2019-11-12, 08:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej ... för det är inte Kim som begått brott...
Intressant filosofisk fråga.
Citera
2019-11-12, 08:13
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Ja, det är intressant. Kan det vara anledningen till att han (eller hon) snart kan vara fri? Redan om någon månad?
Citera
2019-11-12, 09:56
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Könsbyte (även byte av identitet) är en samhällskonstuktion. Erkänner du det som en intressant filosofisk fråga har du till viss del även erkännt att denna samhällskonstuktion står över ditt dna.

Säger man dessutom att Kim inte utförde mordet är vi på väg mot en total kollaps av samhället, pga stor diskrepans mellan denna samhällskonstuktion och realiteten.

Dagen dagen då straffade tillåts editera sitt dna är det dock en intressant filosofisk fråga.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-12 kl. 09:59.
Citera
2019-11-12, 10:11
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Könsbyte (även byte av identitet) är en samhällskonstuktion. Erkänner du det som en intressant filosofisk fråga har du till viss del även erkännt att denna samhällskonstuktion står över ditt dna.

Säger man dessutom att Kim inte utförde mordet är vi på väg mot en total kollaps av samhället, pga stor diskrepans mellan denna samhällskonstuktion och realiteten.

Dagen dagen då straffade tillåts editera sitt dna är det dock en intressant filosofisk fråga.

Är det inte så att vissa här inklusive mig själv just nu skriver om hur Kristoffer och kriminalvården resonerar? ( det kanske även du gör?). Jag tror som jag skrev att Kim inte vill veta av Kristoffer, det var han som mördade Vatchareeya. Kristoffer ska utplånas. Jag tycker att det är helt galet att han fått genomgå könsbyte under straffperioden. Ännu värre är det att han fått flytta. Han är trots allt fortfarande en man även om han kallar sig Kim Marie.

Det är vanligare bland människor med Asperger och liknande diagnoser att ha tveksamheter kring sin könsidentitet än hos andra människor. Vad beror det på? Någon tanke kring detta?
Citera
2019-11-12, 10:36
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Är det inte så att vissa här inklusive mig själv just nu skriver om hur Kristoffer och kriminalvården resonerar? ( det kanske även du gör?). Jag tror som jag skrev att Kim inte vill veta av Kristoffer, det var han som mördade Vatchareeya. Kristoffer ska utplånas. Jag tycker att det är helt galet att han fått genomgå könsbyte under straffperioden. Ännu värre är det att han fått flytta. Han är trots allt fortfarande en man även om han kallar sig Kim Marie.

Det är vanligare bland människor med Asperger och liknande diagnoser att ha tveksamheter kring sin könsidentitet än hos andra människor. Vad beror det på? Någon tanke kring detta?

Svarade bara på kommentaren att det var en intressant filosofisk fråga som i sin tur behandlade inlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej ... för det är inte Kim som begått brott...
Jag befarar att det kan vara början på någon form av kollaps oavsett hur kriminalvårdens resonemang ser ut. Vi gör bäst i att peka på det orimliga i utvecklingen för att undvika en katastrof.

Anledningarna till varför Kristoffer idag anser sig vara Kim och det är det minsta problemet. Att inblandade myndigheter tvingas in i ett hörn är det verkliga problemet.

Upprörande.
Citera
2019-11-12, 11:10
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Svarade bara på kommentaren att det var en intressant filosofisk fråga som i sin tur behandlade inlägget:

Jag befarar att det kan vara början på någon form av kollaps oavsett hur kriminalvårdens resonemang ser ut. Vi gör bäst i att peka på det orimliga i utvecklingen för att undvika en katastrof.

Anledningarna till varför Kristoffer idag anser sig vara Kim och det är det minsta problemet. Att inblandade myndigheter tvingas in i ett hörn är det verkliga problemet.

Upprörande.

Det kommer bli svårt i framtiden att neka andra män att flytta till Hinseberg om de skulle få för sig att vilja byta namn till något kvinnligt. Var ska de dra gränsen?
Citera
2019-11-12, 11:42
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Det kommer bli svårt i framtiden att neka andra män att flytta till Hinseberg om de skulle få för sig att vilja byta namn till något kvinnligt. Var ska de dra gränsen?

