2014-02-19, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu blev du glad va när du hittat en liten detalj till att hänga upp dig på.

Fattar du inte att så gott som hela tråden skrattar åt dig när vi ser hur du gång på gång förtränger alla fakta som inte passar in i din somaliska machetemördarterroristteori? I det här fallet det faktum att kroppen med all sannolikhet var emballerad.
Att det inte hittades något hårstrå i bagageutrymmet är inget bevis eller indicier, finns ingen orsak att älta om det.
Jag har aldrig påstått att det är några somaliska machetemördare som var gärningsmännen för VB.
Jag är mycket intresserad av den här emballeringen som ni påstår var gjord med VB.
Anser ni att hela kroppen emballerades eller var det kroppsdelar som ni åsyftar ?
Eftersom emballeringen skall ha varit gjord av KJ kan väl antas att han mördat VB och då blir en intressant fråga var mordplatsen var ? Nu finns det vittnesuppgifter om att VB gick efter Lejonbacksvägen 21.30 och då kan antas att mordet skett där, VB mördades med stickverktyg och det var ett långt dödsförlopp, därför kan antas att en hel del blod runnit ut på marken.
Jag anser utredarna hade aldrig missat den platsen med vittnesuppgifter de hade om att VB gick där, därför finns det ingen orsak att gå vidare med det.
Att KJ ensam skulle ha kunnat kidnappa och föra bort VB kan bortses helt.
Att något styckmord med emballering skett i bostaden finns det ingen som tror på är helt osannolikt.
Om man skall kunna placera in KJ som gärningsmannen måste det finnas ett scenarium för det, vad jag kan inse finns inget sådant scenarium.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-19 kl. 11:18.
Citera
2014-02-19, 11:22
Medlem
Gordon9s avatar
KJ är inte psykopat. Helt ok att tro det men då har man fel. Det finns (som ältats flera ggr) 20 psykopatkriterier och KJ uppfyller inte dem (långt därifrån). Men kriterierna är "trubbiga" och blir substantiella, får form och nyans först när man träffar psykopater. Inga av dessa igenkänns hos KJ. Det finns vissa gemensamma drag för psykopater och personer med autismspektrumstörning. Det gäller den empatiska förmågan. Men detta ska inte tas som intäkt för att KJ är psykopat. Den empatiska dysfunktionen har olika valör som är lätt att särskilja när man träffar personerna eller betraktar beteendet. Psykopatens färdigheter är nästan uteslutande KJs (och autisters) svårigheter. Att mörda är inte att likställa med att vara psykopat. Vill man projicera diverse egna skitfantasier på KJ eller bygga upp en deckarstory med KJ i en regisserad huvudroll så går detta inte att förhindra. Men de som kan tänka och ta till sig skriven text kan släppa psykopatdravlet.
Citera
2014-02-19, 12:51
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Nej verkligen inte. Vi var flera stycken som sa det för ett tag sen, att han är en psykopat som manipulerar sin omgivning och sina föräldrar.
Många av oss har slutat posta sedan trollen tog över tråden.
Problemet med att säga att KJ är psykopat är att psykopat är en diagnos, det finns en lista på saker som ska passa in för att man ska kunna kalla någon för det.

Att kalla någon för psykopat bara för att man tycker att personen har manipulerat folk i sin omgivning är ungefär lika rätt som att kalla någon för dyslektiker bara för att man stavar fel ibland.

Om du vill övertyga oss andra om att KJ är psykopat, ta och gå igenom listan på de kriterier som behövs för att ge någon en psykopat-diagnos och berätta varför du tror/tycker att KJ bör passa in.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati#De_tjugo_fr.C3.A5geomr.C3.A5dena_i_Hares _psykopatikriterier
Citera
2014-02-19, 14:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
KJ är inte psykopat. Helt ok att tro det men då har man fel. Det finns (som ältats flera ggr) 20 psykopatkriterier och KJ uppfyller inte dem (långt därifrån). Men kriterierna är "trubbiga" och blir substantiella, får form och nyans först när man träffar psykopater. Inga av dessa igenkänns hos KJ. Det finns vissa gemensamma drag för psykopater och personer med autismspektrumstörning. Det gäller den empatiska förmågan. Men detta ska inte tas som intäkt för att KJ är psykopat. Den empatiska dysfunktionen har olika valör som är lätt att särskilja när man träffar personerna eller betraktar beteendet. Psykopatens färdigheter är nästan uteslutande KJs (och autisters) svårigheter. Att mörda är inte att likställa med att vara psykopat. Vill man projicera diverse egna skitfantasier på KJ eller bygga upp en deckarstory med KJ i en regisserad huvudroll så går detta inte att förhindra. Men de som kan tänka och ta till sig skriven text kan släppa psykopatdravlet.

