Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Söket den natten var inte på Åberget där burken hittades, och åklagaren hade inte med ryggsäcken som bevisning, den nämndes inte under rättegångarna. Sökte han efter en plats att gömma saker hade han inte haft kompisarna med sig, så det finns ingen anledning att misstro att han sökte efter Vatchareeya.
Jag vill räta ut ett par frågetecken angående burken som hittades. I FUP på sid 136 säger ett vittne att de tilldelades ett område vid Åberget och att KJ drack ur burken där. Men av beskrivningen i övrigt tror jag att de inte var vid själva Åbergsfortet utan vid ett berg ca 1 km sydost om fortet, Sävastklinten antar jag. Detta är vad vittnet säger:
"De åkte bil till Lasergame och sedan delade gruppen upp sig och AN, KJ, AI och JN var en grupp som skulle gå uppför berget och söka medan de övriga skulle vara nere vid foten och runt en sjö."
"De hade fått att söka av berget och ner mot en cykelbana som finns söder om berget."
"De fortsatte att söka och kom fram till en väg, när AN ville ta till höger sade KJ nej med motiveringen att han inte visste vart vägen gick. De kom ner till en mötesplats där det stod militärbilar. AN ser en plåtlucka i backen och går fram tillsammans med KJ. AN gick förbi plåtluckan och då såg han att det stod en burk av något slag intill luckorna. AN går fram till kanten och tittar ut över området. När han vänder sig om ser han hur KJ han tagit upp burken och luktar på innehållet och dricker ur burken. AN fråga KJ hur han kan dricka ur en burk som han just hittat. KJ säger att det inte smakade konstigt. AN säger att de är underligt hur någon kan dricka ur en burk som man hittar öppnad. Det var en burk med energidryck av märket BURN.
AN säger att KJ fortsatte att dricka ur burken och att han sedan slängde den när de går ner för vägen som leder till Lasergame. AN säger att han hörde att burken var tom när den landade mot en sten eller ett träd han är inte säker."
Som jag förstår låg Lasergame vid Sävastklinten så jag tror att burken fanns däromkring. Förmodligen säger folk Åberget om hela området.
Nästa fråga. Var sökte KJ med vänner under natten? Förhör med AH. Fup sid 1252-1253:
"AH letat henne tillsammans med KJ, PH och AB. AH uppger att det var vid 23.00-23.30-tiden de började leta efter Vatchareeya. Vidare berättar AH att de gick in efter en gångväg mot Sävast och letade henne. KJ hade fått uppgifter om att det var där någonstans hon försvunnit. De letade då själva, utan någon organisation. Gång och cykelvägen de följde ligger strax innan viadukten över väg 97 mot Södra Svartbyn. De körde dit med KJs bil och parkerat på en grusplätt vid en vägficka intill hästgårdarna. Därefter gick de efter gångvägen mot Sävast, och in i skogen efter stigar."
"AH förklarar att de kom till en jord/sandväg där hästar brukar gå. De sökte runt den vägen. Letandet höll på fram till ca kl 01.30, då de for till Statoil för att äta."
Jag har inte så bra lokalkännedom (den som har får gärna fylla i) men med hjälp av kartan tror jag att de gick vägen som går längs Sävastklintens västra sida. I så fall hittades burken i närheten av där KJ gjorde första söket. Detaljer förstås, men för den som vill koppla ihop burken med brottet är det kanske av intresse.