2013-03-29, 08:43
Medlem
Jag och en kompis har börjat pilla lite med en podcast vi vill göra. Vi har ett mixerbord, två mikrofoner och har spelat in i audacity på min Mac.

Två problem har uppstått. För det första hamnar vi inte i olika kanaler i audacity, är det omöjligt när man kör via USB? Programmet visat två kanaler, men vi båda är tillsammans på dom två som är helt identiska.

För det andra kan vi inte spela in något ljud från ytterligare en extern källa samtidigt som vi pratar. Vi har en 3,5mm>röd vit-kabel som sitter i line-in på mixern, men för att kunna spela upp ljudet där behöver vi trycka på en knapp på bordet som samtidigt stänger av våra mikrofoner. Vi vill kunna spela upp ex ett ljudklipp och kommentera över det.

Finns det något bättre program att spela in i? Det gör inget om det kostar lite. Mac eller PC spelar ingen roll, vi har tillgång till båda.

Utrustning:
Mixerbord: BEHRINGER XENYX Q1202 USB

Mikrofoner: THE T.BONE SC 400 + POPKILLER

Även hörlurar, hörlursförstärkare och annan kringutrusning.
Citera
2013-03-29, 10:35
Medlem
staxs avatar
Nu äger jag ingen sån där mixer men dom funkar ungefär på samma sätt så:

Ni justerar vart ni ska hamna i ljudbilden (till vänster eller höger) med PAN, alltså de svarta pottarna som sitter i raden näst längst ner på bordet.

Angående line in så borde det funka om ni kopplar in er med telejack i t.ex line in 5/6. Kan ju vara så att ni får ordna fram någon slags adapter eller kabel för att fixa till detta. Tror inte att ni ska koppla in er på RCA-jacken i ctrl roomdelen om ni har gjort det.

Audacity duger utmärkt för att spela in det ni ska göra.
Citera
2013-03-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stax
Nu äger jag ingen sån där mixer men dom funkar ungefär på samma sätt så:

Ni justerar vart ni ska hamna i ljudbilden (till vänster eller höger) med PAN, alltså de svarta pottarna som sitter i raden näst längst ner på bordet.

Angående line in så borde det funka om ni kopplar in er med telejack i t.ex line in 5/6. Kan ju vara så att ni får ordna fram någon slags adapter eller kabel för att fixa till detta. Tror inte att ni ska koppla in er på RCA-jacken i ctrl roomdelen om ni har gjort det.

Audacity duger utmärkt för att spela in det ni ska göra.
Det finns två rca, dels line in och dels line ut till kontrollrummet. Vi har kört line in.

VVad behövs för att gå in genom telejack i line 5/6? En 3,5 till 6,3mm in i det hålet under micporten?
Citera
2013-03-29, 12:38
Medlem
staxs avatar
Japp, det ska vara en 6,3 teleplugg i änden som ska in i mixern, vilken kontakt ni ska ha i den andra änden beror ju på var ni tänker ta signalen ifrån.

Från ditt inlägg att döma borde det vara nåt i den här stilen?: http://image.bayimg.com/7aef60bc5162cd68df12a0b4ab24afbf0f2b1c10.jpg
Senast redigerad av stax 2013-03-29 kl. 12:46.
Citera
2013-03-29, 16:48
Medlem
Citat:
Japp, det ska vara en 6,3 teleplugg i änden som ska in i mixern, vilken kontakt ni ska ha i den andra änden beror ju på var ni tänker ta signalen ifrån.

Från ditt inlägg att döma borde det vara nåt i den här stilen?: http://image.bayimg.com/7aef60bc5162cd68df12a0b4ab24afbf0f2b1c10.jpg
fast räcker det inte med en 3,5mm i ena änden och 6,3 i andra? Den där var ju splittad. I mixern är det ju bara en sån ingång under varje xlr-port. Ljudet kommer vara från en dator som kör Youtube etc.
Citera
2013-03-29, 18:37
Medlem
staxs avatar
Vill du köra i stereo (och det vill du) så ska du ha en splittad kabel och koppla in de två pluggarna i kanal 5 & 6 som tillsammans utgör ett stereopar.
Citera
2013-03-29, 18:50
Medlem
Citat:
Vill du köra i stereo (och det vill du) så ska du ha en splittad kabel och koppla in de två pluggarna i kanal 5 & 6 som tillsammans utgör ett stereopar.
Okej. Var får man tag på en sån kabel? Vilka är kanal fem och sex? Menar du där micarna är? För jag kan bara ha fyra
Citera
2013-03-29, 21:14
Medlem
Är det sån här du menar?
Citera
2013-03-30, 00:22
Medlem
staxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Är det sån här du menar?
Japp, precis en sån kabel ska du ha.

Du har 4 mickingångar, kabeln ifråga ska du koppla in i någon av linjeingångarna, t.ex 5 och 6.
Citera
2013-03-30, 08:43
Medlem
Citat:

Du har 4 mickingångar, kabeln ifråga ska du koppla in i någon av linjeingångarna, t.ex 5 och 6.
Då ska jag titta närmare på det! Det blev ett återbesök på thomann, det är alldeles för svårt att hamna under deras priser även med frakten inräknad.
Citera
2013-04-08, 16:21
Medlem
Citat:

Bumpar för hjälp!

Har nu en sån kabel och den är inkopplat i 5 och 6 och mycket riktigt kommer ljudet genom mixern och in i mina hörlurar som det ska, men ljudet tycks inte bli inspelat i audacity. Måste det slås på nånting i programmet för att det ska kunna spela in från ytterligare en källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in