2015-04-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Förövrigt så har inte Tre eller Hallon nåt gsm nät utan dom kör enbart på 3g och 4g!

Dessutom så fungerar inte Tre eller Hallon i en gsm mobil, du måste ha 3g i luren.
Just för att dom ej kör gsm!
Så har du en gammal lur finns risken att den endast har gsm.
Har du 3g lur lås den till tre 3g! Då börjar inte mobilen söka efter gsm nät.

Konstigt detta ...

Jag har en Galaxy S3, och jag kör den på Auto.

Normalt använder jag Comviq, och ytterst sällan lyser 3G upp överst på skärmen när jag surfar (från inomhus), ändå går det skapligt fort, får just nu dryga 8Mb ned och dryga 1Mb upp, samma med Wifog & Hallon (3's nät, som du säger inte har en Bakåt-kompatiblitet ...), och ändå lyser oftast bara H+ allra överst på skärmen där det ibland byter till '3G'.

Klart som korvspad (sen när blev Korvspad klart - det är ju alltid alldeles simmigt ...) att alla operatörer är bakåtkompatibla!
Citera
2015-04-25, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
Konstigt detta ...

Jag har en Galaxy S3, och jag kör den på Auto.

Normalt använder jag Comviq, och ytterst sällan lyser 3G upp överst på skärmen när jag surfar (från inomhus), ändå går det skapligt fort, får just nu dryga 8Mb ned och dryga 1Mb upp, samma med Wifog & Hallon (3's nät, som du säger inte har en Bakåt-kompatiblitet ...), och ändå lyser oftast bara H+ allra överst på skärmen där det ibland byter till '3G'.

Klart som korvspad (sen när blev Korvspad klart - det är ju alltid alldeles simmigt ...) att alla operatörer är bakåtkompatibla!

3G, eller snarare UMTS, är vad själva nätet kallas. I telefonerna kan det visas som 3G, H eller H+. Alla betyder att du har datauppkoppling på 3G-nätet.

Om du har 3 så kan du inte använda det i en telefon som endast har 2G-stöd, eftersom 3 inte har ett 2G-nät. Detta gäller framförallt de äldsta telefonerna.
Citera
2015-04-27, 18:40
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Varför ska du förresten ha en smartphone om du inte surfar?
Nästan allt i en smartphone är beroende av internet.

För att kunna ta betalt med kort och ansluta en iZettle-dosa via bluetooth till telefonen.

De dual sim-mobiler jag sett har alla GSM+3G.
Det måste vara en operatör som passar för en sådan mobil.

Kanske ovanliga krav jag har?
1) iZettle-kompatibel
2) ha plats för två SIM-kort
Citera
2015-04-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
För att kunna ta betalt med kort och ansluta en iZettle-dosa via bluetooth till telefonen.

De dual sim-mobiler jag sett har alla GSM+3G.
Det måste vara en operatör som passar för en sådan mobil.

Kanske ovanliga krav jag har?
1) iZettle-kompatibel
2) ha plats för två SIM-kort

HTC One (M8) har Dual-SIM.

http://www.htc.com/se/smartphones/htc-one-m8-dual-sim/
Citera
2015-04-29, 14:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbl
HTC One (M8) har Dual-SIM.

http://www.htc.com/se/smartphones/htc-one-m8-dual-sim/

Tack.

Sony Xperia E Dual.
Motorola Moto G Dual.
HTC One M8 Dual.

Möjligt att dessa tre modeller uppfyller mina två (märkliga) krav.
Jag behöver i övrigt inget märkvärdigt med en massa andra finesser.
Huruvida man har "dual stand by" på Sony:n vet jag inte.
Citera
2015-04-29, 15:49
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Huruvida man har "dual stand by" på Sony:n vet jag inte.

Jag har för mig att du redan fått svar på det i en annan tråd. Den har alltså inte dual stand by.
Citera
2015-04-29, 21:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Jag har för mig att du redan fått svar på det i en annan tråd. Den har alltså inte dual stand by.

Tack.
Då återstår att få reda på om man kan uppgradera ett Bluetooth från 2.1 till 4.0.
Citera
2015-05-04, 06:57
Medlem
Slingshots avatar
Deras mail verkar inte fungera, mailer-daemon kommer bara upp, gäller kundservice@hallon.se, samma för er?
Citera
2015-06-07, 21:17
Medlem
Vart hittar jag angående utlandspriser? Deras länk de länkar (hallon.se/utlandet eller liknande som står på deras FAQ sida, den fungerar knappt).

Tänkte om det kostar något för någon från USA att ringa mig? Jag har påslaget kostnadsskydden på Hallon så det inte överskrider min månadskostnad.
Undrar ifall det är gratis för mig när någon från USA ska ringa och snacka med mig eller ifall det kostar och jag då måste tabort detta skydd tillfälligt och isåfall vad det kommer kosta mig ?
Citera
2015-06-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobgrammer
Vart hittar jag angående utlandspriser? Deras länk de länkar (hallon.se/utlandet eller liknande som står på deras FAQ sida, den fungerar knappt).

Tänkte om det kostar något för någon från USA att ringa mig? Jag har påslaget kostnadsskydden på Hallon så det inte överskrider min månadskostnad.
Undrar ifall det är gratis för mig när någon från USA ska ringa och snacka med mig eller ifall det kostar och jag då måste tabort detta skydd tillfälligt och isåfall vad det kommer kosta mig ?

Om du befinner dig i Sverige betalar du inget för att ta emot samtal.
Citera
2015-07-27, 16:37
Medlem
Finns väl inget bättre just nu på marknaden vad gäller fastpris?

https://www.hallon.se/partner/extradata

MOBILABONNEMANG STOR
MED 22 GB DATA
Citera
2015-08-20, 01:15
Medlem
Verkar som om Hallon har höjt surfen på MOBILABONNEMANG LITEN till 2 Gb

"Pris 99 kr/mån
Antal fria samtal 60 st
Antal fria SMS/MMS Obegränsat
Surfhastighet Högsta 4G hastighet
Datamängd 2 GB"