2013-11-08, 22:00
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men han är mer liksom saklig i sitt känsloliv än vanliga människor, han tar allting bokstavligt där för svårt att läsa av honom tycker jag.
Jag har svårt att tro att han skadat V, däremot sin hund där har någonting hänt som påverkat honom mycket (tror jag).

Jag spekulerade i samma sak tidigare idag, hans iskalla reaktioner mot anklagelserna om brott mot VB är han iskall emot medan insuniationer på att han skadat en hund triggar igång honom.

Kan likaväl tyda på att han faktiskt har dåligt samvete över något med hunden men inte med VB.
Kan vara så enkelt som att han känner ansvar för att han lät sin gubben dö pga av oöversikt.

Men som sagt enbart spekulationer

Kan även vara så som så många i tråden har uttryckt avsky emot att han faktiskt bryr sig mer om hunden än han brydde sig om VB. För många är det nog ofattbart men det är ett kännetecknande drag för AS att identifiera sig med och binda band till djur lättare än människor. Gubben var dessuto hans egna, hans första smak på fadersskap och omändertagande som ensamstående.

Jag personligen har många vänner och bekanta jag bryr mig mindre än om min hund, jag tror att de flesta hundägare skulle ljuga om de inte sa detsamma.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2013-11-08 kl. 22:08.
Citera
2013-11-08, 22:02
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Utifrån lång erfarenhet av AS kan jag förstå hans tankesätt, men jag kan också se att han också använder sitt funktionshinder som förklaring då han inte vill svara, eller glömmer.

Många tror att personer med AS är tröga eller efterblivna och inget kan vara mer fel. Bara för att han inte tycker om att städa och hålla ordning innebär det inte att han inte kan städa undan bevis. Han kan hänvisa till FUP på ett sätt som inte är vanligt och jag lovar att han är påläst och säkerligen fått träna på vad ganska säga, men det håller inte live.
Hade han varit oskyldig hade han inte behövt trassla in sig som han gjort utan då hade han kunnat hålla på en rak linje nämligen sanningen men nu blir det svårt för honom att minnas och veta vad han sagt just därför att han kommer med osanningar som åklagarna punkterar på ett effektivt sätt.

Ja jag håller med, men däremot tycker jag det när han säger han inte kommer ihåg eller minns inte tycker jag mer tyder på ett inlärt beteende som han fått sagt till sig att han ska säga. Det är mer när han pratar mer fritt som man kan uppfatta att han inte ser på saker på samma sätt som andra. Jag tycker han är mest trovärdig när han blir förvirrad, och inte kommer ihåg tider och sånt. Vem skulle gjort det?
Jag uppfattar det som att han ser det här mer sakligt, precis som han uppfattar en rättegång, utan känslor och något han vill få gjort.
Om han var mer smart skulle han inte så tydligt hänvisa till tex FUP, som han gör eller till förhör.
Om han var smart skulle han inte nämna det, för då verkar han ju skyldig, istället skulle han bara säga som han sa där, och hitta eventuella förklaringar utifrån det.
Citera
2013-11-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag tror svartsjuka som motiv är helt uteslutet, han ser inte världen på det sättet vad man förstår.

Man tycker att det borde finnas några tecken på svartsjukt beteende innan det slår till med styckmord, någon form av upptrappning. Ett sms där han i alla fall är småsur för att hon åker runt och suger av Micke i caddyn men ingenting och sedan pang bom styckmord.

Han gjorde slut med VB efter att han intagit alkohol och ångrade sig uppenbarligen något fruktansvärt efter detta. Alkohol har även förekommit den aktuella kvällen och det är mycket möjligt att han ser på världen ur ett annat perspektiv efter att ha intagit sådana drycker. Man kan visa utåt att svartsjuka inte påverkar men ofta finns det någonstans långt därinne ändå och att man efter en öl för mycket lever ut det till fullo är inget ovanligt, snarare tvärtom skulle vill jag påstå.
Citera
2013-11-08, 22:05
Medlem
Citat:
Utifrån lång erfarenhet av AS kan jag förstå hans tankesätt, men jag kan också se att han också använder sitt funktionshinder som förklaring då han inte vill svara, eller glömmer.

