2014-08-07, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt DL är alla såren på ryggen gjorda med samma vapen. Han säger t.o.m att även såren i bröstet är med samma vapen men på grund av uttorkning så är det svårt att bestämma. De har också den typiska rundningen. Vidare säger han att såren på ryggen är så samlade att offret kan inte ha rört sig mellan huggen utan troligtvis varit liggande. Kan ju vara hängande också.
Ja, ett och samma mordvapen bör vara huvudhypotesen - vilket inte utesluter ett egentillverkat mordvapen.
Citat:
Tejpen i håret är ett mysterium åtminstone för mig. Vem har tid att klistra tejpbitar på varandra under ett mord.
Man kan ju tänka sig att den använts som handfängsel och lindats i flera varv på grund av att den är ganska svag. Om den sen klippts eller rivits av skulle ju alla bitar vara lika långa så det går inte ihop.

Kan ju också vara att någon rivit av bitar och klistrat på varandra i förväg för att "kan vara bra att ha" eller använts ill annat och att den råkat ligga på mordplatsen och följt med av misstag.
Det ligger nära till hands att tejpbitarna skulle härröra från ett eller flera emballage men de borde då ha varit betydligt mera tillknycklade. Alla bitarna varav en förhållandevis lång verkar helt oveckade och som komna direkt från ett rakare underlag. De kan ha täckt skadorna på torson före och under avsköljningen, samlats ihop och sedan fått singla ned i samma emballage som användes till den rengjorda torson. På fp2 lösgjordes torson under tidspress från sitt emballage; de blodbesudlade bitarna följde med. Före den snabba och bristfälliga täckningen kan VB:s (tejpfria) hår ha dolt de sammanklibbade bitarna men under bökandet med stenar och trädstammar kan tejpsjoken ha ändrat läge, alt. fick de helt enkelt sitta kvar i det hår som kommit att falla fram över VB:s högra axel.
Citera
2014-08-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det där är något jag också grunnat på. I fup säger KJ att VB hade vita skejtarskor med rosaaktiga detaljer. Har jag drömt det, eller sa inte CB att personen hon sett hade vita/ljusa skor med orangea detaljer? Det måste i så fall ha varit i tingsrätten, för i fup nämner hon inget om skor över huvud taget :confused:

Det stod i någon tidningsartikel. Typ att vittnet sett vita Nikeskor med rosa logga eller ngt liknande.
Citera
2014-08-07, 23:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Nej, jag lyssnade just på förhöret. Nada angående skorna. Men varifrån kommer då uppgifterna om orangeaktiga detaljer? Vi är ju flera som hört talas om det. Kan det vara från något referat i tidningarna?
Bloggaren hade ju talat med vittnet. Kan hen inte ringa upp igen och fråga henne specifikt om skorna? Hen finns väl här i tråden, så ta det som en uppmaning!

Blandar vi ihop vittnena? Fanns det inte ett vittne till som sett något tidigt på dagen?

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-07 kl. 23:11.
Citera
2014-08-07, 23:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Enligt DL är alla såren på ryggen gjorda med samma vapen. Han säger t.o.m att även såren i bröstet är med samma vapen men på grund av uttorkning så är det svårt att bestämma. De har också den typiska rundningen. Vidare säger han att såren på ryggen är så samlade att offret kan inte ha rört sig mellan huggen utan troligtvis varit liggande. Kan ju vara hängande också.

SKL har gjort en avgjutning enligt FUP. Denna avgjutning har ett nummer men enligt Quarrel, som begärt info om den, så finns den inte.

Tejpen i håret är ett mysterium åtminstone för mig. Vem har tid att klistra tejpbitar på varandra under ett mord.
Man kan ju tänka sig att den använts som handfängsel och lindats i flera varv på grund av att den är ganska svag. Om den sen klippts eller rivits av skulle ju alla bitar vara lika långa så det går inte ihop.

