2019-04-01, 17:19
  #99781
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kim förklarade under rättegången varför han låtsasringde.
Var det en trovärdig förklaring?
Citera
2019-04-01, 17:34
  #99782
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StiftelseInsyn
Var det en trovärdig förklaring?
Ja, han sa att halva Boden hade ringt, och Vatchareeyas telefon var avslagen. Då var det ingen idé att ringa. Halva Boden var givetvis en överdrift, men det rår ingen tvekan om att hade Vatchareeyas telefon slagits på hade en blinkande röd lampa tänts på polisstationen (också en överdrift). Han sa också att kompisarna tjatade på honom, och det är något personer med Aspergers syndrom inte tål.

I skuldfrågan gör det ingen skillnad, han kunde lika gärna ha ringt rätt nummer, oavsett om han var skyldig eller inte.

Ur artikeln som du länkade:
Citat:
Och att ta sig in i polisutredningen, det var ju precis så en viss Kristoffer Johansson gjorde, när det gällde styckdråpet på Vatchareeya Bangsuan. Johansson deltog aktivt vid sökandet efter Vatchareeya och ringde själv upp polisen vid flera tillfällen.
Det låter som om Kim deltog i söket för att snoka i polisutredningen, men han sökte natten innan det stora söket gick igång. Då fick han ingen insyn i polisutredningen.
Citera
2019-04-01, 17:46
  #99783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det låter som om Kim deltog i söket för att snoka i polisutredningen, men han sökte natten innan det stora söket gick igång. Då fick han ingen insyn i polisutredningen.

Jo men vad sökte han efter? Efter en god plats att dumpa mordvapen. Kläder. En Bergans kammoryggsäck.
Och ett par händer.
Det krävde energi. Energidryck. Han glömde en Burnburk på berget.
Citera
2019-04-01, 17:54
  #99784
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men vad sökte han efter? Efter en god plats att dumpa mordvapen. Kläder. En Bergans kammoryggsäck.
Och ett par händer.
Det krävde energi. Energidryck. Han glömde en Burnburk på berget.
Söket den natten var inte på Åberget där burken hittades, och åklagaren hade inte med ryggsäcken som bevisning, den nämndes inte under rättegångarna. Sökte han efter en plats att gömma saker hade han inte haft kompisarna med sig, så det finns ingen anledning att misstro att han sökte efter Vatchareeya.
Citera
2019-04-01, 18:02
  #99785
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, han sa att halva Boden hade ringt, och Vatchareeyas telefon var avslagen. Då var det ingen idé att ringa.
Försökte han någon enda gång efter försvinnandet att ringa till VB:s mobil?
Citera
2019-04-01, 18:05
  #99786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Söket den natten var inte på Åberget där burken hittades, och åklagaren hade inte med ryggsäcken som bevisning, den nämndes inte under rättegångarna. Sökte han efter en plats att gömma saker hade han inte haft kompisarna med sig, så det finns ingen anledning att misstro att han sökte efter Vatchareeya.

Jaha, ok, missade att det var en specifik natt som åsyftades. Men mycket talar för att en ryggsäck (ev två?) tillhörande KJ "försvunnit" oavsett vad åkl anfört. Vittnesmål i fup tex.
Och ja; när han sökte efter lämpliga dumpningsplatser hade han nog vett att vara ensam.
För övrigt finns all anledning att misstro att han sökt efter VB.
Citera
2019-04-01, 21:06
  #99787
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, han sa att halva Boden hade ringt, och Vatchareeyas telefon var avslagen. Då var det ingen idé att ringa.
En trovärdig förklaring menar du? Har nu läst lite noggrannare i FUP:
"Efter den 4 maj kl 15:54 har inte KJ försökt kontakta VB via telefon varken via SMS eller samtal."
Citera
2019-04-01, 22:53
  #99788
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Söket den natten var inte på Åberget där burken hittades, och åklagaren hade inte med ryggsäcken som bevisning, den nämndes inte under rättegångarna. Sökte han efter en plats att gömma saker hade han inte haft kompisarna med sig, så det finns ingen anledning att misstro att han sökte efter Vatchareeya.
Man kan inte gärna söka efter något som man redan vet var det finns...
Så givetvis blir det hela ingenting annat än ett spel för galleriet...

