Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-20, 11:22
Medlem
Som rubriken lyder. Finns det?

Genom att markera mappar, och trycka ner CMD och backspace så tar man ju bort filer.
Kan man sätta lås på vissa mappar/filer som kan stoppa en radering?
Citera
2013-03-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Som rubriken lyder. Finns det?

Genom att markera mappar, och trycka ner CMD och backspace så tar man ju bort filer.
Kan man sätta lås på vissa mappar/filer som kan stoppa en radering?

Finns redan en sådan funktion i OS X.

Markera filen, välj cmd+I, eller högerklicka och välj Info.

Du får då upp en ruta som visar info om filen. Det finns flera små pilar som kan expandera mer info. Under Allmänt kan du bocka i Låst. Då kommer filen att få ett litet hänglås på sidan, och om du försöker radera den så kommer en varning upp.
Citera
2013-03-20, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns redan en sådan funktion i OS X.

Markera filen, välj cmd+I, eller högerklicka och välj Info.

Du får då upp en ruta som visar info om filen. Det finns flera små pilar som kan expandera mer info. Under Allmänt kan du bocka i Låst. Då kommer filen att få ett litet hänglås på sidan, och om du försöker radera den så kommer en varning upp.

Tack, men det enda den funktionen gör är att varna för att filen är på väg att raderas. Den KAN ändå raderas. Jag vill ha en funktion som gör en radering "omöjlig". Låst. Att den sitter fast och inte kan flyttas eller raderas.
Citera
2013-03-29, 22:49
Medlem
Bump
Annan lösning?
Citera
2013-03-30, 00:39
Medlem
Citat:
Bump
Annan lösning?
Du kan ställa in att din användare inte har rätt att skriva till filen. Då kommer du krävas på ett administratörslösenord för att radera den. Givetvis kan du själv mata in ditt adminlösenord. Men om det handlar om att andra inte ska kunna radera den, fungerar det givet att de inte känner till lösenordet.
Citera
2013-03-31, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Du kan ställa in att din användare inte har rätt att skriva till filen. Då kommer du krävas på ett administratörslösenord för att radera den. Givetvis kan du själv mata in ditt adminlösenord. Men om det handlar om att andra inte ska kunna radera den, fungerar det givet att de inte känner till lösenordet.

Okej!

Kan du förklara hur man ställer in det?
Citera
2013-04-08, 16:29
Medlem
Bump
Citera
2013-04-08, 17:26
Medlem
towbs avatar
Görs lättast från info, cmd-i, igen. Längst ner under delning och behörigheter.
Citera
2013-04-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Görs lättast från info, cmd-i, igen. Längst ner under delning och behörigheter.

Där väljer man alltså, Namn: (jag) -> ändrar från "Läsa och skriv"
till "Bara läsa" ?

Så om jag förstår det rätt så kan man alltså inte radera filen utan lösenord eller tillägga ändringar till filerna. Däremot kan man använda dom, exempelvis spela upp en film men inte kunna radera den?
Citera
2013-04-09, 17:33
Medlem
towbs avatar
Citat:
Där väljer man alltså, Namn: (jag) -> ändrar från "Läsa och skriv"
till "Bara läsa" ?

Så om jag förstår det rätt så kan man alltså inte radera filen utan lösenord eller tillägga ändringar till filerna. Däremot kan man använda dom, exempelvis spela upp en film men inte kunna radera den?
Alltså, det är lite knepigt det här eftersom alla filer under ~/ ägs av användaren och om man kan ändra rättigheter fram och tillbaka genom att högerklicka så blir det ju ingen spärr egentligen. Vet inte riktigt hur det funkar faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in