Kan ju också vara att någon rivit av bitar och klistrat på varandra i förväg för att "kan vara bra att ha" eller använts ill annat och att den råkat ligga på mordplatsen och följt med av misstag.

Gjorde en rekonstruktion angående tejpen:

Mätte upp exakt 2.2 m avdelad liknande tejp och virade runt ett tygmaterial, klippte av tejpen på 3 olika ställen och drog därefter bort den.
Tejpbitarna lades på varandra i ett sjok. Jag lösgjorde 9 st bitar av olika längd (9-30 cm).

Ser själv därmed ingen anledning att ifrågasätta att tejpen använts till annat än att fästa någon form av emballage runt huvudet.
Citera
2014-08-07, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Blandar vi ihop vittnena? Fanns det inte ett vittne till som sett något tidigt på dagen?
Ett av vittnena från dörrknackningen på sid 203:
Citat:
Lördagen den 4 maj vid 16-16.30 var han och tankade bilen vid gasstationen på Larvenvägen. Då kommer en thailändsk kvinna och går. Kvinnan ser ner i marken, ser ledsen, skärrad och bedrövad ut. Göran reagerar och tänker fråga hur det är fatt när hon kommer närmare. När tjejen som är i 20 års åldern ser Göran viker hon av och hoppar över ett vattenfyllt dike och går sedan vidare mot A8 området. Tjejen hade en gråmunkjacka med huva på sig, hon hade även ett par öppna sandaler vilket Göran uppmärksammade eftersom det inte var det vädret att ha sådana skor.
Citera
2014-08-07, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nej det måste man inte så när det sker så sker det förmodligen av anledning.
min följdfråga blir... varför ljuger MB i så många förhör?
Styrk ditt påstående beträffande att MB ljuger. Källa!
Citera
2014-08-07, 23:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Kan vittnet ha tagit fel på dag?

Larvenvägen finns inte upptagen på kartan. Det är möjligt att det är Lavettvägen som avses, i närheten av A8-området.
En anledning till att jag kan tänka mig att det är VB som iakttas av vittnet är att hon tidigare promenerat i det området, vilket framgår av FUP.
Citera
2014-08-07, 23:37
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Styrk ditt påstående beträffande att MB ljuger. Källa!
Jag ids inte.
Källan är FUP och det är bara att läsa hans förhör.
En hint är den censurerade delen av hans förhör bland annat.
Citera
2014-08-07, 23:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan vittnet ha tagit fel på dag?

Larvenvägen finns inte upptagen på kartan. Det är möjligt att det är Lavettvägen som avses, i närheten av A8-området.
En anledning till att jag kan tänka mig att det är VB som iakttas av vittnet är att hon tidigare promenerat i det området, vilket framgår av FUP.
Det är troligen Lorvenvägen som avses. Polisen kallar Lorvenvägen Lorenvägen på ett annat ställe i FUP, och efterlyste en asiatisk kvinna som gick på Lorenvägen i NSD.
Citera
2014-08-07, 23:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Öppna sandaler och vita skor med rosa inslag går liksom inte ihop. Är det då ändå så att CB har sagt det om skorna någonstans.

Tidningsartikel? Men var har de då hört det. Allt finns ju på band.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-08-07 kl. 23:50.
Citera
2014-08-07, 23:45
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är troligen Lorvenvägen som avses. Polisen kallar Lorvenvägen Lorenvägen på ett annat ställe i FUP, och efterlyste en asiatisk kvinna som gick på Lorenvägen i NSD.

Om hon enligt vittnet går vidare mot A8-området så kan det vara Lavettvägen. Slarv av polisen?
Citera
2014-08-07, 23:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Öppna sandaler och vita skor med rosa inslag går liksom inte ihop. Är det då ändå så att CB har sagt det om skorna någonstans.
Hon har inte sagt det i polisförhör, och inte i TR. Första förhöret hölls 9 maj, andra 15 maj. I dessa förhör sa hon inget om skor, i TR mindes hon inget om skor. Jag har svårt att tro att hon skulle ha sagt något om skor någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in