2013-05-26, 16:30
Medlem
FistOfFurys avatar
KJ är den som just nu sitter i polisens förvar. Därför bör fokus i tråden flyttas över till honom, anser jag iaf. Om vi utgår från att KJ begått mordet(eller dråpet) samt styckningen så finns det en massa intressant att diskutera om.

T.ex. om brottet begicks i hans lägenhet så kan vi utgå ifrån att det som använts till styckningen troligen redan funnits i lägenheten. Det känns inte så troligt att han lämnade hennes döda kropp i lägenheten för att hämta något, iaf inte någon längre tid. Men visst det kan ju vara så, vad behövde han och vart skulle han isf behöve bege sig då? Klorin har har MEST säkert använt, vart kan han då varit? Det känns inte troligt att han varit i matbutiker eller mackar som han vanligtvis besöker. Om han nu inte är stendum.

Sommarstugan är inte trolig mordplats enligt mig, detta grundar jag framförallt på tidigare erfarenheter samt att två olika grannar vittnar om att hört skrik i KJs lägenhet vid tiden för VBs försvinnande. KJ har även angett att VB lämnade hans lägenhet vid tidpunkten för skriken. Hur kommer det sig? Ja, han ville väl inte vare sig förknippas med skriken som med mordet. Tidpunkten han angett att hon lämnade lägenheten är därför intressant.

Vad fanns förresten i KJs lägenhet som kunde användas till styckningen samt för att transportera kroppsdelarna? Behövdes verkligen en såg? Vilka slags knivar använde han? Det finns knivar med sågar, hade han en sådan? Enligt media hade KJ både knivar och svärd.

Varför fann man kroppsdelarna så slarvigt undangömda? Jag tycker att det indikerar på en ung och oerfaren person möjligtvis. KJ var dessutom MYCKET bekant med området där de hittades. Om vi utgår från att hon avled vid 21-22 tiden så hade KJ tidspress på att bli av med kroppen.

Vi kan nog utgå från att han inte började stycka kroppen direkt utan att han först avvägde sina alternativ plus försökte lugna ner sig. Hur lång tid kan detta tänkas ta? Minst 2 timmar tror jag, kan vara mer. Sedan var han tvungen att förbereda styckningen med allt vad det innebär, detta måste även tagit ett tag att förbereda, båda när det kommer till verktyg som att hitta plastpåsar/sopsäckar, samt den mentala förberedelsen. Efter det kommer själva styckningen, sedan val av plats och transport.

Och allt detta innan det blir ljust.
Citera
2013-05-26, 16:34
Medlem
Hellcops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Kvinna tvingas in i bil i Pajala ( långt ifrån Boden)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5542689

Tycker att den första händelsen kan vara intressant.

Detta har hänt en gång i Luleå också, samma tillvägagångssätt, ~samma tidpunkt, enda skillnaden är att inte media fått nys om det, händelsen är polisanmäld.
Citera
2013-05-26, 16:37
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Till mjukdelar använder man helst nån form av kniv. Handsåg i mjukdelar är bara ändamålsenligt om de är frusna. Och bultsax ställer jag mig mycket frågande till i styckningssammanhang. Om man vill vara tyst och manuell, och inte har tillräckliga anatomiska kunskaper för att stycka med bra kniv, är det rimliga att man tar mjukdelar med kniv, och benen med handsåg.
Om han har mycket arméprylar så kan en amputationssåg var nåt.

Jag hade en såg som trodde var en vanlig köttsåg, ända tills jag såg en bild på gammal operationsutrustning , där fanns en exakt likadan.
Den var rostfri och väldigt fintandad

Sågen var norpad av en anställd på ett regemente, men jag kan tänka mig att det senare har drällt av dom på överskottslagren.
Citera
2013-05-26, 16:38
Medlem
Jag har funderat på en sak... om KJ mot förmodan är oskyldig.

Det spekulerades tidigt att KJ var misstänkt här i tråden samt OYs arbete med att ta fram gammelängberget som tänkbart ställe att dumpa kroppen om gm var KJ, all eloge. Hur långt innan presenterade OY teorin innan MPS hittade fp 1?

Om ni var gm och satt och höll koll på denna tråd och ville styra bort fokus från en själv mot annan tänkbar gm, hur skulle ni gjort? Beror på hur länge kroppen legat där, men den fanns ju där för att den skulle hittas.

