2013-05-27, 20:01
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, oberörd och hade lånat "utrustning". Vad var det kan man fråga sig...

Notera att samme person kontaktade polisen om detsamma, ingen när vän alltså. Då kan en vanlig persons beteende beskrivas oberörd och det blir ju mystiskt..då.
Citera
2013-05-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur
Sen så handlar enligt mina erfarenheter karate mer om stil än att spöa skiten ur motståndaren som ex thaiboxning gör.

Tydligen är just den här stilen inte så inriktad på stil, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ashihara_karate
Citat:
Sabaki är, inom Ashihara Karate, ett rationellt förhållningssätt till kamp som visar att det inte är den starkare, utan snarare den som har byggt upp kroppsfunktioner genom smart träning, som vinner. Tanken med Sabaki-rörelser är ”att slå utan att bli slagen”, ”sparka utan att bli sparkad”, och ”att slå ner motståndaren utan att själv bli nedslagen”. Den räknas som en av de mer fysiskt krävande stilarna. Tävlingar avgörs under s.k "knock-down" regler, där enbart nedslagning/utslagning räknas; teknik eller stil premieras inte.

Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Men är spaden försvunnen? Den lånades under tävlingen KJ var med i. KJ blev kvar i stugan med spaden, medan KJ tänkte över sin situation. Tror alla kan bli mer eller mindre paranoida i hans läge och med det glömdes spaden kvar. Då utlånare ska upplysa honom via fb är hans sida nere, varpå han efterlyser hela Ki*ba på sidan. Förmodligen gick ryktens hett i stugorna redan.

Vilken stuga? Spaden lånades ju 11/5 under "Fallen Angel" som gick av stapeln på Väderkvarnshöjden en bra bit söder om både fyndplatser och sommarstuga.
Citera
2013-05-27, 20:02
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Det har jag svårt att tro- ingen spadexpert dock. Det skulle inte handla om någon "vanlig" spade iaf.

Tillägg!
Om man matar och matar med spaden kanske...känns dock som ett ovanligt mordvapen överlag.

Jag antar att dessa människor, vilka var intresserade av militära saker in absurdum trots (vissa) inte fick deltaga på riktigt kanske skaffat sig militära spadar från något överskottslager eller så. Oftast är de konstruerade som så att man kan dela de på mitten men de är trots det mycket solida. Det går utmärkt att slipa/vässa eggen på en sådan spade så att det i vart fall går att avskilja en eller annan kroppsdel med hjälp av denna.
Citera
2013-05-27, 20:03
Medlem
Diviots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(min fetning)

Jag vill minnas att någon granne såg KJ komma med lång rock + systemkasse samt VB, på väg till KJ:s bostad lördag eftermiddag. Kommer dock ej ihåg var jag läste detta.

I så fall kanske dom var hem till KJ:s bostad och lämnade ölen för att sen sticka ut i skogen.

Sen finns uppgiften om att en (eller möjligen två) grannar tror sig ha hört en kvinna skrika från KJ:s lägenhet. Men grannen verkar, enligt artikeln i Expressen den 22 maj, inte 100 på att detta verkligen var den 4 maj:

Men någon dag senare dök det ju upp en till granne som vittnade om skrik.
Skrik ...men det var ju hockeykväll och även kvinnor gillar hockey och ett skrik ter sig normal en sån här kväll. Släpp det !!
Citera
2013-05-27, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar

Att han misslyckades med få göra militärtjänst är enligt mig oerhört positivt då han inte verkar ha alla celler på rätt plats.

Helt sant. Tack o lov stoppade de honom där. Jag har mönstrat och vet flera gränsfall som fick göra lumpen. Det krävs en hel del graverande omständigheter för att inte få göra lumpen.
Citera
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombur
Det är bara att glömma idén om att hon skulle ha en chans mot honom med sin karate.
Att träna karate i en klubb är inte i närheten av att slåss för sitt liv mot en galen gärningsman.
Sen så handlar enligt mina erfarenheter karate mer om stil än att spöa skiten ur motståndaren som ex thaiboxning gör.

