gymnasiet så märkte dom att deras kunskaper itne är värda någonting överhuvud taget. båda två hade extrema problem med matten och det var med nöd och näppe som dom fick G. likadant var det med fysiken och kemin där ingen av dom visste någonting alls. detta resulterade i att den ena fick hoppa av sin kurs (NV) och den andra fick IG i ca 4-5 ämnen.

flummämnena på skolan är väldigt många, såsom eretmik och drama. Två ämnen där folk kan springa runt och flumma precis hur mycket dom ville. lärarna var fan inte heller något att hänga upp i julgranen då det verkade som dom flesta enbart hade blivit anställda för dom hade någon slags flowerpower hippie inställning. mobbning var dessutom väldigt utbrett och yttrade sig i former såsom att tvinga ut sina klasskompisar på en sjö med 3 cm is .

kort sagt, inget som jag skulle vilja sätta min ungar i. Men detta kanske bara är min upplevelse, vem vet.
Citera
2008-12-17, 14:58
Medlem
laymedowns avatar
Och en snabb googling på waldorf+kritik gav 156 000 träffar

Den här sidan: http://www.waldorfcritics.org jämför waldorfskolor med sekter vilket jag tycker är att överdriva, men det är ändå värt att ta en titt på sidan för att få en inblick över waldorf - för mycket stämmer, det kan jag intyga som själv gått där.

Kan bland annat läsa detta, som jag känner igen mycket av:
Citera
2008-12-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laymedown
Och en snabb googling på waldorf+kritik gav 156 000 träffar

Den här sidan: http://www.waldorfcritics.org jämför waldorfskolor med sekter vilket jag tycker är att överdriva, men det är ändå värt att ta en titt på sidan för att få en inblick över waldorf - för mycket stämmer, det kan jag intyga som själv gått där.

Kan bland annat läsa detta, som jag känner igen mycket av:

JAg saknade den svenska kritiken, särsklit bra kritik och inte enskilda upplevelser, utan hårda bevis iform av kursplaner undersökningar osv.
Citera
2008-12-30, 15:03
Medlem
Simoriahs avatar
Jag har gått på Waldorf i tio år, hela grundskolan plus ett år på gymnasiet. För min del har det till största delen varit en positiv upplevelse. Framför allt har jag uppskattat att undervisningen är mycket mer praktisk och individanpassad. Dessutom får man en grymt snygg handstil, eftersom alla arbeten och dylikt i regel ska vara handskrivna!

Dock har jag insett att jag har stora kunskapsluckor vad gäller historia och geografi, något som jag knappt minns att vi ägnade oss åt i skolan.

Jag hade inga som helst problem med att gå över till en vanlig gymnasieskola, och är nu på väg till universitetet.

Men som några har nämnt tidigare; lite flum får man räkna med på Waldorf.
Citera
2008-12-30, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simoriah
Jag har gått på Waldorf i tio år, hela grundskolan plus ett år på gymnasiet. För min del har det till största delen varit en positiv upplevelse. Framför allt har jag uppskattat att undervisningen är mycket mer praktisk och individanpassad. Dessutom får man en grymt snygg handstil, eftersom alla arbeten och dylikt i regel ska vara handskrivna!

Dock har jag insett att jag har stora kunskapsluckor vad gäller historia och geografi, något som jag knappt minns att vi ägnade oss åt i skolan.

Jag hade inga som helst problem med att gå över till en vanlig gymnasieskola, och är nu på väg till universitetet.

Men som några har nämnt tidigare; lite flum får man räkna med på Waldorf.

Jag hade med bara handskrivna arbeten, men jag skriver inte snyggt för det :P

Det var just det jag menar, jag känner waldrof folk som inte ens visste hur sverige styrdes, altså hur riksdag och regering fuinkar och knappt ens vad som var vad. Därav min nyfikenhet, där jag märkt på dem att de har stora luckor på saker som kommunala skolor anser som allmänbildning.

