2013-05-05, 14:31
Bannlyst
Nå?

Jag tror personligen inte det.
Citera
2013-05-05, 14:33
Bannlyst
Kanske blir livet lättare, man bemöts med mer respekt, samtidigt får man många jobbiga kåta idioter efter sig.
Citera
2013-05-05, 14:41
Medlem
zaimans avatar
Jo absolut, livet för oss snygga är märkbart lättare än för andra. true story
Citera
2013-05-05, 14:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det är nog inte garanterat. Men förmodligen större chans än om man svinful & oattraktiv.
Citera
2013-05-05, 14:44
Medlem
Lycka kan man hitta var man än letar. Handlar om egen inställning. Men snyggare personer har det lättare ja!
Citera
2013-05-05, 14:52
Medlem
Vissa fördelar har det ju som kan göra en hel del rent socialt bättre. Jag skulle nog vilja svara ja men lycka handlar ju om andra komplexare saker med.
Citera
2013-05-05, 14:53
Medlem
Du bör kolla upp Richard Lazarus teori om grundläggande relationella teman. För det är vad du i huvudsak försöker göra - avgöra kärnan för relationella temat; lycka. Lazarus definition för lycka inkluderar:
Citat:
Happiness - making reasonable progress toward the realization of a goal.
http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lazarus

Frågan som uppstår är således; kan "fysisk skönhet" vara medel till ett önskevärd ändamål? Naturligtvis...
Citera
2013-05-05, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men förmodligen större chans än om man svinful & oattraktiv.

Detta.
Citera
2013-05-05, 16:49
Medlem
Blukkuhs avatar
Ifall man kan hantera att vara attraktiv (dvs inte tar åt sig av avundsjuka etc) så är det något som iaf hjälper en mot lyckan men det är verkligen inget som är helt definitivt.
Citera
2013-05-05, 16:50
Medlem
Zverkers avatar
Nej, men jag tror att det underlättar. Det finns ju gott om exempel på snygga och attraktiva människor som är allt annat än lyckliga så någon självklar koppling har jag svårt att se.

Lycka anser jag på många sätt vara förmågan att känna sig tillfreds med det man har och det liv man lever. Som attraktiv har du det som regel lättare i livet, men baksidan av det blir att du även sätter förväntningarna högre. Anser man sig "förtjäna" mer av livet än man får ut av det så blir man olycklig oavsett vilken attraktionskraft eller rikedom man än har.

Därför kan det vara svårt för någon som är rik och vacker att förstå att en ful och fattig människa faktiskt kan vara riktigt lycklig. På samma sätt som det kan vara svårt för någon som är ful och fattig att förstå hur någon som är rik och vacker kan vara olycklig. Man lever helt enkelt i olika verkligheter och kan därför inte sätta sig in i den andres upplevelser.
Citera
2013-07-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Nå?

Jag tror personligen inte det.

Jo, det tror jag. I alla fall på ett omvänt sätt.

En "snygg och attraktiv" person/ personlighet definierar jag att utstråla en självsäker, härlig och sexig energi omkring sig. Jag tror inte att vara snygg och attraktiv handlar om utseendet då det tappar sin kraft hos en deprimerad människa (se: deprimerade ögon), det förändrar sig även över tid och är inte heller alltid det samma i gemene mans ögon. Men ska inte förneka att utseendet har en god inverkan, speciellt då det jag nämnde ovan stämmer bra in med en också mer bildskön proportionerlig-till-utseendet-människa.

Den utstrålning jag talar om tror jag grundar sig i ett välmående, i form av lyckokänslor med mera, och då menar jag på att de jag finner snygga och attraktiva är resultatet av en ekvation som är lika med lycka, välmående, framgång i livet. Framgång i livet tycker jag varje människa finner inne i sig själv och behöver nödvändigtvis inte vara "i arbetslivet" osv.

Eftersom jag tror utstrålning, som jag värderar högst, grundar sig i hur lycklig en person är tror jag att den attraktive och snygge (i mina ögon i alla fall) är mer lycklig än den motsatte.
Citera
2013-07-16, 15:54
Medlem
Dr.Unferdads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Tror ni att vara otroligt snygg och attraktiv kan leda till lycka?

Givetvis kan det göra det, men behöver inte nödvändigtvis göra det. Det är ju bra många fler faktorer än utseendet som spelar in. Om du t.ex. tar 10 personer som ser exakt likadana ut och som är svinsnygga, och placerar dessa i olika familjer runtom i världen så är förmodligen inte "lycka-utfallet" likadant för någon av dem.
Senast redigerad av Dr.Unferdad 2013-07-16 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in