Många tror att personer med AS är tröga eller efterblivna och inget kan vara mer fel. Bara för att han inte tycker om att städa och hålla ordning innebär det inte att han inte kan städa undan bevis. Han kan hänvisa till FUP på ett sätt som inte är vanligt och jag lovar att han är påläst och säkerligen fått träna på vad ganska säga, men det håller inte live.
Hade han varit oskyldig hade han inte behövt trassla in sig som han gjort utan då hade han kunnat hålla på en rak linje nämligen sanningen men nu blir det svårt för honom att minnas och veta vad han sagt just därför att han kommer med osanningar som åklagarna punkterar på ett effektivt sätt.

Om du besitter den kunskap du säger att du har om AS skulle jag faktiskt vara mer ödmjuk. KJ har också en tilläggsdiagnos som alla tycks glömma, ADD.
Citera
2013-11-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi kan ta en titt på MB:s kompisar: http://profileengine.com/people/robert.lundh/robert.lundh#/people/56805907/micke.berg

H*ns L Ol*fsson (ao), skriver på NSD
M*tte B*rgman (ae), utredande polisman, aktiv i denna utredning
R*bert L*ndh (ou), Hells Angels

och det är bara på första sidan. Det finns 12. Så nog tillhör MB etablissemanget i Boden, alltid.

1. Det kan ju vara som så att du har rätt i-och-för-sig. Brukspatronerna har flyttat söderut och militären lagts ned och kommunen Boden regeras av Hells Angels och sushiförsäljare, med hjälp av journalisterna på NSD. Poliserna anhåller om medlemskap.

2. Ifall den informationen du lagt fram stämmer så är det ju anmärkningsvärt, tom. tjänstefel för mr. Bergman att delta i verksamheten efter att MB blivit ett namn, ifall de nu är så goda polare att de fortfarande länkar på internet trots massmedieverksamheten.
Citera
2013-11-08, 22:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jag spekulerade i samma sak tidigare idag, hans iskalla reaktioner mot anklagelserna om brott mot VB är han iskall emot medan insuniationer på att han skadat en hund triggar igång honom.

Kan likaväl tyda på att han faktiskt har dåligt samvete över något med hunden men inte med VB.
Kan vara så enkelt som att han känner ansvar för att han lät sin gubben dö pga av oöversikt.

Men som sagt enbart spekulationer

<klipp>

Ja något är det med hunden som han upprörs över, men det behöver ju inte betyda det jag tex skulle ha dåligt samvete över, att jag tex dödat en hund. Det kan ju vara att han inte tog den eller den tröjan om hunden och därför är det så känsligt.

Det är därför jag tänker om att han dödat V, som åklagaren påstår. Om det är så att enligt honom har han inte dödat henne, antingen genom att hon dött en naturlig död alt att han inte inte vet men tagit hand om henne? Ja jag vet inte.
Citera
2013-11-08, 22:07
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Men exakt, där får inte jag heller ihop åklagarens åtal riktigt. Däremot fick en annan användare här mig att tänka på ett annat sätt.
Eftersom för honom har sex inte någon betydelse för honom, det är mer en detalj, men däremot det i "hjärtat" som han haft till V.
Om han däremot fick reda på att V på riktigt var kär (i hjärtat) i MB, vad tror du om det?

I mina spekulationer finner jag det inte troligt.

Av hur han berättade om hjärtat och att det viktiga är att känna kärleken så känns det osannolikt.

Har han flippat så har han flippat men just svartsjuka tror jag inte är motivet, jag tror han var queer-polyamourös han kan bara inte definiera det.

Han säger ju själv att han är bättre på att suga kuk än slicka fitta, varför skulle han då vilja begränsa sig till VB, och han har inte visat sig vara den svartsjuka typen som försökt hindra hennes sexualitet utan de verkar ha haft ett poly förhållande om än ej uttalat. Att VB sedan älskade och eftertraktatde MB mer tror jag inte han brydde sig det minsta om.

Men som sagt, spekulationer utifrån egna referensramar om än vida sådana
Citera
2013-11-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ja jag håller med, men däremot tycker jag det när han säger han inte kommer ihåg eller minns inte tycker jag mer tyder på ett inlärt beteende som han fått sagt till sig att han ska säga. Det är mer när han pratar mer fritt som man kan uppfatta att han inte ser på saker på samma sätt som andra. Jag tycker han är mest trovärdig när han blir förvirrad, och inte kommer ihåg tider och sånt. Vem skulle gjort det?
Jag uppfattar det som att han ser det här mer sakligt, precis som han uppfattar en rättegång, utan känslor och något han vill få gjort.
Om han var mer smart skulle han inte så tydligt hänvisa till tex FUP, som han gör eller till förhör.
Om han var smart skulle han inte nämna det, för då verkar han ju skyldig, istället skulle han bara säga som han sa där, och hitta eventuella förklaringar utifrån det.
Men om han ljuger så kan han ju inte säga som det är och då måste han hålla sig till en uppdiktad historia...förstår du hur jag menar?