I ditt försvar kanske ska sägas också att Waldorf bygger på att du går hos dom en längre tid, att du utvecklas över de 12 åren, inte att du ska kunna dit och datt till en viss ålder. Därför skulle ju man kunna förklara varför ex barn i 9 års ålder inte kan samma saker som de i vanlig skola...
Citera
2008-12-30, 20:20
Medlem
kalabalikens avatar
För den som ids finns här 25 sidor forumdiskussion om Waldorf. Läs åtminstone förstasidan och du vill aldrig sätta dina barn i Waldorf...

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=5424
Citera
2008-12-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
För den som ids finns här 25 sidor forumdiskussion om Waldorf. Läs åtminstone förstasidan och du vill aldrig sätta dina barn i Waldorf...

tack ska läsa den strax.1
Citera
2008-12-30, 22:51
Medlem
Citat:

Tack för länken. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att det var så här jävla illa ställt. Inte nog med att ungdjävlarna inte lär sig basala färdigheter för att klara sig i samhället, dessutom lider de av hippieföräldrar som borde mista vårdnaden (gäller förstås inte alla, men det säger en hel del om rörelsen bakom Waldorf).
Citera
2009-01-07, 22:12
Medlem
jag gick waldorf skola hela livet och jag tycker det var ett jätte bra val

(men välj aldrig Solvikskolan)
Citera
2009-01-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalrosZ
jag gick waldorf skola hela livet och jag tycker det var ett jätte bra val

(men välj aldrig Solvikskolan)

för den var sämst.. ana jag lite ironi
Citera
2009-01-09, 11:04
Medlem
d

jag gick 1-9 waldorf, sen vanligt sam. Nu doktorerar jag på KI.

Mina erfarenheter är positiva, gick eks.se som jag tror är mer sekulariseras s a s än kristofferskolan

det negativa är
kemiundervisningen!Lämnade mkt att önska. ironiskt nog är det just kemi jag sysslar med nu.
fysik och matte och biologi var kanon, historia och litteraturvetenskap likaså, och geografi (detta till skillnad från vad andra har upplevt enl tråden. )
Jag var bäst i min klass när jag gick ut, och bäst i min nya klass också.
Mkt pga att jag är en vetgirig,kritiskt tänkande person som proppat lärarna fulla med frågor hela utbildningen. Detta har alltid uppmuntrats.

Vet att läget var annorlunda förr. Men i dagens waldorfskola är mycket förändrat.
Att man inte får hålla på med bokstäver är faktiskt inte sant, ettans klassrum är fyllt med bokstäver längs väggarna som en bård, och man lär sig räkna och skriva i ettan. Med hjälp av sagor, visst, men det fungerar. Själv kunde jag både skriva och läsa innan jag började ettan. Ett par i min klass fick diagnosen dyslektiker,dessa fick mkt stödundervisning.
Senast redigerad av nenette 2009-01-09 kl. 11:07.
Citera
2009-01-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nenette
jag gick 1-9 waldorf, sen vanligt sam. Nu doktorerar jag på KI.

Mina erfarenheter är positiva, gick eks.se som jag tror är mer sekulariseras s a s än kristofferskolan

det negativa är
kemiundervisningen!Lämnade mkt att önska. ironiskt nog är det just kemi jag sysslar med nu.
fysik och matte och biologi var kanon, historia och litteraturvetenskap likaså, och geografi (detta till skillnad från vad andra har upplevt enl tråden. )
Jag var bäst i min klass när jag gick ut, och bäst i min nya klass också.
Mkt pga att jag är en vetgirig,kritiskt tänkande person som proppat lärarna fulla med frågor hela utbildningen. Detta har alltid uppmuntrats.

Vet att läget var annorlunda förr. Men i dagens waldorfskola är mycket förändrat.
Att man inte får hålla på med bokstäver är faktiskt inte sant, ettans klassrum är fyllt med bokstäver längs väggarna som en bård, och man lär sig räkna och skriva i ettan. Med hjälp av sagor, visst, men det fungerar. Själv kunde jag både skriva och läsa innan jag började ettan. Ett par i min klass fick diagnosen dyslektiker,dessa fick mkt stödundervisning.

vilket är en av kritiken emot waldrof, fler av eleverna som går och har gått blir diagnostieserade för dyselexi, varför?

En del påstår det är undervisning, en del påstår det bara är så, Men de känns lite för mkt slump-.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in