2016-05-27, 22:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag var mycket engagerad i fallet, när det begav sig. Med tanke på KJs nedsättning och brist på ordningen i hemmet så var det få saker som var där dom skulle. Att finna ett par skor stående prydligt nära varandra (som om dom hörde ihop) anser jag inte var direkt kännetecknande för KJ.

Det var det jag menade.

Teknikerna tog uppenbarligen av sig skorna vid dörren? Förmodligen tassade dom runt i blå sterila skydd om sina fossingar.

Men vad fan, ingen tekniker tar av sig skorna, det är sterilskydd som gäller hela vägen, tror du att de klädde av sig nakna också?

Bilden är manipulerad och i vilket syfte kan bara Ulrika och Anna svara på och deras kommentarer lyser med sin frånvaro.
Citera
2016-05-27, 22:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenheten
Ja, det är precis vad jag menar

Läs om inlägget. Långsamt.

Jag läste tyvärr ditt inlägg, och kände att kvaliteten i tråden behövde höjas... du skrev att lägenhetens möblering behövde manipuleras för att en undersökning skulle kunna utföras - vilket är rent dravel från din sida. Ingenting hindrar kriminalteknikerna att FÖRST fotografera och dokumentera, för att SEDAN undersöka lägenheten INNAN brottsplatsen förändras. Detta är fundamenta. Punkt.

Tyvärr har du missat den primära frågan i hela denna diskussion, på ett sätt som skulle ge Ragnar Skanåker ett nervöst sammanbrott - detta handlar om att Polisen medvetet förvanskar bevismaterial. Om de en gång börjar manipulera kommer gränserna för vad som är tillåtet flyttas längre och längre bort från verkligheten. Vart går gränsen för vad som är okej eller inte, och vem avgör det?

Begriper du inte bättre, kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Senast redigerad av zero73 2016-05-27 kl. 22:36.
Citera
2016-05-27, 22:34
Medlem
highfives avatar
Att manipulera bilder i en förundersökning utan att bilden återföljs av motiverande förklaring är att mixtra med bevismaterial vilket även kan bidra till att rätten fattar felaktiga beslut.

Det kommer garanterat att rulla några huvuden om HD väljer att ta om detta ett varv till.
Citera
2016-05-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Med all respekt för att inte ha läst tråden på ett tag och sen hoppa in i den,
men nej, jag tror inte det är de skorna. Det blev tyvärr en trådsanning.

okey, jag har inte riktigt hängt med vilka skor det är, jag förstår inte riktigt alls
Citera
2016-05-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men vad fan, ingen tekniker tar av sig skorna, det är sterilskydd som gäller hela vägen, tror du att de klädde av sig nakna också?

Bilden är manipulerad och i vilket syfte kan bara Ulrika och Anna svara på och deras kommentarer lyser med sin frånvaro.

Kyrö riktar ansökan till HD. Inte till Ulrika och Anna.

NEJ, jag tror inte teknikerna går nakna iklädda blå sterila kondomer
Citera
2016-05-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det är nog jag som delvis är orsak till förvirringen, men avsikten har inte varit att skapa någon trådsanning.

I tidigare inlägg har jag framfört två möjliga förklaringar till de "saknade" skorna i bild 5. Beskärning eller bortsuddning i Photoshop.
Nu är det fastställt att alternativ verkar två gälla, dvs skor har editerats bort med PhotoShop eller liknande program.

Av den suddiga kopian på originalbilden som visats i TV går det inte se helt säkert, men möjligheten är stor att det är samma lågskor/sneakers i bild 4 som av tekniker flyttats närmare högtalaren och i efterhand suddats bort i bild 5, möjligen för att visa hur hallen ursprungligen såg ut.
(Det är dock bara ett försök till rimlig förklaring utan anspråk på att det måste vara rätt)

Ett i så fall idiotiskt och oförståndigt tilltag som givetvis skapar misstro.

