2013-04-30, 18:05
Medlem
Gurran933s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discorunkare
Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag undrade bara om det är samma storlek på högtalarna till en volvo 740 GLE -87, om någon har en aning? Annars hur ska man mäta? Svårt att dra kablar till en baslåda, kan en nybörjare göra det?

Ingen aning! Men ta bort gallrena och mät rakt över. 5,25" = 13cm, annars äre bara göra om. 1" =2,54cm
Citera
2013-04-30, 19:07
Medlem
SirKnasens avatar
Sånnahär fick jag skaffa för att mina DLS 5,25" skulle passa bra i min 940 -92 och senare i min 740 -92
http://www.brc.se/hogtalaradaptrar/hogtalaradapter-volvo-18/

Jag hade DLS tvåvägs fram med diskanter bakom orginalgallret i intrumentbrädan och 5,25" basar i framdörrarna med adapterringarna bakom orginalgallren.
I bakdörrarna hade jag DLS 5,25" coaxialer bakom orginalgallren.

Varför såga sönder hatthyllan när du har finfina högtalarhål i bakdörrarna?
Jag kunde spela duktigt högt och fint med mina DLS utan slutsteg trotts sin ringa storlek
Citera
2013-04-30, 22:50
Medlem
park_avenues avatar
Om du tar en plåtsax och kör 4 kap , Ett i varje hörn i framdörrnarna så får du plats för 6,5" högtalare och får mer ljud för pengarna och om det är en Sédan så hade jag skippat högtalare i bakdörrarna och kört 6,9or i hatthyllan
Citera
2013-04-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av park_avenue
Om du tar en plåtsax och kör 4 kap , Ett i varje hörn i framdörrnarna så får du plats för 6,5" högtalare och får mer ljud för pengarna och om det är en Sédan så hade jag skippat högtalare i bakdörrarna och kört 6,9or i hatthyllan

Men hur snyggt blir det att klippa upp i dörrarna och ha stora åbäken som sticker ut?Sen din rkommendation med hatthyllan så håller jag med dig helt.
Citera
2013-05-01, 03:53
Medlem
Gurran933s avatar
Lås tråd, tack för all hjälp osv
Citera
2013-05-03, 10:21
Medlem
park_avenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Men hur snyggt blir det att klippa upp i dörrarna och ha stora åbäken som sticker ut?Sen din rkommendation med hatthyllan så håller jag med dig helt.
klippta plåten viker man in i dörrn så att den inte syns och sen så öppnar man upp hålet i dörrsidan lite med en mattkniv eller nått så de blir lite större, Kör man vettig högtalare så sticker den inte ut mer än vad orginalgallret hade gjort . Se till att inte banka in för mycket plåt bara för att gå kan det finnas risk att det går ivägen för att veva ner rutan. men viker man bara in 2 cm så räcker det gött för att få in en Fucal 6.5"
Citera
2013-05-03, 22:16
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discorunkare
Förlåt om jag lånar tråden lite, men jag undrade bara om det är samma storlek på högtalarna till en volvo 740 GLE -87, om någon har en aning? Annars hur ska man mäta? Svårt att dra kablar till en baslåda, kan en nybörjare göra det?

Det är enkelt att dra kablarna. Första gången borde det ta c:a 40 min. Senast jag drog tog det 20.

Första som kom upp när jag googlade. Bra gudie såg det ut som.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221582

kolla storleken, går in i en bilaffär och kollar på högtalarna där... Lätt att se vilken storlek
Citera
2013-05-03, 22:19
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av park_avenue
klippta plåten viker man in i dörrn så att den inte syns och sen så öppnar man upp hålet i dörrsidan lite med en mattkniv eller nått så de blir lite större, Kör man vettig högtalare så sticker den inte ut mer än vad orginalgallret hade gjort . Se till att inte banka in för mycket plåt bara för att gå kan det finnas risk att det går ivägen för att veva ner rutan. men viker man bara in 2 cm så räcker det gött för att få in en Fucal 6.5"

Vilken jävla tattarlösning

Kan väl åtminstonde anstränga dig att kapa bort överflödig plåt. Såga upp hålet och använda MDF skiva till monteringen så högtalaren sitter bra. Fortfarande tattigt, men 100 ggr bättre iaf
Citera
2013-05-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Vilken jävla tattarlösning

Kan väl åtminstonde anstränga dig att kapa bort överflödig plåt. Såga upp hålet och använda MDF skiva till monteringen så högtalaren sitter bra. Fortfarande tattigt, men 100 ggr bättre iaf

Eller varför inte köpa högtalare som passar snyggt innanför originalgallrena och sätta basdunket där bak?Stora högtalare som sticker ut i dörrarna ger skenet av en typisk pundarbil
Citera
2013-05-04, 00:22
Medlem
smacky1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Eller varför inte köpa högtalare som passar snyggt innanför originalgallrena och sätta basdunket där bak?Stora högtalare som sticker ut i dörrarna ger skenet av en typisk pundarbil
ser inte varför du ens svarar i tråden. så om man har större tum går det inte gömma dessa i dörrarna..
"basdunket" där bak är lite svårt att få för 1500kr när det inte räcker till kablar och ett steg. Därför folk tipsar om större tum för att få mer ljud för pengarna. (som det inte alltid är)
Blev själv lite sugen på att köpa dls-paketet som länkades tidigare i tråden då mina högtalare är trasiga i fram
Senast redigerad av smacky1234 2013-05-04 kl. 00:25.
Citera
2013-05-08, 13:33
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smacky1234
ser inte varför du ens svarar i tråden. så om man har större tum går det inte gömma dessa i dörrarna..
"basdunket" där bak är lite svårt att få för 1500kr när det inte räcker till kablar och ett steg. Därför folk tipsar om större tum för att få mer ljud för pengarna. (som det inte alltid är)
Blev själv lite sugen på att köpa dls-paketet som länkades tidigare i tråden då mina högtalare är trasiga i fram

Om du syftar på det paketet som jag länkade så är det ett kanonpris för kanongrejer
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in