2013-04-07, 10:20
Medlem
Ett av mina tjänstepensionssparande ligger i Kåpan. http://www.kapanpensioner.se/startsida/

Jag är inte längre statligt anställd men pengarna som har avsätts ökade med 7,5% förra året. Känns ju som en riktig bra ränta.

Jag har möjlighet att spara privat i Kåpan i det som kallas Kåpan plus, är det en bra idé att spara där och dra nytta av avdraget för pensionssparande? Jag ligger långt från gränsen för att betala statlig inkomstskatt så några marginalskatteeffekter finns inte, på negativa sidan får man också väga in att jag kommer att betala högre skatt på pengarna när jag tar ut dem som pensionär.

Vad säger ni om Kåpan pensioner är det en bra idé att spara extra där?
Citera
2013-04-07, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acidofilus
Ett av mina tjänstepensionssparande ligger i Kåpan. http://www.kapanpensioner.se/startsida/

Jag är inte längre statligt anställd men pengarna som har avsätts ökade med 7,5% förra året. Känns ju som en riktig bra ränta.

Jag har möjlighet att spara privat i Kåpan i det som kallas Kåpan plus, är det en bra idé att spara där och dra nytta av avdraget för pensionssparande? Jag ligger långt från gränsen för att betala statlig inkomstskatt så några marginalskatteeffekter finns inte, på negativa sidan får man också väga in att jag kommer att betala högre skatt på pengarna när jag tar ut dem som pensionär.

Vad säger ni om Kåpan pensioner är det en bra idé att spara extra där?

om du är långt från gränsen för att betala statlig så tycker jag inte att du ska överväga något avdragsgillt pensionssparande alls, i ditt fall finns det ju bara nackdelar. ( skatter, avgifter, risk, inverkan på bostadstillägg, inlåsning etc etc )

har du lån, amortera på dessa i så fall.

därefter, spara skattade pengar i valfri sparform.
Citera
2013-04-07, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
om du är långt från gränsen för att betala statlig så tycker jag inte att du ska överväga något avdragsgillt pensionssparande alls, i ditt fall finns det ju bara nackdelar. ( skatter, avgifter, risk, inverkan på bostadstillägg, inlåsning etc etc )

har du lån, amortera på dessa i så fall.

därefter, spara skattade pengar i valfri sparform.

Enda lån jag har är CSN, där räntan nu är 1,3% är knappast rimligt att prioritera att betala av detta så snabbt som möjligt framför att spara pengar till betydligt högre ränta.

Jag känner till nackdelarna du nämner, men frågan är om jag kan få så bra avkastning på andra sätt, självklart är det möjligt att få bättre via aktiespekulationer, men det är också förenat med stora risker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in