Som sagt känns något väldigt fel i magen, känsla eller kebabpizzan...

Tillägg: detta är ett poppis ställe att rasta hundar och promenera, tycker den borde hittats tidigare.
Senast redigerad av Steelmachine33 2013-05-26 kl. 16:43.
Citera
2013-05-26, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Borde hon inte kunnat försvarat sig rätt bra mot KJ om hon utövade karate, vilket bälte hade hon?
Jag tror det ät 2 gärningsmän/kvinna
8 Kyu (2:a graderingen med andra ord).
Citera
2013-05-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
"matmord" frågade vad det kan bli av två armar och två ben.

Fins det faktisk fakta på vilka kroppsdelar hon hittats i ödehuset. Jag fick för mig att det var armar och ben som hittats. Kan någon som vet berätta vad som hittats. Men ja tycker fortfarande hur mycke kan man göra med kroppsdelar som indikerar ritualmord?
Citera
2013-05-26, 16:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33

Det spekulerades tidigt att KJ var misstänkt här i tråden samt OYs arbete med att ta fram gammelängberget som tänkbart ställe att dumpa kroppen om gm var KJ, all eloge. Hur långt innan presenterade OY teorin innan MPS hittade fp 1?

Om ni var gm och satt och höll koll på denna tråd och ville styra bort fokus från en själv mot annan tänkbar gm, hur skulle ni gjort? Beror på hur länge kroppen legat där, men den fanns ju där för att den skulle hittas.

Du menar att kroppen kan ha funnits hel eller styckad på annan plats i väntan på dumpning vid bra tillfälle, annan GM, som kunnat läsa sig till att Gammelängsberget är det prefekta stället för att rikta misstankarna/stärka mot KJ?
Citera
2013-05-26, 16:43
Medlem
Citat:

13/5 om det var Mjösjöberget och Gammelängsberget som avsågs i de inläggen vilket senare har hävdats när OY försökt få cred.

Då var analysen att de var avlägsna, sällan besökta och inte hade någon trafik.
Citera
2013-05-26, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av matmord
Fins det faktisk fakta på vilka kroppsdelar hon hittats i ödehuset.

Nej, bara rykten från personer som var med på söket.
Citera
2013-05-26, 16:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
13/5 om det var Mjösjöberget och Gammelängsberget som avsågs i de inläggen vilket senare har hävdats när OY försökt få cred.

Då var analysen att de var avlägsna, sällan besökta och inte hade någon trafik.

Jag har kommenterat det tidigare men upprepar gärna. Lösryck inte, det fanns fler ingångsvärden i analysen, ingen regel utan undantag, tror du förstår.

Det avgörande för min del var soft air kulor som hittats i området, har varit mycket tydlig på den punkten, tror visst att jag nämnde skyddsgropar, löpgravar och mindre byggnader också, vad har du själv bidragit med.

EDIT;Nattetid är Gammelängsberget sällan besökt och knappast någon trafik att tala om förutom styckmördare som dumpar kroppsdelar.
Citera
2013-05-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du menar att kroppen kan ha funnits hel eller styckad på annan plats i väntan på dumpning vid bra tillfälle, annan GM, som kunnat läsa sig till att Gammelängsberget är det prefekta stället för att rikta misstankarna/stärka mot KJ?

Ja tänkbar teori om gm har något bakom pannbenet. Beror på hur länge kroppen legat där. Men att dessutom sprida ut på2 platser ökar chansen att finna dem men tyder ej på tidsbrist om inte gropen var styckplatsen annars skulle gm dumpat allt på samma ställe.
Jag hoppas jag har fel dock, vill inte ha en styckmördare på fri fot i Boden.
Citera
2013-05-26, 16:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Tillägg: detta är ett poppis ställe att rasta hundar och promenera, tycker den borde hittats tidigare.

Man kan ju tycka att en så otroligt kallhamrad och förslagen gärningsman borde insett att det ändå blir besvärligt att få en oskyldig fälld, eftersom det inte kommer att finnas någon annan teknisk bevisning som binder vederbörande till mordet. Dessutom har den hypotetiske GM haft en nästan osannolik tur med att KJ varit och geocachat (enligt sig själv) precis i närheten av fyndplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in