Hur går det förresten med grabbens planer på ett könsbyte? Har det blivit av ännu eller ska
det kanske får anstå tills han försätts på fri fot? Frigiven ska han visst bli redan nästa år om
han inte har misskött sig alldeles förskräckligt mycket.

Här har vi förresten en fånge i staterna som också går och bär på en stark önskan om
att få byta kön, en riktigt ruskig jävel lystrande till det tagna namnet Skylar Deleon,
skyldig till tre ytterst brutala mord och dömd till döden. Ännu inte blivit avrättad dock trots
att det gått bra många år sen domen föll.
Han tog till en drastisk grej i sin könsbytariver där han satt i sin cell:
"Deleon indicated that he attempted to cut off his penis because he wanted to be a woman. Defense lawyers claimed that Deleon's need for money to finance a sex-change operation was the motivation for the Hawkses' murders."
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Thomas_and_Jackie_Hawks
https://www.youtube.com/watch?v=DazesWVHMbc
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2019-04-01 kl. 22:56.
Citera
2019-04-02, 14:52
  #99789
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jaha, ok, missade att det var en specifik natt som åsyftades. Men mycket talar för att en ryggsäck (ev två?) tillhörande KJ "försvunnit" oavsett vad åkl anfört. Vittnesmål i fup tex.
Och ja; när han sökte efter lämpliga dumpningsplatser hade han nog vett att vara ensam.
För övrigt finns all anledning att misstro att han sökt efter VB.
Du hade fel, alltså.

Åklagaren tog inte upp ryggsäcken över huvud taget. Den användes inte som bevis, och det finns anledning till det. Inte ens åklagaren trodde att Kim hade ryggsäcken. Jag hoppas att du har noterat att det är samme man som påstod att Kim hade ett mordvapenliknande verktyg som påstod att Kim hade en stor bergansryggsäck. Ingen eller inget annat styrker detta. Vad säger det om mannens trovärdighet?

Om han inte sökte efter Vatchareeya, vad gjorde han då ute natten före det stora söket?
Citat:
Ursprungligen postat av StiftelseInsyn
En trovärdig förklaring menar du? Har nu läst lite noggrannare i FUP:
"Efter den 4 maj kl 15:54 har inte KJ försökt kontakta VB via telefon varken via SMS eller samtal."
Du fick svar i citatet.
Citera
2019-04-02, 15:21
  #99790
Medlem
StiftelseInsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du fick svar i citatet.
Han försökte inte ens ringa VB, och du vidhåller att nedanstående var en trovärdig förklaring?
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, han sa att halva Boden hade ringt, och Vatchareeyas telefon var avslagen. Då var det ingen idé att ringa.
Citera
2019-04-02, 21:19
  #99791
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du hade fel, alltså.

Åklagaren tog inte upp ryggsäcken över huvud taget. Den användes inte som bevis, och det finns anledning till det. Inte ens åklagaren trodde att Kim hade ryggsäcken. Jag hoppas att du har noterat att det är samme man som påstod att Kim hade ett mordvapenliknande verktyg som påstod att Kim hade en stor bergansryggsäck. Ingen eller inget annat styrker detta. Vad säger det om mannens trovärdighet?

Om han inte sökte efter Vatchareeya, vad gjorde han då ute natten före det stora söket?

Du fick svar i citatet.