Ja, psykopatdravlet måste få ett slut. KJ har ingen antisocial personlighetsstörning och som du påpekar är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar av en helt annat natur. Förmågan till medkänsla är helt intakt (och ofta tom högre) hos en individ med As medan det förhåller sig precis tvärtom hos den med en sk psykopati. Empatibegreppet: As-individen har olika grad av svårigheter med mentaliseringsförmågan (att sätta sig in i den andres perspektiv). Bristande förmåga att tänka i flera steg (kognitiv empati) gör att de ofta blir missförstådda fast får de en situation förklarad för sig trillar poletten ner och samvetet slår till. Alltså; det handlar inte om en egentlig avsaknad av empati, snarare om en fördröjning i den kognitiva processen. Mentaliseringsförmågan hos en sk psykopat är i regel intakt....!

Efter läsning av FUP och avlyssning av ljudfiler så finns det inget alls som tyder på det MrBoudine m fl påstår. Visade den stora rättspsykiatriska undersökningen på någon personlighetsstörning ? Nej, såklart inte! Läs och lär också av Remark som är väl insatt i hur diagnoser som Add och As fungerar och kan ta sig uttryck. För er som är oinsatta i ämnet blir KJ:s uttryck förvillande. För att kunna förstå måste man i någon mån arbeta och ha kontakt med dyl funktionsnedsättningar. Punkt.
Citera
2014-02-19, 16:33
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att det inte hittades något hårstrå i bagageutrymmet är inget bevis eller indicier, finns ingen orsak att älta om det.

Att något styckmord med emballering skett i bostaden finns det ingen som tror på är helt osannolikt.
Om man skall kunna placera in KJ som gärningsmannen måste det finnas ett scenarium för det, vad jag kan inse finns inget sådant scenarium.
Hade det nu hittats något hårstrå från VB så hade du förstås då blivit benägen att äntligen
ta till dig att hon transporterats i bagageutrymmet, hel eller delad?
Eller, håller jag för troligast, då hade upptäckten i likhet med blodspåren bara avfärdats
som planterat av den "riktige" gärningsmannen.

Sedan kan det ju upplysas åter igen om faktumet att tingsrätten i vart fall inte bortsett
från det du menar man kan bortse helt ifrån. Och ingen högoddsare direkt att hovrätten
också låter bli att "bortse" ifrån utan istället ansluter sig tveklöst till tidigare rättsinstans
slutsatser i målet ifråga.

Och slutligen: Jo, jag för min del tror att både mordet och styckningsprocessen ägt rum
i bostaden. Efteråt har unge herr Johansson - möjligen med assistans av någon - städat
och torkat och donat som aldrig förr i sitt liv.
Och när särskilt en aspergare griper sig an en uppgift så gör denne det oftast till 100%.
Från lägenheten lyckades han utplåna alla spår av illdådet.
I bilen gick det inte lika bra som bekant.
Citera
2014-02-19, 16:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har aldrig påstått att det är några somaliska machetemördare som var gärningsmännen för VB.
Jag är mycket intresserad av den här emballeringen som ni påstår var gjord med VB.
Anser ni att hela kroppen emballerades eller var det kroppsdelar som ni åsyftar ?
Eftersom emballeringen skall ha varit gjord av KJ kan väl antas att han mördat VB och då blir en intressant fråga var mordplatsen var ? Nu finns det vittnesuppgifter om att VB gick efter Lejonbacksvägen 21.30 och då kan antas att mordet skett där, VB mördades med stickverktyg och det var ett långt dödsförlopp, därför kan antas att en hel del blod runnit ut på marken.
Jag anser utredarna hade aldrig missat den platsen med vittnesuppgifter de hade om att VB gick där, därför finns det ingen orsak att gå vidare med det.

Det var värst vad du far med osanning idag. Ingen har påstått med visshet att VB har synts på Lejonbacksvägen, det kan ha varit vem som helst. Tvärtemot vad du säger så sägs det att stickskadorna inte alls behöver ha orsakat en mängd blod utanför kroppen. Jo, jag tror att VB mördades i KJ bostad och att liket styckades och emballerades där.