Ja. Rättspsykologin lägger upp för straffspark mot kriminalvårdens obevakade mål genom att initiera utredning för könsbyte, sedan även tillämpa könsbekräftande vård och behandling under pågående fängelsestraff. Socialstyrelsen lägger ut ett välplacerat krokben för kriminalvården genom att godkänna ansökan om juridiskt könsbyte under pågående fängelsestraff. Kriminalvården har tagit ett stryptag om sin egen verksamhet genom att verkställa beslutet att förflytta Kim till kvinnofängelset Hinseberg.

Bra jobbat.
Senast redigerad av downloathe 2019-11-12 kl. 12:02.
Citera
2019-11-12, 12:04
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ja. Rättspsykologin lägger upp för straffspark mot kriminalvårdens obevakade mål genom att initiera utredning för könsbyte, sedan även tillämpa könsbekräftande vård och behandling under pågående fängelsestraff. Socialstyrelsen lägger ut ett välplacerat krokben för kriminalvården genom att godkänna ansökan om juridiskt könsbyte under pågående fängelsestraff. Kriminalvården har tagit ett stryptag om sin egen verksamhet genom att verkställa beslutet att förflytta Kim till kvinnofängelset.

Bra jobbat.

Nu tror inte jag att det kommer bli någon anstormning av transpersoner, men skulle det ske får de väl öppna en särskild avdelning för dessa? Jag vill inte att Kristoffer ska ha det bra. Elakt, men jag känner så. Kvinnor kan vara för jävliga så det är ingen garanti att han kommer vara välkommen på Hinsan. Det kanske blir isoleringen för honom även där.
Citera
2019-11-12, 12:20
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Nu tror inte jag att det kommer bli någon anstormning av transpersoner, men skulle det ske får de väl öppna en särskild avdelning för dessa? Jag vill inte att Kristoffer ska ha det bra. Elakt, men jag känner så. Kvinnor kan vara för jävliga så det är ingen garanti att han kommer vara välkommen på Hinsan. Det kanske blir isoleringen för honom även där.

Frågan om just Kristoffer får en bättre eller sämre fängelsevistelse genom förflyttningen känns för mig irrelevant. Han är ett fail för resten av sitt liv och kommer inte undan sitt eget öde - det är hans verkliga straff. Men att han först mördar en oskyldig ung kvinna, sedan kostar samhället onödiga resurser under sin fängelsevistelse och nu tillåts öppna upp denna "can of worms" är helt ofattbart.

Möjigheten att samhällsfientliga, bittra intagna män nu kommer försöka göra samma resa som Kristoffer för att fucka upp systemet är mer oroväckande och låter mycket kostsamt.
Citera
2019-11-12, 16:47
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Jag tycker att det är en intressant filosofisk fråga, att som nicket jag citerade, hävda att Kim Marie inte begick mordet. Att Kim Marie inte kan erkänna mordet eftersom det var Kristoffer som mördade Vatchareya.
Citera
2019-11-12, 16:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Kristoffer verkar inte enbart ha bytt namn utan även påbörjat "könskorrigering". Om det även hunnit inbegripa kirurgi är oklart. Var skall man dra gränsen? Samhället talar väl om "upplevd könsidentitet", med betoning på upplevd. Jag har även hört människor prata om att upplevelsen av könstillhörighet kan fluktuera över tid. Ena dagen si, andra dagen så. Det blir väl egentligen inget problem så länge man inte måste välja mellan dam- eller herrtoalett, eller mellan att sitta av sitt straff på Västervik eller Hinseberg.

Tilläggas bör att jag inte tycker att samhället skall bekosta eventuella ingrepp så länge man avtjänar ett straff.
Citera
2019-11-12, 16:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Frågan om just Kristoffer får en bättre eller sämre fängelsevistelse genom förflyttningen känns för mig irrelevant. Han är ett fail för resten av sitt liv och kommer inte undan sitt eget öde - det är hans verkliga straff. Men att han först mördar en oskyldig ung kvinna, sedan kostar samhället onödiga resurser under sin fängelsevistelse och nu tillåts öppna upp denna "can of worms" är helt ofattbart.

Möjigheten att samhällsfientliga, bittra intagna män nu kommer försöka göra samma resa som Kristoffer för att fucka upp systemet är mer oroväckande och låter mycket kostsamt.

Tror du inte att just kategorin "samhällsfientliga, bittra intagna män" är mer förankrade i sin könsidentitet än de flesta? Jag tvivlar på att det kommer att bli rusning till psykologen/kirurgen på Hall eller Kumla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in