Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
(1) Föds du med rätt förutsättningar och skiter i att engagera dig i folks (ursäkta min krassa levnadssyn) rent ut sagt patetiska problem och funderingar och inte drar dig för att såga av någon vid fotknölarna (inte bokstavligt talat så klart, om du nu inte är sadist - då antar jag att du gör vad du gör tills någon stoppar dig - om) närhelst du känner för det, och hävdar din egen excellens gentemot andra människor och vinner förtroende genom att känna dig som en högre stående varelse/medborgare - så kan du känna dig konstant glad.
(2) Det är bara möjligt att känna s.k. filosofisk smärta och leda via att man ö.h.t. bryr sig om "mindre värda människor" - men eftersom att majoriteten av människor saknar ledljus (guidance, inte LED) och att det, tydligen, går ut på här i mänskligheten på Jorden - att bry sig om patetiska föreställningar; så är vi fångade i en sluten cirkelspiral. På Gott och Ont. Yes.
Många efterblivna tankar står att finna i den här delen av forumet, men detta var bland det värsta jag läst på länge.
(1) Ditt argument har följande struktur:
Du måste:
I. Födas med rätt förutsättningar.
II. Strunta i att engagera dig i andras problem.
III. Inte dra dig för att 'såga av någon vid fotknölarna' när du känner för det.
IV. Hävda dig gentemot andra som en högre stående varelse.
___
ergo: Du kommer att kunna känna dig konstant glad.
Detta argument är en s.k.
non sequitur, vilket betyder att slutsatsen inte kan härledas ur de ursprungliga antaganden som gjorts. Det finns ingenting i antagande I-IV som har någon som helst definierad anknytning till glädje, varpå det blir omöjligt att påstå att slutsatsen nödvändigtvis har med dessa att göra. Vi talar om ett argument som från ett logiskt perspektiv är parallellt med påståenden i stil med "Alla fiskar har fenor; därför är alla måsar vita". Att du varit den som tidigare uttalat dig om logiska felslut är mycket roande.
(2) Ovanstående problem kräver inte ytterligare ett exempel.