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

okey, återigen frågar jag för att se om jag fattat rätt. skorna står väl på andra sidan av toadörren, där hela inte syns i bild 5? varför säger alla att dom är bortredigerade? är jag helt blind eller missförstår jag nånting?
Citera
2016-05-27, 22:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kyrö riktar ansökan till HD. Inte till Ulrika och Anna.

NEJ, jag tror inte teknikerna går nakna iklädda blå sterila kondomer

Men du tror att teknikerna tar av sig skorna och ställer dem synliga för fotografering?

Ulrika och Anna har en del att svara på om Kyrö,s ansökan går igenom och som det lät på de två som kommenterade fallet i Tv4 så lär de få häcken full.
Citera
2016-05-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
okey, återigen frågar jag för att se om jag fattat rätt. skorna står väl på andra sidan av toadörren, där hela inte syns i bild 5? varför säger alla att dom är bortredigerade? är jag helt blind eller missförstår jag nånting?

Därför att advokaten i resningsansökan påstår att han fått tag på en bild identisk med bild 5 där ett par mörka lågskor/sneakers av stor storlek syns direkt till vänster om högtalaren.

De två bilderna visades upp i gårdagens avsnitt av Brottsplats Sverige och det förefaller som att en bortredigering faktiskt skett.
Senast redigerad av Prudent 2016-05-27 kl. 23:11.
Citera
2016-05-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Därför att advokaten resningsansökan påstår att han fått tag på en bild identisk med bild 5 där ett par lågskor syns durekt till vänster om högtalaren.

De två bilderna visades upp i gprdagens avsnitt av Brottsplats Sverige.

okey, då är jag med i svängarna. funderade vad i helvete alla pratade om.
får nog kolla det där avsnittet, finns det på typ tv4 play?
Citera
2016-05-27, 22:57
Medlem
Citat:
Men du tror att teknikerna tar av sig skorna och ställer dem synliga för fotografering?

Ulrika och Anna har en del att svara på om Kyrö,s ansökan går igenom och som det lät på de två som kommenterade fallet i Tv4 så lär de få häcken full.

OM ansökan går tillbaka till HR så blir dom givetvis aktuella, men där är vi inte nu.

Jag tolkade en tidigare postare att en bild föreställde just skor härrörande till krimtekniker, men kan ha förstått fel. Sorry i så fall.
Citera
2016-05-27, 23:25
Medlem
Reimers avatar
Citat:
OM ansökan går tillbaka till HR så blir dom givetvis aktuella, men där är vi inte nu.

Jag tolkade en tidigare postare att en bild föreställde just skor härrörande till krimtekniker, men kan ha förstått fel. Sorry i så fall.

Ingen tekniker tar av sig något vid undersökning, de tar på sig skydd för att inte kontaminera något föremål eller själva lokalen, att tro angående skor och dylikt att de skulle placeras i en eventuell brottsplats är snudd på kriminellt dumt.

Har de gjort något sådant och redigerat bilden ska de ha avsked på studs.

Ulrika och Anna är aktuella oavsett, någon av dem har hanterat "extramaterialet" som åklagarexperten fann så märkligt.

Någon av dem har en förklaringsbörda och bör förklara sig.
Senast redigerad av Reimer 2016-05-27 kl. 23:36.
Citera
2016-05-27, 23:55
Medlem
Citat:
Ingen tekniker tar av sig något vid undersökning, de tar på sig skydd för att inte kontaminera något föremål eller själva lokalen, att tro angående skor och dylikt att de skulle placeras i en eventuell brottsplats är snudd på kriminellt dumt.

Har de gjort något sådant och redigerat bilden ska de ha avsked på studs.

Ulrika och Anna är aktuella oavsett, någon av dem har hanterat "extramaterialet" som åklagarexperten fann så märkligt.

Någon av dem har en förklaringsbörda och bör förklara sig.

Vi får väl avvakta se vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in