Och det är att hålla sig till den historian trovärdigt som blir svårt. Tidigare har han varit tyst eller sagt att han glömt men nu går det inte längre eftersom han förstår att är han tyst blir han misstänksamt skyldig.
Hade han däremot talat sanning så hade inte det varit lika svårt att följa tråden, det är därför man brukar säga att en person med AS inte kan ljuga. De kan ljuga, ofta mkt trovärdigt men glömmer bort detaljer.
Citera
2013-11-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Han gjorde slut med VB efter att han intagit alkohol och ångrade sig uppenbarligen något fruktansvärt efter detta. Alkohol har även förekommit den aktuella kvällen och det är mycket möjligt att han ser på världen ur ett annat perspektiv efter att ha intagit sådana drycker. Man kan visa utåt att svartsjuka inte påverkar men ofta finns det någonstans långt därinne ändå och att man efter en öl för mycket lever ut det till fullo är inget ovanligt, snarare tvärtom skulle vill jag påstå.

Enligt uttalande från sina kompisar på hur KJ reagerar på alkohol säger dom unisont att då blir han så glad, pratsam och trevlig (helt mot hur han är normalt). Någon aggressivitet har jag inte noterat.
Citera
2013-11-08, 22:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
De är sekretess belagda liksom hur han har det på rättspsyk.
Det är försvarsadvokaten som gått ut med att hans klient mår psykiskt dåligt. Hur det är med incidenten med sköterskan vet jag inte men det kom till polisens kännedom troligen därför att det var graverande.
En som jobbade på rättspsyk var in på forumet och berättade lite men insåg nog inte att det var så lämpligt och försvann.

KJ säger själv att han dag 50 skrev ett självmordsbrev och att han mått dåligt.

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det kan åberopas i ansvarsdelen om det skulle kunna vara ett indicium för att han begått brottet. Om han blandar benzo och alkohol så kan det leda till agressivitet, vilket skulle kunna vara ett (mycket svagt) indicium.
Det är också möjligt att advokaten tar upp frågan för att förklara KJ:s oförmåga till adekvata svar på frågor.
Men om det inte är relevant så tas det inte upp i FUP och inte heller i rättegången.
I påföljdsdelen kommer ju med extremt stor sannolikhet en rättspsykiatrisk undersökning genomföras.
I Flakebölemordet (sök!) ansågs hela protokollet från RPU offentligt, eftersom den misstänkte PK inte led av någon psykisk störning whatsoever. Normalt är dock hela RPU, förutom slutsatserna hemligstämplade.
Mycket av det du frågar om finns i frivårdsutredningen, som alltid är offentlig. Den ingår normalt inte i FUP, men kan begäras från tingsrätten. Där ingår samtal med frivådsutredare och utdrag från socialregistret bland annat.

Mycket intressant, tusen tack? En fråga bara, vad ingår i frivårdsutredningen och utdraget från socialregistret? Är det en bakgrundsbeskrivning på personens leverne eller hur situationen är i dagsläget?
Citera
2013-11-08, 22:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Hade han däremot talat sanning så hade inte det varit lika svårt att följa tråden, det är därför man brukar säga att en person med AS inte kan ljuga. De kan ljuga, ofta mkt trovärdigt men glömmer bort detaljer.

Nej jag har ett helt annat sätt att se på honom, jag tycker han kommer ihåg helt oviktiga detaljer (som att V hade gått runt med mustasch i centrum och han tyckt det var häftigt) och hennes klädsel på kvällen, men däremot inte berätta nyanserat och en sammanhållande berättelse mer övergripande.
Citera
2013-11-08, 22:12
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh

Ja det går inte utesluta att han fyllnade till på sina öl och hade ihjäl henne men då uppstår ju problematiken om en full och ragande KJ som sansar sig och lyckas göra sig av med kroppen och alla viktiga spår helt ensam.

Hur vi än vrider och vänder på steken så saknas det något, det är vi nog alla överens om. Det finns nyckelinformation vi inte har, vi missar något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in