I tråden om överklagan angående en uppgift postade den gode BengtZz följande översättning av uppgiften.
Tanken slog mig att det kunde vara underhållande att översätta några uppgifter från högskoleprovet till matematisk terminologi.
Låt oss till exempel kika på följande:
Skulle kunna bli
Nu är BengtZz bedrövligt mycket bättre än vad jag är på matematik, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, om inte förbättra gärna. Kanske kan omskrivningarna hjälpa någon på högskoleprovet, vad vet jag? Om inte annat så kan kanske den matematiska terminologin och översättning till strikt matematik förbättras hos läsare av tråden? Kanske man kan roa folk som kommer in i delforumet av misstag med lite nörderi?
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det existerar en cirkelskiva vars cirkel inskriver en triangel. Denna triangel tangerar cirkeln med dess tre hörn. Ett godtyckligt klot tangerar cirkelskivan på ett likformigt slumpmässigt sätt. Vad är sannolikheten att klotets tangeringspunkt inte är ett element av triangelområdet?
Tanken slog mig att det kunde vara underhållande att översätta några uppgifter från högskoleprovet till matematisk terminologi.
Låt oss till exempel kika på följande:
Citat:
På en cykelparkering finns enbart herrcyklar, damcyklar och barncyklar. Hur många barncyklar finns det på parkeringen?
(1) Det finns totalt 210 cyklar på parkeringen och av dem är 4/7 herrcyklar och 48 är damcyklar.
(2) Det finns 48 damcyklar och 120 herrcyklar. 20 procent av det totala antalet cyklar på parkeringen är barncyklar.
(1) Det finns totalt 210 cyklar på parkeringen och av dem är 4/7 herrcyklar och 48 är damcyklar.
(2) Det finns 48 damcyklar och 120 herrcyklar. 20 procent av det totala antalet cyklar på parkeringen är barncyklar.
Skulle kunna bli
Citat:
Det existerar en mängd [;A;]. Vidare gäller [;B\subseteq A;], [;C\subseteq A;], [;D\subseteq A;]. Inga element i [;B;], [;C;], [;D;] ingår i varandra. Bestäm [;n(D);]
(1) [;n(A)=210;], [;\frac{4n(A)}{7}=n(B);], [;n(C)=48;]
(2) [;n(C)=48;], [;n(B)=120;], [;0,2n(A)=n(D);]
(1) [;n(A)=210;], [;\frac{4n(A)}{7}=n(B);], [;n(C)=48;]
(2) [;n(C)=48;], [;n(B)=120;], [;0,2n(A)=n(D);]
Nu är BengtZz bedrövligt mycket bättre än vad jag är på matematik, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, om inte förbättra gärna. Kanske kan omskrivningarna hjälpa någon på högskoleprovet, vad vet jag? Om inte annat så kan kanske den matematiska terminologin och översättning till strikt matematik förbättras hos läsare av tråden? Kanske man kan roa folk som kommer in i delforumet av misstag med lite nörderi?