Citat:
Ursprungligen postat av
hemlunda2000
Utifrån lång erfarenhet av AS kan jag förstå hans tankesätt, men jag kan också se att han också använder sitt funktionshinder som förklaring då han inte vill svara, eller glömmer.
Många tror att personer med AS är tröga eller efterblivna och inget kan vara mer fel. Bara för att han inte tycker om att städa och hålla ordning innebär det inte att han inte kan städa undan bevis. Han kan hänvisa till FUP på ett sätt som inte är vanligt och jag lovar att han är påläst och säkerligen fått träna på vad ganska säga, men det håller inte live.
Hade han varit oskyldig hade han inte behövt trassla in sig som han gjort utan då hade han kunnat hålla på en rak linje nämligen sanningen men nu blir det svårt för honom att minnas och veta vad han sagt just därför att han kommer med osanningar som åklagarna punkterar på ett effektivt sätt.
Ja jag håller med, men däremot tycker jag
det när han säger han inte
kommer ihåg eller
minns inte tycker jag mer tyder på ett inlärt beteende som han fått sagt till sig att han ska säga. Det är mer när han pratar mer fritt som man kan uppfatta att han inte ser på saker på samma sätt som andra. Jag tycker han är mest trovärdig när han blir förvirrad, och inte kommer ihåg tider och sånt. Vem skulle gjort det?
Jag uppfattar det som att han ser det här mer sakligt, precis som han uppfattar en rättegång, utan känslor och något
han vill få gjort.
Om han var mer smart skulle han inte så
tydligt hänvisa till tex FUP, som han gör eller till förhör.
Om han var smart skulle han inte nämna det, för då verkar han ju skyldig, istället skulle han bara säga som han sa där, och hitta eventuella förklaringar utifrån det.