2013-05-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är detta som är funktionen med namnbytet:

Så är iden vare sig kontroversiell eller ny på något sätt. Detta har man prövat inom andra yrken för att sedan under huvudtiteln indela personalen i deras huvudsakliga uppgift med ansvar för alla områden som ingår fortfarande kvar i yrkesprofilen/grunden.

Kriminalvårdare som till exempel delats in i -- säkvårdare och kontaktmän - varje grupp med sin spetskompetens men med huvudansvaret fortfarande liggande på den dagliga säkerheten och verksamheten är ju ett exempel.

Jag vet ju inte om jag tycker att namnet är optimalt valt av honom .. men jag förstår hans tankegång ändå.

Tydligen så fanns det människor nog som släcker bränder. Den personaltyp som de söker är nu de som kan jobba med förebyggande åtgärder. Jag kan inte se att man behöver fysisk styrka till det utan det är något helt annat som krävs.
Citera
2013-05-07, 14:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Tydligen så fanns det människor nog som släcker bränder. Den personaltyp som de söker är nu de som kan jobba med förebyggande åtgärder. Jag kan inte se att man behöver fysisk styrka till det utan det är något helt annat som krävs.
Fast jag kan nog inte se en brandmannakår där man splittar upp yrkesrollen på det sättet. Samtliga som anställs bör ju fylla de fysiska kraven och ha kompetens/yrkeskunnade för själva grundarbetet.

Vill man starta en helt ny nisch - yrkeskategori - bör den lyftas ut ur brandmannarollen och utgöra ett eget yrke helt enkelt.
Risken är annars att man efter några år står där med en kår som kan förebygga olyckor och föreläsa men inte lyfta en brandslang .... Det vore ju olyckligt för de fall där det förebyggande arbetet inte hjälper och det faktiskt brinner .... vilket trots allt händer ett antal gånger per år.
Citera
2013-05-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast jag kan nog inte se en brandmannakår där man splittar upp yrkesrollen på det sättet. Samtliga som anställs bör ju fylla de fysiska kraven för själva grundarbetet.

Vill man starta en helt ny nisch - yrkeskategori - bör den lyftas ut ur brandmannarollen och utgöra ett eget yrke helt enkelt.
Risken är annars att man efter några år står där med en kår som kan förebygga olyckor och föreläsa men inte lyfta en brandslang .... Det vore ju olyckligt för de fall där det förebyggande arbetet inte hjälper och det faktiskt brinner .... vilket trots allt händer ett antal gånger per år.

Jag uppfattade det som att det var två olika yrken. Annars funkar det ju inte alls.
Citera
2013-05-07, 14:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garmethew
Jag uppfattade det som att det var två olika yrken. Annars funkar det ju inte alls.
Nej, han vill byta titeln på brandmännen och därmed signalera att yrket inte längre majoriteten av tiden går ut på att släcka bränder -- att man söker andra kompetenser än de som har den driven/tanken...

Det innebär ju dock inte att man kan bortse ifrån att det alltid kommer att vara en brandmans huvudsakliga uppgift i grunden just att släcka bränder.
Citera
2013-05-08, 08:32
Medlem
Golonkas avatar
Om man nu är för jämställdhet och lika lön för lika arbete -vilket exempelvis jag är- så kan man inte låta bli att kräkas i munnen över den dumdryga bonnläppspolitikerns försök att vara genus-korrekt. Vill kvinnor bli brandman, fine by me förutsatt att de klarar samma fys-krav som männen. Då ska man också ha samma lön och förutsättningar i tjänsten. Men att byta namn till det här "handläggar"-tjafset är bara löjligt. Handläggare är för det första oftast ett akademiskt yrke och i huvudsak något en byråkrat jobbar som.

Sjuksystern då? Ska det bli sjukhandläggare för att göra även det yrket neutralt?
Citera
2013-05-08, 14:02
Medlem
kalyns avatar
Låt dem byta namnet. I folkmun kommer det fortfarande att heta brandman och kommer göra det tills den dagen folk anser det andra alternativet vara mer tilltalande. Släpp det.
Citera
2013-05-08, 16:07
Medlem
PrincessLunas avatar
Vill göra brandmän könsneutralt - föreslår bytande av yrkestitel...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5526693

Citat:
Vill inte ha fler för att släcka bränder
Räddningstjänstens chef i Gislaved och Gnosjö, Anders Axelsson, ligger bakom det omstridda förslaget och han tror att detta kan förbättra könsfördelningen bland brandmännen.
– Det är ju en del av det, att avmaskulinusera titelfrågan och öppna upp för en annan tolkning av vad yrket innebär. Men det handlar lika mycket om att hitta människor som finner behållning av att jobba med skadeförebyggande arbete. Om man sedan är man eller kvinna har mindre betydelse. Men vi behöver i alla fall inte fler som söker till yrket för att rycka ut på bränder, vi behöver fler som söker till yrket för att jobba med olycksförebyggande arbete, säger Anders Axelsson.

Vad anser flashback? Lägger man ned tid på sånt som inte behövs läggas ned tid på? Det här lär väl antagligen kosta några slantar och varför denna fixering vid avmaskulinisering?
Är det verkligen så fel att det främst är män som klarar av dom uppsatta målen och därför blir brandmän?

"Åhnej det brinner, ring handläggarna inom samhällsskydd och beredskap."
Senast redigerad av PrincessLuna 2013-05-08 kl. 16:10.
Citera
2013-05-08, 16:12
Medlem
PrincessLunas avatar
Alright, mod får gärna radera den här då!
Citera
2013-05-08, 16:16
Medlem
crillecrilles avatar
Handläggare är inte synonymt med det arbetet som brandmän utför dagligen.
Citera
2013-05-08, 16:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Fattar inget av detta. Det finns redan en helt egen yrkeskategori som arbetar just med förebyggande arbete. Brandinspektörer. Det är en avancerad utbildning på högskolan där personer alltså just har detta som sin arbetsuppgift med förebyggande arbete. För vanliga brandmän finns ju ingen sådan tid eller egentlig utbildning heller. När de är på arbetet är det jour att genast kunna rycka ut till olyckor och bränder. Övrig tid som är schemalagt handlar väl mest om fys och övning. Det är just det som arbetet går ut på. Visst kan de säkert få tid att föreläsa om förebyggande arbete men då är de fortfarande oftast i jour att vara tvungna att ge sig iväg om det kommer ett larm.
Citera
2013-05-08, 17:28
Medlem
Kebabsugers avatar
vad är det för fel på brandmän och brandkvinnor som jag alltid hört, är det kränkande att använda ordet "kvinnor" eller?
Citera
2013-05-08, 18:22
Medlem
SMBHs avatar
Icke-problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in