Jag är inte expert på karateområdet, men har förstått att det finns ett överraskningsmoment då ett karateslag utdelas. En spark mot huvudet kan komma som en blixt från klar himmel och fälla vem som helst, så mycket har jag både sett och förstått av den sporten.
Citera
Medlem
Det här har en närstående ( släkting? ) skrivit på facebook idag,
"framtiden ser ljust ut, min stjärna lyser starkt positiva energier strålar, allt känns kanonbra!!"

Lite märkligt då de senaste inläggen varit ledsna pga misstankar om KJ:s inblandning där hon hoppats misstankarna varit fel bla. Vet hon något vi inte vet, kanske att misstankarna är svagare än vi tror?

Undrar dessutom var Bodengrabben tagit vägen. Han lämnade lite konstig info i början gällande adressändringar som jag kollade upp idag och inte alls visade sig stämma...Får inte ihop varför han skulle lämna fel info bara.

Edit: Närstående till KJ!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Förstår jag dig rätt om att du tror att KJ släpat delar av kroppen på en fönsterlucka efter bilen och kört "frånkapet" inne i bilen. hängt tillbaka fönsterluckan och sedan hängt av den igen och använt den som ingångsramp?

Är det så du menar?

Nja, jag menar att om man vill frakta något sådant utan att lämna spår i bilen och inte har tillgång till släp, så skulle man kunna använda en skiva av något slag att dra efter bilen. Det skulle i så fall förklara den märkliga styckningen om "skivan" är för kort.

Fönsterluckan är nog mindre trolig, då den stod på det där viset långt innan mordet. Däremot finns säkert en massa annan bråte uppe vid fortet där eftersökningarna började av någon anledning. Och FP1+2 ligger ju första avtagsvägen in i skogen efter det.
Citera
2013-05-27, 20:05
Medlem
OT: Kommer ihåg i lumpen att befälen tipsade att vi skulle vässa kanterna på fältspaden i krigstid för att kunna använda som ev. tillhygge i närstrid, attackspade m.a.o.
Citera
2013-05-27, 20:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(min fetning)

Jag vill minnas att någon granne såg KJ komma med lång rock + systemkasse samt VB, på väg till KJ:s bostad lördag eftermiddag. Kommer dock ej ihåg var jag läste detta.

I så fall kanske dom var hem till KJ:s bostad och lämnade ölen för att sen sticka ut i skogen.

Sen finns uppgiften om att en (eller möjligen två) grannar tror sig ha hört en kvinna skrika från KJ:s lägenhet. Men grannen verkar, enligt artikeln i Expressen den 22 maj, inte 100 på att detta verkligen var den 4 maj:

Men någon dag senare dök det ju upp en till granne som vittnade om skrik.

Jag är inte säker på att skriken inte kom från VB, men troligtvis kan skriken berott på hockeymatchen mellan Tjeckien och Sverige. Matchen började 20 30 och Sverige vann med 2-1. Sveriges mål gjordes i mitten av första perioden och i början av andra perioden. Lördagkväll och kvinnor och män sitter framför TV´n och ropar JAAAAA! NEEEEEJ! Hade vittnena hört skriken före 20 30 ökar risken att det var VB som skrek.
Citera
2013-05-27, 20:06
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Jag antar att dessa människor, vilka var intresserade av militära saker in absurdum trots (vissa) inte fick deltaga på riktigt kanske skaffat sig militära spadar från något överskottslager eller så. Oftast är de konstruerade som så att man kan dela de på mitten men de är trots det mycket solida. Det går utmärkt att slipa/vässa eggen på en sådan spade så att det i vart fall går att avskilja en eller annan kroppsdel med hjälp av denna.
"Fältspadar" är konstruerade så att de även kan användas som vapen - jag har själv lärt mig att slåss med dylika tingestar. Styckning, svårt, men inte omöjligt.
Citera
2013-05-27, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av exorganic
Officiella källor uppger att VB var 167 cm lång. Hon ser heller inte jättetanig ut. Skulle inte säga att det är en liten tjej, snarare normalt byggd. Men som vi vet så sitter styrka och en nödvärnsförmåga mycket i psyket, viljan. Så hur som helst kan man inte säga det ena eller det andra huruvida vilka svårigheter KJ ev. skulle haft att mörda henne.
Fel av mig! Hade ingen koll på att hon var såpass lång. Hon ser ju normalviktig ut, mer smal än kraftig. Hon kan väl väga 60-65 kilo kanske, vilket är mer än jag trodde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in