2013-04-23, 17:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det finns en kristen kärna ompaketerad i både feminism och klimatåtgärder i Katrine Kielos debattartikel. Jag vet inte hur uppenbart eller långsökt det hela framstår för andra, men själv slås jag av det kristna tankestoffet i varenda stycke.

T ex:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/klimatforandringen-ar-en-man

"Den unga klimatforskaren Katherine Giles dog i London för två veckor sedan. Påkörd av en lastbil vid Victoria Station när hon cyklade till jobbet. Händelsen är lika förfärlig som symboliken: tidningsbilden av en krossad röd damcykel i en aldrig avstannande dundrande Londontrafik."

"Är bilden av en krossad röd damcykel i Londons rusningstrafik en bild av en ”uppoffring” för klimatet eller av ”hjältemodig handling”? Det är alls inte självklart.

Det aktiva kan inte finnas utan det passiva och uppoffring kan inte skiljas från handling."

Är inte detta ett likställande mellan en påkörd tjej och Jesus?

Artikeln handlar väldigt mycket om offer i olika former, och jag vill inte säga för mycket, utan hellre se om det kristna arvet i Kielos feminism, liksom i hennes miljöengagemang, är lika pinsamt uppenbart för andra läsare.

En liten detalj kan jag antyda. Det handlar inte bara om offret som en central tanke för frälsning och försoning. Nej, andra stycken är ren kristen eskatologi (förutom, givetvis, att Kvinnan tar Jesus plats i klimatförändringens apokalyps)

"Långt innan Ian McEwan skrev bästsäljande romaner författade han text till kompositören Michael Berkeleys oratorium ”Or shall we die?” Verket kommer ur 1980-talets kalla krig. McEwan beskriver det val som mänskligheten står för som ”Kommer tiderna bli kvinnligare eller kommer vi att dö?”"
Senast redigerad av BaalZeBub 2013-04-23 kl. 17:34.
Citera
2013-04-23, 17:54
Medlem
MeanMEs avatar
Det finns väl en tendens till att ta offerkofta på sig och inte se den egna rollen man spelat i den situation som uppkommit om man ser sig som ett offer.

Att bara se de egna kvaliteerna och antagonistens fel.

Katrine Kielos ville väl producera något som var mångbottnat, intellektuellt och litterärt.
Men då aktörernas naivism övergår till barnslighet så krönikan övergår från en krönika till
ett kåseri för att flosklerna drivs för långt.

Då är det inte bra.
Citera
2013-12-04, 21:58
Medlem
Shalashaskas avatar
Det är inte alls långsökt av dig att tolka det så.
Historiekrn David Larsson Heidenblad disputerade nyligen på en avhandling där han jämför de senaste årens klimatförändrings-retorik med kristna predikningar från medeltiden.
Här är en understreckare:
http://www.svd.se/kultur/understrecket/ovantad-comeback-for-syndastraffet_8412386.svd

Här finns hela avhandlingen att ladda ner:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3327253&fileO Id=3526794
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in