2013-04-28, 00:19
Medlem
Om jag startar ett café som är inriktad på sagan om ringen, har något namn ur den världen och anspelar väldigt mycket på den stilen osv, är det ett brott jag begår då för att jag kanske måste ha rättigheter till det?

Eller är det okej att göra det ändå eftersom att caféet inte heter just Sagan om ringen, fast det ändå är väldigt uppenbart att det är ett "sagan om ringen-café" så att säga?

Är inte helt klar på den biten så skulle vilja höra vad ni tror i det här fallet.

Mvh
Citera
2013-04-28, 00:23
Medlem
RutSvenssons avatar
Det bästa är att kontakta new line och fråga. De har ju precis facit på vad som du får och inte får.
Citera
2013-04-28, 01:04
Medlem
Ptolemaioss avatar
New Line äger bara filmrättigheterna. Bolaget finska kontakta är Middle-Earth Enterprises.

en.m.wikipedia.org/wiki/Middle-earth_Enterprises
Citera
2013-04-28, 10:43
Medlem
Om du bara startar upp ett café och tjänar på att använda franchisen utan att ha talat med de som äger rättigheterna till varumärket så kan du åka på en fet bot. Var du lagligen får göra utan att behöva ta hänsyn till copyrightlagen är att starta ett fantasytema som är mycket snarlikt, men inga namn får vara samma och du får inte använda bilder ifrån bok eller film. Du kan få rita egna/hyra in någon som gör dem åt dig, men är de FÖR lika så är det ett copyright brott. Legolas kan ju alltid vara brunhårig

Vad du kan göra är att göra ett samarbetsförslag och skicka in till de som innehar rättigheterna och helt enkelt diskutera om att starta ett officiellt Sagan om Ringen café. Hur avtalsformen er sinsemellan kommer at se ut vet jag inte, men concernen kommer troligen att vilja vara delägare på något vis och/eller kräva en del av omsättningen.

Hade ju varit skitfräckt om det fanns ett officiellt Sagan Om Ringen cafe, benäget antingen i ett rustikt hus lite lantligt med en fin trädgård, eller i någon av storstäderna.

EDIT: OBS att man inte kan göra en bild baserad på orlando bloom om man vill köra fejk-koncept, men en blond alv kan man inte ta copyright på. Vissa karaktärer och platser kan man heller inte kopiera för mycket.
Senast redigerad av u53rn4m3 2013-04-28 kl. 10:48.
Citera
2013-07-21, 19:33
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Svaret pa fragan finns mojligen att hitta i Southampton dar en pub som heter the hobbit varit inblandad i en tvist angaende namnet

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/9148373/The-Hobbit-pub-could-be-saved-after-Gandalf-stepped-in-to-help.html

http://www.thehobbitpub.co.uk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in