2013-04-15, 16:57
Medlem
Ree81s avatar
"tack.
Senast redigerad av Ree81 2013-04-15 kl. 17:28.
Citera
2013-04-15, 17:19
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Säg att jag ska bygga en grävskopa. Då måste jag hitta en person som kan göra ritningar för den, räkna ut hur tjocka balkarna ska vara för att hålla, vilka delar som ska sitta var, nån som kan pneumatik, hur stark motorn måste vara, osv osv. H*n måste alltså vara väldigt tekniskt lagd och kunna en del om fysik, metallstress och sådant.

Vad kallas en sån person? Ingenjör?
Leta rätt på en maskiningenjör, du.
Citera
2013-04-15, 17:22
Medlem
En mycket erfaren och välutbildad ingenjör som i dag arbetar på något företag som konstruerar lyftkranar, grävmaskiner eller liknande. Han kan i bästa fall lyckas få ihop ett arbetslag som tillsammans kan utveckla detta. De ingenjörer som helt på egen hand vet hur man bygger en grävskopa från ritning till färdig produkt går nog att räkna på en hand, och om de ens finns, är inte grävmaskinens delar något som man kan bygga och montera för hand om du trodde det. Det krävs kraftfulla och dyra maskiner för att göra detta.

Förmodligen är detta den första och sista gången jag svarar seriöst på en otroligt korkad fråga. Eftersom du inte ens vet skillnaden mellan en grävskopa och en grävmaskin får jag lov att anta att du inte har några som helst möjligheter/förutsättningar att lyckas med detta fantasiprojekt.

Edit: Jag skummade igenom dina gamla trådar och såg att du i en av dem skrev att du är "en UFO-entusiast som har goda erfarenheter av att undersöka UFO-fenomen och granska UFO-filmer". Sannolikheten att du kommer segla denna skuta i hamn är med andra ord alltså drygt 0 %.

Edit 2: Nu har vi lärt oss varför man ska citera trådstarten.
Senast redigerad av scheutz 2013-04-15 kl. 17:33.
Citera
2013-04-15, 17:55
Medlem
Dessutom drivs funktionerna i en grävmaskin av hydraulik, inte pneumatik.
Citera
2013-04-15, 18:00
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Depprikula
Dessutom drivs funktionerna i en grävmaskin av hydraulik, inte pneumatik.
Bra att veta, synd bara att jag inte ska bygga någon grävskopa, utan bara ville veta om jag hade rätt om det var ingenjörer som gjorde sånt här.
Senast redigerad av Ree81 2013-04-15 kl. 18:08.
Citera
2013-04-15, 18:27
Medlem
psyDucks avatar
Tips 1: Att "på egen hand" bygga en välfungerande grävmaskin skulle för dig kosta BETYDLIGT mycket mer än att köpa en.

Tips 2: Flashback är inte din privata chatt/support. Stor del av syftet med ett forum försvinner när du tar bort ditt inlägg bara för att DU har fått ett svar. Antagligen så är du bara totalt efterbliven och har inte tänkt längre än näsan räcker. Gör inte så!
Citera
2013-04-15, 19:19
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Tips 2: Flashback är inte din privata chatt/support. Stor del av syftet med ett forum försvinner när du tar bort ditt inlägg bara för att DU har fått ett svar. Antagligen så är du bara totalt efterbliven och har inte tänkt längre än näsan räcker. Gör inte så!
Peka på regeln din dryga hora.
Citera
2013-04-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Bra att veta, synd bara att jag inte ska bygga någon grävskopa, utan bara ville veta om jag hade rätt om det var ingenjörer som gjorde sånt här.

För att konstruera en komplett modern grävmaskin skulle det krävas
Främst maskiningenjörer med inriktningar som, konstruktion, beräkning, material och hydraulik.
Men det krävs även programmerare och elektronikingenjörer mm mm mm.
Citera
2013-04-17, 12:00
Medlem
Du tar kontakt med ett konsult bolag (åf) för du behöver ett helt gäng med ingenjörer för o skapa en vettig grävskopa....
Citera
2013-04-17, 12:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag tycker ni överdriver svårigheten lite. Ska man bygga något säljbart som kan konkurrera med moderna fabrikstillverkade maskiner behövs förstås ett helt gäng ingenjörer och verkstadsarbetare samt stora verkstadsresurser. (Vi får väl anta att man inte utgår från järnmalm, råolja etc. utan det är tillåtet att köpa motor, hydraulpumpar, ventiler, strömbrytare etc. för att sedan sätta samman en komplett maskin.)

Men ska man bara göra något som funkar att gräva med så kan man faktiskt klara det på egen hand. Min gamle farbror som nu är runt 90 år och inte gått mer än den kortaste skola man kunde när han var barn har byggt både en hjullastare och en skogsmaskin av gammalt skrot. Ser ut som skit, obekväma att manövrera men de funkade faktiskt.

Sedan finns det förstås halvproffs som kan göra mycket snyggare prylar än min farbror. Söker man "homemade excavator" på tuben så hittar man t ex http://www.youtube.com/watch?v=TVYNd0s2HUk Inte så illa.
Citera
2013-04-17, 16:17
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men ska man bara göra något som funkar att gräva med så kan man faktiskt klara det på egen hand. Min gamle farbror som nu är runt 90 år och inte gått mer än den kortaste skola man kunde när han var barn har byggt både en hjullastare och en skogsmaskin av gammalt skrot. Ser ut som skit, obekväma att manövrera men de funkade faktiskt.

Sedan finns det förstås halvproffs som kan göra mycket snyggare prylar än min farbror. Söker man "homemade excavator" på tuben så hittar man t ex http://www.youtube.com/watch?v=TVYNd0s2HUk Inte så illa.
Det finns säkert duktiga, seriösa snubbar. Personligen föredrar jag däremot excentriker som inte tycks ha samma prioriteringar som gemene man http://www.youtube.com/watch?v=86Krv3gE-c4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in