2013-05-12, 17:57
Medlem
Har kollat runt lite och sett att det verkar normalt att peugeot 407 2,2 låter som en disel, men jag har aldrig sett något om vad det är som gör detta ljudet eller om man kan göra något åt detta.

Någon som vet?

MVH
Citera
2013-05-12, 18:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Har kollat runt lite och sett att det verkar normalt att peugeot 407 2,2 låter som en disel, men jag har aldrig sett något om vad det är som gör detta ljudet eller om man kan göra något åt detta.

Någon som vet?

MVH
Peugeots bilar har ALLTID låtit som dieslar - varför? Vetefan. Dockär detta bara innan den blir varm, och det bör väl därför ha något att göra med att smörjningen till ventilerna tar lite tid - av någon anledning rullar också dessa bilar på delsyntet 10w40. Pytsa i lite 5w50 så blir det nog bra...
Citera
2013-05-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Peugeots bilar har ALLTID låtit som dieslar - varför? Vetefan. Dockär detta bara innan den blir varm, och det bör väl därför ha något att göra med att smörjningen till ventilerna tar lite tid - av någon anledning rullar också dessa bilar på delsyntet 10w40. Pytsa i lite 5w50 så blir det nog bra...

Där ser man, tack för svaret
Citera
2013-05-12, 18:23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Där ser man, tack för svaret
Det var ju förvisso helt felaktigt, men ett svar.
Eftersom det är en 2,2:a är till 99% det rätta svaret att det är vtc-navet (det variabla ventiltids-systemet) som låter. Såvitt jag vet är det ofarligt, för att bota ljudet måste navet bytas. Jag har hört talas om att andra bilmärken med samma konstruktion har gått att bota med en invändig motortvätt, har inte hört att det ska fungera på Peugeot dock.

För upplysnings skull: Peugeots bilar har inte alltid låtit som dieslar, vissa motorer kan göra det ibland, särskilt när det gått länge sen service, de flesta motorer går precis så tyst och fint som en bensinmotor ska göra.
Citera
2013-05-12, 18:25
Medlem
Puggens avatar
Som föregående skribent skrev. De låter som dieslar när de är kalla. Inget ovanligt egentligen. VW FSI motorer låter också som dieslar när de är kalla. Polarens VW Passat 2,0 FSI från 07 låter verkligen som en diesel vid kallstart.

På Peugeots 2,2 liters bensinare kan även ett tickande ljud förekomma. Tydligen rätt vanligt. Minns nu bara för det inte vad det är som låter men har för mig att det inte är något allvarligt.
Citera
2013-05-12, 18:26
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det var ju förvisso helt felaktigt, men ett svar.
Eftersom det är en 2,2:a är till 99% det rätta svaret att det är vtc-navet (det variabla ventiltids-systemet) som låter. Såvitt jag vet är det ofarligt, för att bota ljudet måste navet bytas. Jag har hört talas om att andra bilmärken med samma konstruktion har gått att bota med en invändig motortvätt, har inte hört att det ska fungera på Peugeot dock.

För upplysnings skull: Peugeots bilar har inte alltid låtit som dieslar, vissa motorer kan göra det ibland, särskilt när det gått länge sen service, de flesta motorer går precis så tyst och fint som en bensinmotor ska göra.

Ja justdet. VTC-navet var det ju jag tänkte på. Tack.
Citera
2013-05-12, 19:07
Medlem
Tack för svaren, nu känns det bättre :P

Passar på att ställa en till fråga till er alla:

Tjejen åkte i sin bil efter mig häromdagen och hon sa att när jag gasadepå en del, tex vid omkörningar eller branta uppförsbackar så lucktade det bränt/välldigt illa ifrån min bil, men hon kunde inte så någon svartrök.

Några förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in