2013-03-25, 19:17
Medlem
Tupelo80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Länken funkar ej.
I alla fall, det var så hon sa. Och är nu rätt så sur att hon uppenbarligen ljög mig rakt i ansiktet.

är tandläkare själv. Jag tror att du missuppfattat det hela helt enkelt. Det händer ibland hos oss att patienterna tror vi säger en sak fast vi egentligen säger nåt helt annat.

För vad du säger att tandläkaren har sagt makes no sense at all, det är ungefär som att jag skulle hävda att en bilförsäljare sagt att den här gamla 240n går från 0-1000 på 2 sekunder och kan köra under vatten.

så vad är troligast? att hon inte bara ljuger utan drar en rövare utav guds nåde med mjölktänder istället för visdomständer och nya tänder under visdomständer vilket är helt sjukt eller att du missuppfattat eller hört fel?

skulle hon velat lura dig för att dra tanden hade hon kunnat säga 10 andra saker som skulle låtit helt normalt för oss inom branschen så inte så troligt att hon skulle säga nåt sånt absurt som du säger att det sagts.
Citera
2013-03-25, 19:32
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Pengar hade inte suttit fel men det hade enligt mig gjort mer nöje att ge läkaren vad hon förtjänade för tjänstefel.
Och för övrigt så hade jag inget problem med tanden före hon lade sina händer på den.

Blev det en läkare nu?

En tandläkare får inte dra ut en visdomstand om det inte är medicinskt/odontologisk indikerat/motiverat. Det räcker inte med att patienten bara har önskemål om det eller att tandläkaren har vaga misstankar om att den möjligen komma att utgöra ett problem i framtiden.

Sålunda bör det finnas väl dokumenterat i journalen vad som föranledde åtgärden. Om det skulle vara en tand under (?) så har det gått utläsa av röntgenbild.

Tjänstefel kan du nog tyvärr glömma, men Socialstyrelsen kan vidta åtgärd, även om erinran försvunnit som åtgärd. Att tandläkaren "tagit miste" eller klantat sig inom ramen för det som accepteras, på ren svenska,är nog det troligaste om det du skriver stämmer. Det ska relativt mycket till för att det ska räknas som allvarligare felbehandling.

Självklart ska du kontrollera med vårdinstansen om de gjort en Lex Maria-anmälan eller bara en intern s.k. avvikelserapport. Visar det sig vara en felaktig behandling kan du få viss ersättning.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2013-03-25 kl. 19:43.
Citera
2013-03-25, 20:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Blev det en läkare nu?

En tandläkare får inte dra ut en visdomstand om det inte är medicinskt/odontologisk indikerat/motiverat. Det räcker inte med att patienten bara har önskemål om det eller att tandläkaren har vaga misstankar om att den möjligen komma att utgöra ett problem i framtiden.

Sålunda bör det finnas väl dokumenterat i journalen vad som föranledde åtgärden. Om det skulle vara en tand under (?) så har det gått utläsa av röntgenbild.

Tjänstefel kan du nog tyvärr glömma, men Socialstyrelsen kan vidta åtgärd, även om erinran försvunnit som åtgärd. Att tandläkaren "tagit miste" eller klantat sig inom ramen för det som accepteras, på ren svenska,är nog det troligaste om det du skriver stämmer. Det ska relativt mycket till för att det ska räknas som allvarligare felbehandling.

Självklart ska du kontrollera med vårdinstansen om de gjort en Lex Maria-anmälan eller bara en intern s.k. avvikelserapport. Visar det sig vara en felaktig behandling kan du få viss ersättning.

Jag blev erbjuden att dra mina visdomständer redan när dom började komma fram med motiveringen "Du är ju lite trång i käken och visdomständerna kan förvärra det och orsaka problem" samt "det blir lättare hål i dom och man behöver dom inte" dock med min tandläkarskräck så avstod jag. Nu 10 år senare så behöver jag dock dra dom i överkäken pga omfattande karies och tandläkaren bedömmer att det är inte värt besväret att försöka rädda dom då riken är stor att det inte kommer gå nå bra.
Citera
2013-03-25, 20:51
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
så vad är troligast? att hon inte bara ljuger utan drar en rövare utav guds nåde med mjölktänder istället för visdomständer och nya tänder under visdomständer vilket är helt sjukt eller att du missuppfattat eller hört fel?
Det är ett solklart nej.
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Tack för informationen.
Senast redigerad av Kickex 2013-03-25 kl. 20:53.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in