2013-05-01, 16:31
Medlem
1. Strålning av en viss frekvens träffar en yta med utträdesarbetet 3.5eV. De frigorda elektronernas rörelseenergi är 2.5eV. Vad skulle hända om
a) strålningens frekvens var dubbelt så stor?
b) våglängdens frekvens var dubbelt så stor?

Jag tänkte så här

a)E = Eu + Ek
h * f = 3.5(1.602 * 10^-19) + 2.5(1.602 * 10^-19)

Förstår ingenting, kommer inte längre än så.

2. I början av 2000-talet introducerades 3:e generationens mobiltelefoni, 3G. Mobilen sänder på frekvenser i intervallet 1920 - 1980 MHz. Mobilen sänder ut 1.5 * 10^24 fotoner/sekund.
Vilken är maxeffekten?
Förstår ingenting av den här frågan.

Snabb hjälp uppskattas!
Citera
2013-05-02, 09:17
Medlem
Vet ingen hur man räknar ut dessa?

Jag kan a) på 1:an, vad händer om:
Senast redigerad av Appelshampo 2013-05-02 kl. 09:26.
Citera
2013-05-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelshampo
Här har du nog skrivit av uppgiften fel...? Det bör stå våglängden dubbelt så stor, det andra låter mkt konstigt.
Citera
2013-05-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelshampo

2. I början av 2000-talet introducerades 3:e generationens mobiltelefoni, 3G. Mobilen sänder på frekvenser i intervallet 1920 - 1980 MHz. Mobilen sänder ut 1.5 * 10^24 fotoner/sekund.
Vilken är maxeffekten?
Förstår ingenting av den här frågan.

Snabb hjälp uppskattas!

Ledning: Beräkna energi för en foton med hjälp av frekvensen. Beräkna därefter den sammanlagda energin/s.

Det du då har räknat ut är maxeffekt. J/s är en enhet på effekt.
Citera
2013-05-15, 19:04
Medlem
Hej

Någon här som har skrivit slutprov i fysik B?
Det är ett provbanksprov för år 2013..

mvh,
ciggen
Citera
2013-05-16, 16:08
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Jag sitter och pluggar inför det Nationella provet i fysik jag, inklusive många andra har imorgon.

Jag pluggar på gamla nationella prov, och har kommit till en fråga som jag inte riktigt förstår hur jag ska lösa! Obs: Jag är väldigt dålig på fysik Jag försöker verkligen, men jag får det sällan att fungera!

Frågan lyder:

Sara blåser tonen a med frekvensen 440 Hz
på sin flöjt. Vilken våglängd motsvarar denna frekvens?

Detta är en G fråga ...

När jag behandlar frågor om vågor brukar jag hålla mig till de två formler jag kan:

våghastigheten = frekvensen x våglängd (v = f x lamda)
frekvensen = 1 / perioden (f = 1/T)

Hos denna fråga har vi bara frekvensen, ingen hastighet eller inte våglängd. Hur ska jag gå till väga? Jag kan tänka mig att det har att göra med att en flöjt är ett öppet rör. men jag vet inte hur det fungerar. Jag har någon anteckning där det står att våglängden är antingen:
(lamda/2), (lamda), eller (3lamda/2)

Mvh

edit: liknande fråga om öppna/stänga rör har jag svårt med, från kursboken.
2,4 cm sluten pipa, beräkna grundtonens frekvens hos en stående våg i hörselgången. Jag inser att det ska vara en otroligt lätt uppgift... men det här med stänga/öppna rör har jag inte riktigt förstått mig på! Jag hittar ingen formel där pipans längd är inräknad!
Senast redigerad av ChrillyMcFrill 2013-05-16 kl. 16:10.
Citera
2013-05-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill
Jag sitter och pluggar inför det Nationella provet i fysik jag, inklusive många andra har imorgon.

Jag pluggar på gamla nationella prov, och har kommit till en fråga som jag inte riktigt förstår hur jag ska lösa! Obs: Jag är väldigt dålig på fysik Jag försöker verkligen, men jag får det sällan att fungera!

Frågan lyder:

Sara blåser tonen a med frekvensen 440 Hz
på sin flöjt. Vilken våglängd motsvarar denna frekvens?

Detta är en G fråga ...

När jag behandlar frågor om vågor brukar jag hålla mig till de två formler jag kan:

våghastigheten = frekvensen x våglängd (v = f x lamda)
frekvensen = 1 / perioden (f = 1/T)

Hos denna fråga har vi bara frekvensen, ingen hastighet eller inte våglängd. Hur ska jag gå till väga? Jag kan tänka mig att det har att göra med att en flöjt är ett öppet rör. men jag vet inte hur det fungerar. Jag har någon anteckning där det står att våglängden är antingen:
(lamda/2), (lamda), eller (3lamda/2)

Mvh

edit: liknande fråga om öppna/stänga rör har jag svårt med, från kursboken.
2,4 cm sluten pipa, beräkna grundtonens frekvens hos en stående våg i hörselgången. Jag inser att det ska vara en otroligt lätt uppgift... men det här med stänga/öppna rör har jag inte riktigt förstått mig på! Jag hittar ingen formel där pipans längd är inräknad!

Du har våglägnden, eftersom du vet va ljudets hastighet i luft är och det är 340m/s.

Alltså är svaret 340/440
Citera
2013-05-16, 16:19
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttik
Du har våglägnden, eftersom du vet va ljudets hastighet i luft är och det är 340m/s.

Alltså är svaret 340/440

Där har vi det! Såklart! Det tänkte jag inte ens på! Tack så jättemycket!
Jag får bara från och med nu tänka att vi ibland redan har faktorer att använda som frågan inte har tagit upp.

När det gäller den andra frågan, om slutna/öppna rör, hur bör jag tänka, och vad för formel bör jag använda? Frågan tar upp en viss längd, men jag förstår inte hur jag ska använda längden i formlerna!
2,4 cm sluten pipa, beräkna grundtonens frekvens hos en stående våg i hörselgången.

Mvh
Citera
2013-05-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrillyMcFrill
Där har vi det! Såklart! Det tänkte jag inte ens på! Tack så jättemycket!
Jag får bara från och med nu tänka att vi ibland redan har faktorer att använda som frågan inte har tagit upp.

När det gäller den andra frågan, om slutna/öppna rör, hur bör jag tänka, och vad för formel bör jag använda? Frågan tar upp en viss längd, men jag förstår inte hur jag ska använda längden i formlerna!
2,4 cm sluten pipa, beräkna grundtonens frekvens hos en stående våg i hörselgången.

Mvh

I en sluten pipa får man ut längden genom att ta landa/4 alltså borde våglängden vara 2,4cm gånger 4.

jag vet inte om man gör så, men är det så är det bara att använda formeln igen. v=f/landa eftersom du har hastigheten också( 340)
Citera
2013-05-16, 16:28
Medlem
Glöm inte att längden alltid ska skriva i meter också!
Citera
2013-05-16, 16:33
Medlem
ChrillyMcFrills avatar
Citat:
I en sluten pipa får man ut längden genom att ta landa/4 alltså borde våglängden vara 2,4cm gånger 4.

jag vet inte om man gör så, men är det så är det bara att använda formeln igen. v=f/landa eftersom du har hastigheten också( 340)

Citat:
Glöm inte att längden alltid ska skriva i meter också!

Tack så jättemycket! Den formeln hade jag inte lärt mig!

Slutet rör: Längd = (Lamda/4)
Öppet rör: Längd = (Lamda/2)

Tack!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in