Är du hans försvarare eller ? 🙈. Han har lämnat ologiska , otroliga förklaringar i förhören ..så även i rättegången. Han ringde inte..han tjuvringde till en annan ( vilket han även sagt i rättegången) för att sedan återgå till sina vänner och säga " endast telefon svararen " bara för " alla " hade redan försökt ringa henne. Makes no sense. Han påstår att han hade ett förhållande henne V ..vilket jag tror endast existerar i hans huvud i mina ögon ..och vi kan inte prata med V om det heller. Riktigt sjuk människa som dödat V .. Jag tror de hela är en olycka och inget menat från början även om han styckat kroppen. Styckning i sig är troligen för hon vart för tung och otymplig och bära ut från lägenheten.
Citera
2019-04-02, 22:26
  #99792
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Söket den natten var inte på Åberget där burken hittades, och åklagaren hade inte med ryggsäcken som bevisning, den nämndes inte under rättegångarna. Sökte han efter en plats att gömma saker hade han inte haft kompisarna med sig, så det finns ingen anledning att misstro att han sökte efter Vatchareeya.

Jag vill räta ut ett par frågetecken angående burken som hittades. I FUP på sid 136 säger ett vittne att de tilldelades ett område vid Åberget och att KJ drack ur burken där. Men av beskrivningen i övrigt tror jag att de inte var vid själva Åbergsfortet utan vid ett berg ca 1 km sydost om fortet, Sävastklinten antar jag. Detta är vad vittnet säger:

"De åkte bil till Lasergame och sedan delade gruppen upp sig och AN, KJ, AI och JN var en grupp som skulle gå uppför berget och söka medan de övriga skulle vara nere vid foten och runt en sjö."

"De hade fått att söka av berget och ner mot en cykelbana som finns söder om berget."

"De fortsatte att söka och kom fram till en väg, när AN ville ta till höger sade KJ nej med motiveringen att han inte visste vart vägen gick. De kom ner till en mötesplats där det stod militärbilar. AN ser en plåtlucka i backen och går fram tillsammans med KJ. AN gick förbi plåtluckan och då såg han att det stod en burk av något slag intill luckorna. AN går fram till kanten och tittar ut över området. När han vänder sig om ser han hur KJ han tagit upp burken och luktar på innehållet och dricker ur burken. AN fråga KJ hur han kan dricka ur en burk som han just hittat. KJ säger att det inte smakade konstigt. AN säger att de är underligt hur någon kan dricka ur en burk som man hittar öppnad. Det var en burk med energidryck av märket BURN.

AN säger att KJ fortsatte att dricka ur burken och att han sedan slängde den när de går ner för vägen som leder till Lasergame. AN säger att han hörde att burken var tom när den landade mot en sten eller ett träd han är inte säker."

Som jag förstår låg Lasergame vid Sävastklinten så jag tror att burken fanns däromkring. Förmodligen säger folk Åberget om hela området.

Nästa fråga. Var sökte KJ med vänner under natten? Förhör med AH. Fup sid 1252-1253:

"AH letat henne tillsammans med KJ, PH och AB. AH uppger att det var vid 23.00-23.30-tiden de började leta efter Vatchareeya. Vidare berättar AH att de gick in efter en gångväg mot Sävast och letade henne. KJ hade fått uppgifter om att det var där någonstans hon försvunnit. De letade då själva, utan någon organisation. Gång och cykelvägen de följde ligger strax innan viadukten över väg 97 mot Södra Svartbyn. De körde dit med KJs bil och parkerat på en grusplätt vid en vägficka intill hästgårdarna. Därefter gick de efter gångvägen mot Sävast, och in i skogen efter stigar."

"AH förklarar att de kom till en jord/sandväg där hästar brukar gå. De sökte runt den vägen. Letandet höll på fram till ca kl 01.30, då de for till Statoil för att äta."

Jag har inte så bra lokalkännedom (den som har får gärna fylla i) men med hjälp av kartan tror jag att de gick vägen som går längs Sävastklintens västra sida. I så fall hittades burken i närheten av där KJ gjorde första söket. Detaljer förstås, men för den som vill koppla ihop burken med brottet är det kanske av intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in