Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Du har väl naturligtvis källa eller exempel på det du påstår ?
Eller är det egna funderingar, för det här är ju juridik i den högre skolan, knappast ämnet kroppsbehåring om man så säger.
Kan du förklara vad du menar, det blir helt motsägelsefullt när du säger
Citat:
Dock hade HD naturligtvis enligt principen om fri bevisvärdering kunnat lägga sakomständigheter som nämns i TR-domen men inte i HR-domen till grund för sitt eget beslut.
Om HD har fri bevisvärdering så spelar det ingen roll vad HR sagt, eller hur !? Du säger mot dig själv. Tala ur näshåret, pojk!!
Ett tips fnurran/mopsen: Om jag skriver ett inlägg så står jag för det. Även bortsett från att andra läsare troligen är ointresserade av dina mindervärdeskomplext gentemot mig och "professorn", så har du alltså inte mycket för att försöka chikanera mig genom att juvenila länkningar i din egen signatur. Jag står för mina kroppshår, oavsett var på kroppen dom växer
Vad jag menar med det citerade är att varje ny rättegång är självständig från de tidigare. Det är ju rentav en förutsättning för att det ska bli meningsfullt att överklaga i sak och inte bara som i det amerikanska rättssystemet på formella grunder. Den nya domstolen kan fritt ta ställning till den bevisning som åberopats i målet. Ja, man kan som i hovrätten även hålla nya förhör och hämta in ny bevisning. Även om det vanliga är att man i huvudsak avgör målet på handlingarna från tidigare rättegångar. Om HD tar upp ett mål innebär det konkret att de kan välja att gå igenom bandade förhör och annat, läsa sammanfattningar från tidigare domar i både TR, HR etc. De kan välja att köpa ett resonemang från TR som HR inte höll med om.
Däremot är det så att det som gäller är senast avkunnade dom, dvs hovrättens i detta fall. Det är den och dess resonemang som överklagas, ingenting annat. Sen kan den domen mer eller mindre hänvisa till tidigare dom. Om du tänker efter inser du nog att det är rätt självklart. Följande varianter har i varje fall jag sett:
- Den högre domstolen
fastställer lägre rätts dom utan egen motivering
- Den högre domstolen ändrar lägre rätts dom i någon del men hänvisar i övrigt till vad som står i den ursprungliga domen (Typisk skrivning: "Hovrätten ändrar tingsrättens dom endast på så sätt att..."
- Den högre domstolen ändrar lägre rätts dom med helt självständiga domskäl (Så är det i detta fall)
- Den högre domstolen upphäver helt lägre rätts dom med egna domskäl (vilket förstås ligger i sakens natur om man kommer fram till en rakt motsatt uppfattning i skuldfrågan)
Om "den högre domstolen" är en hovrätt så är det oavsett vilket av alternativen naturligtvis alltid hovrättens dom som formellt överklagas till HD, ingenting annat. Om hovrätten endast fastställde tingsrättens dom är det i praktiken förstås så att det blir domskälen och påföljden som utdömdes i TR som man får argumentera mot i ett överklagande. Har hovrätten däremot ändrat i domen och skrivit nya domskäl så är både tingsrättens utslag och domskäl inaktuella. Konkret: Om hovrätten dömt dig till förargelsväckande beteende för att du var fet, vindögd och ful när du satt naken på Sergels torg så kan du inte i ett överklagande säga att du bestrider tingsrättens domskäl som var att du var ilsken, gläfsig och påträngande när du var naken på torget. Det kan väl ändå inte vara så svårt att fatta?