Att man inte har hittat spår efter det i lägenhet betyder inte att de inte finns, teknikerna kan ha missat spår, de finns kanske där trots allt. Lägenheten genomsöktes med hund som hastigast, alla utrymmen i lägenheten är inte noggrant kontrollerad med hund, iaf framgår det inte i FUP. Hallen och vissa sanitetsinstallationer har inte undersökts med Bluestar därför att man gjorde ett antagande att man inte skulle hitta något av intresse därför att de här ytorna inte var ordentligt rengjorda.
Citera
2014-02-19, 16:57
Medlem
Fick KJs pappa frågor om duschdraperiet och sängen samt madrassen under rättegången? Åkte allt ut i vinterstädningen?

GW trodde ju att lägenheten var mordplatsen. Men polisen har ju sagt att den inte kan vara det. Är det inte konstigt att dom inte sökt den mer noggrant med hund? Sprayat hela lägenheten med Bluestar?
Citera
2014-02-19, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Fick KJs pappa frågor om duschdraperiet och sängen samt madrassen under rättegången? Åkte allt ut i vinterstädningen?

GW trodde ju att lägenheten var mordplatsen. Men polisen har ju sagt att den inte kan vara det. Är det inte konstigt att dom inte sökt den mer noggrant med hund? Sprayat hela lägenheten med Bluestar?

Har polisen sagt att lägenheten inte kan vara mordplatsen, eller att de inte har hittat något som talar för det?
Citera
2014-02-19, 17:18
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har polisen sagt att lägenheten inte kan vara mordplatsen, eller att de inte har hittat något som talar för det?
Orkar inte kolla FUP/förhör men det senare skulle jag absolut säga
Citera
2014-02-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu blev du glad va när du hittat en liten detalj till att hänga upp dig på.

Fattar du inte att så gott som hela tråden skrattar åt dig när vi ser hur du gång på gång förtränger alla fakta som inte passar in i din somaliska machetemördarterroristteori? I det här fallet det faktum att kroppen med all sannolikhet var emballerad.

Dessutom: Hur vet ni att hela bagageutrymmet ens har genomsökts efter hårstrån? Står det nånstans i FUP? Nämndes det vid rättegången av teknikern? Det var inte en helt lätt uppgift i så fall: Det var som bekant fullt av stora och små grejer. Och iom blodfynden blev det nog betydligt mindre viktigt att säkra eventuella hårstrån, då dessa inte tillfört något ytterligare bevisvärde.

Hade vi haft hårstrån så är det dessutom förutsägbart vad som hänt här i tråden: Ett gäng pajasar hade suttit och gapat sig blå i ansiktet om att de naturligtvis också var ditplanterade av den riktige mördaren.

Ja, med tanke på att en del postare, inklusive en som jag ändå tycker verkar hyfsat påläst och smart men som kanske är lite av en postjägare och därför hellre ställer sig på den sidan som gör att personen får en massa följdfrågor, tidigt sa att blodet i bilen kan ha kommit från karateträning. Detta var innan FUP dock. Men ett hårstrå i bagaget hade ju knappast varit svårt att snacka bort med tanke på att faktiskt VB åkt i bilen.
Citera
2014-02-19, 18:06
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Ja, med tanke på att en del postare, inklusive en som jag ändå tycker verkar hyfsat påläst och smart men som kanske är lite av en postjägare och därför hellre ställer sig på den sidan som gör att personen får en massa följdfrågor, tidigt sa att blodet i bilen kan ha kommit från karateträning. Detta var innan FUP dock. Men ett hårstrå i bagaget hade ju knappast varit svårt att snacka bort med tanke på att faktiskt VB åkt i bilen.

Jag förutsätter att riktiga brottsplatsundersökningar genomförts och då ingår att dammsuga ex en bil efter eventuella spår, särskilt hårstrån.
Hårstrån kan vara viktiga och helt avgörande bevis i brottsutredningar och man letar efter dem rutinmässigt precis som man letar efter ev. blod.
Jag tog upp detta med hår och anledningen har jag skrivit tidigare, meningslöst att fortsätta upprepa självklarheter.
Ang. terrorister, vinkar man in sådana till sitt land, en medveten handling av politikerna då får man räkna med att brott följer i terroristernas spår, inte särskilt märkligt, bara naivt att tro att brottslingar förändras bara för att de kliver över gränsen till Sverige.
Citera
2014-02-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag tog nog i lite kanske. Dom har nog inte helt och hållet uteslutit den som mordplats. Men i de flesta uttalanden har dom låtit rätt säkra på att dom inte tror att det är mordplatsen. Inget som talar för det osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in