2013-05-07, 16:36
Medlem
Hej!
Jag har nyss investerat i en passat. Killen som sålde bilen fick upp bakluckan på två försök och jag trodde inte det var något mer med det. Sedan när jag testade hemma fick jag upp den på vart tionde försök. Ibland sitter den fast helt och ibland går det. Om jag får upp den en gång, testar jag samma teknik gången efter så funkar det inte.
Jag kan tillägga att jag inte är så väldigt bilintresserad. Kan det vara ett enkelt fel eller ska jag lämna in den på lagning?
MVH
Citera
2013-05-07, 16:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Smörj låsmekanismen så fungerar den säkert på varje försök...
Citera
2013-05-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Smörj låsmekanismen så fungerar den säkert på varje försök...

Ursäkta min okunskap, men med "låsmekanismen" menar du den svarta spärren? Vart ska man smörja?
Tackar
Citera
2013-05-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMDC
Ursäkta min okunskap, men med "låsmekanismen" menar du den svarta spärren? Vart ska man smörja?
Tackar

Alltså i mitten på bilen sitter det typ en ögla.Och på luckan sitter det typ en klo som skall träffa imot öglan.Den klogrejen har en massa rörliga delar som behöver smörjas ibland.Ta låsolja eller 5 56 eller vilken rostspray som hellst.När du ändå håller på så smörj låset på luckan också.Det är säkert evighetersedan det fick olja med.
Citera
2013-05-07, 18:52
Medlem
Larseverts avatar
Det är väl en mikrobrytare som påverkas av listen man trycker på. Vanligt med fel.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?11036-Problem-med-bakluckel%E5set-p%E5-Passat-03
Citera
2013-05-07, 19:21
Medlem
Dj-mEros avatar
Ta lite 5-56 och spraya på öglan och där den låser fast.
Citera
2013-05-07, 19:31
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj-mEro
Ta lite 5-56 och spraya på öglan och där den låser fast.

Förvisso måste man smörja då och då men det brukar inte vara det som är problemet. Det är elektroniken i låskistan som är paj.
Citera
2013-05-07, 20:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Hjälper det inte att smörja så köp en ny centrallåsmotor till bakluckan, kostar typ 250 på skroten, den är enkel att byta.
Citera
2013-05-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Det är väl en mikrobrytare som påverkas av listen man trycker på. Vanligt med fel.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?11036-Problem-med-bakluckel%E5set-p%E5-Passat-03

Det brukar surra till en kort stund varje gång man ska öppna luckan så surrar det bara ibland så har du väl felet där.
Citera
2013-05-07, 23:20
Medlem
Jag oljade som ni sa, det fungerar betydligt bättre nu. Man behöver dock trycka ner luckan först och sedan upp, detta gör att det alltid kommer att vara jag som kommer att behöva öppna luckan...
Finns det något sätt att åtgärda det? Känns lite sådär att stiga ur bilen varje gång en kompis ska lägga in något där bak. MVH
Citera
2013-05-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMDC
Jag oljade som ni sa, det fungerar betydligt bättre nu. Man behöver dock trycka ner luckan först och sedan upp, detta gör att det alltid kommer att vara jag som kommer att behöva öppna luckan...
Finns det något sätt att åtgärda det? Känns lite sådär att stiga ur bilen varje gång en kompis ska lägga in något där bak. MVH

Fortsätt att smörja och vänta.Det kan behöva röra på sig ett tag och oljan får "gotta till sig"Mycket troligt att det blir bättre av sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in