2013-07-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Syftet med DR när det grundades var att en organisation som samlade intresserade av den vänstra handens väg, det var alltså inget slutet sällskap på något sätt. Inom organisationen finns också en sluten order med ett initieringssystem. Att sällskapet är relativt slutet är det egentligen inget fel med. Problemet är att de marknadsför sig som en öppen organisation där man kan få hjälp att studera den vänstra handens väg och bli initierad i orden. Detta är ej korrekt, några sådana aktiviteter för nykomlingar finns inte. De som idag betalar in medlemsavgiften som är ganska dyr får endast tillgång till lite texter, köper man sedan brevkurser så får man tillgång till mer texter. Mer än så finns inte idag.
Sen har det varit andra problem inom DR också, t ex så bröt den polska avdelningen helt med dom eftersom dom kände sig dåligt behandlade.

Och så gamla som 50-60 är dom inte, Karlsson och hans närmaste är alla födda i början av 70-talet.

Det är väl lite som med alla föreningar att intresse och kraft kan tryta från båda håll. Letade lite i minnet och kom på att jag känner till dem sen tidigare. Synd på dem om de nu har en egen loge och inte bara tillfälligt pimpat nån hembygdsgård.
Citera
2013-07-17, 06:12
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har han varit medlem i Dragon Rouge? Jag tvivlar på det, han har aldrig synts i något sammanhang ihop med dom i media och jag har svårt att tänka mig att han skulle avstå från en chans till att få lite uppmärksamhet.

Bard proklamerade sig som överstepräst för svenska Satanister väldigt tidigt. En överdrift givetvis. Vissa rykten låter gälla att han hade köpt in några exemplar av The Satanic Bible som han ville få sålda. Han har iofs bekräftat att han såg sig som Satanist under en kort tid (nu är han sedan länge Zoroastrier) men jag har aldrig hört något om Dragon Rouge.
Citera
2013-07-17, 20:40
Medlem
Antinomoss avatar
Bard gick ut som satanist i mitten på 80-talet och han har aldrig varit medlem i DR.

Hur Dr ser ut idag vet jag ej, men i likhet med andra organisationer så sker en kontinuerlig förändring.

I början fanns en grupp personer men den med starkast personlighet och ledarskapsförmåga (despotisk enligt vissa) var ju Tomas. Under åren utvecklades den löst formulerade orden till en inre grupp och en inre krets vilken man nådde genom deras "utvecklingsprogram" i enlighet med Klippothen

För de i den ytter kretsen har det alltid varit så att mycket varit upp till personen själv i fråga och det varit väldigt ytlig nivå på det de kunnat deltaga i i former av föredrag, seminarier, ritualer och kurser.

Tomas har alltid varit väldigt informationssamlande och DR har förändrats allt eftersom han fått mer information om bl.a. Tempel of Set m.fl.

Dock är ockultism-boomen från 90-talet över och det är förståeligt om DRs medlemsantal sjunkit och verksamheten avstannat en del...
Senast redigerad av Antinomos 2013-07-17 kl. 20:47.
Citera
2013-07-17, 21:53
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Bard gick ut som satanist i mitten på 80-talet och han har aldrig varit medlem i DR.

Hur Dr ser ut idag vet jag ej, men i likhet med andra organisationer så sker en kontinuerlig förändring.

I början fanns en grupp personer men den med starkast personlighet och ledarskapsförmåga (despotisk enligt vissa) var ju Tomas. Under åren utvecklades den löst formulerade orden till en inre grupp och en inre krets vilken man nådde genom deras "utvecklingsprogram" i enlighet med Klippothen

För de i den ytter kretsen har det alltid varit så att mycket varit upp till personen själv i fråga och det varit väldigt ytlig nivå på det de kunnat deltaga i i former av föredrag, seminarier, ritualer och kurser.

Tomas har alltid varit väldigt informationssamlande och DR har förändrats allt eftersom han fått mer information om bl.a. Tempel of Set m.fl.

Dock är ockultism-boomen från 90-talet över och det är förståeligt om DRs medlemsantal sjunkit och verksamheten avstannat en del...

Vad har han fått för mer information - om bl.a. Tempel of Set m.fl.?
Citera
2013-07-17, 21:57
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Vad har han fått för mer information - om bl.a. Tempel of Set m.fl.?

Interndokument, samtal med medlemmar och exmedlemmar - paret Schreck, Edred Thorsson mfl....han har alltid varit väldigt intresserad av hur andra ordnar arbetar internt....ToS, OTOA, Typhonian OTO m.fl...
Citera
2013-07-18, 13:32
Medlem
johnthedickholmess avatar
Du menar att tos är mer sluten kring den inre kärnan?
Citera
2013-07-18, 22:24
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Du menar att tos är mer sluten kring den inre kärnan?

Nej, så har jag inte skrivit. Hur det är nu är jag inte helt säker på men det fanns en beslutsfattande del: Council of nine, men så fort man passerat prövograden (grad ett) är man fullvärdig medlem.

Däremot har jag skrivit att DR utvecklades till att ha en inre kärna och en yttre krets.
Citera
2014-11-20, 22:39
Medlem
noctivaguss avatar
Typhonian oto heter idag Typhonian order.
Visserligen har vet jag att det kan finnas vissa som har kopplingar till både Temple of Set och DR men jag tror inte de var med från början. När det gället Temple of Set kan man gå in på deras sida xeper.org
Där finns det mesta man kan tänka sig.
Kopplingen till Norsk black metall kan man nog glömma

Själva namnet DR syftar på The Grand Grimoire The Grand Grimoire (dragon rouge). Enkelt förklaring bok/böcker som handlar om att åkalla demoner för att få dem att utföra tjänster.

Att man har fått i uppdrag att starta ordern av någon äldre har jag också hört. Dock behöver denna äldre inte vara någon i fysisk form.
Citera
2026-02-18, 03:15
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Nattvakt har lagt upp en video om Dragon Rouge. Rätt intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=IgvD_Dfbp1c
Citera
2026-02-21, 01:48
Medlem
BalduinGrollers avatar
Det är alltså ett gäng 50-60 åringar som lajvar trollkarlar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in