2013-03-26, 11:11
  #181
Medlem
Jag skulle uppskatta er input i följande.

Jag skall inhandla två par Vasskor på U-lästen. Kulörerna kommer att vara brown och antique cognac, alternativt oxblood (http://i682.photobucket.com/albums/vv187/rca6sn7gt/SF%20random/vasscalfcolours.png). Oxblood är jag sugen på då jag inte äger något liknande och är dessutom förbaskat snyggt till marinblått och även kolfärgade kostymer. Det jag är osäker på är vad för modell den då skall vara i. Kanske wholecut rentav?

Jag har tänkt mig en wholecut och en sko med medaljong då jag saknar det i min skogarderob. Jag kan även tänka mig en hybrid mellan dessa såsom följande http://www.styleforum.net/content/type/61/id/450299/width/500/height/1000/flags/LL men då helfärgad i skinn.

Vad skulle ni råda mig till och vad har ni för tips?

Jag äger för närvarande:
C&J Westbourne, Chestnut, 348-läst
C&J Drummond, Beechnut, 348-läst
C&J Hallam, Dark brown, 348-läst
Vass Berkeley, Dark brown, F-läst (Berkeleymodell: http://cdn.styleforum.net/b/bf/900x900px-LL-bf8f84c3_SAM_1738.jpeg)
Vass Old English model, Dark brown, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_077_Kicsi.html)
Vass, Old English Plain model, Black, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_071_Kicsi.html)
Vass, Berkeley, Antique cognac, U-läst
__________________
Senast redigerad av DonRaphael 2013-03-26 kl. 11:19.
Citera
2013-03-26, 11:24
  #182
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Jag skulle uppskatta er input i följande.

Jag skall inhandla två par Vasskor på U-lästen. Kulörerna kommer att vara brown och antique cognac, alternativt oxblood (http://i682.photobucket.com/albums/vv187/rca6sn7gt/SF%20random/vasscalfcolours.png). Oxblood är jag sugen på då jag inte äger något liknande och är dessutom förbaskat snyggt till marinblått och även kolfärgade kostymer. Det jag är osäker på är vad för modell den då skall vara i. Kanske wholecut rentav?

Jag har tänkt mig en wholecut och en sko med medaljong då jag saknar det i min skogarderob. Jag kan även tänka mig en hybrid mellan dessa såsom följande http://www.styleforum.net/content/type/61/id/450299/width/500/height/1000/flags/LL men då helfärgad i skinn.

Vad skulle ni råda mig till och vad har ni för tips?

Jag äger för närvarande:
C&J Westbourne, Chestnut, 348-läst
C&J Drummond, Beechnut, 348-läst
C&J Hallam, Dark brown, 348-läst
Vass Berkeley, Dark brown, F-läst (Berkeleymodell: http://cdn.styleforum.net/b/bf/900x900px-LL-bf8f84c3_SAM_1738.jpeg)
Vass Old English model, Dark brown, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_077_Kicsi.html)
Vass, Old English Plain model, Black, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_071_Kicsi.html)
Vass, Berkeley, Antique cognac, U-läst

Jag vet att det här inte på något sätt är svar på din fråga och jag ursäktar mig redan på förhand för detta, men tycker du inte att du redan har tillräckligt med skor med mejslade läster ā la 348/u-läst? Med din härliga skogarderob i bagaget, hade nog jag iaf satsat på något mer rundat och klassiskt...

Hoppas du hittar något som passar!
Citera
2013-03-26, 11:26
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag vet att det här inte på något sätt är svar på din fråga och jag ursäktar mig redan på förhand för detta, men tycker du inte att du redan har tillräckligt med skor med mejslade läster ā la 348/u-läst? Med din härliga skogarderob i bagaget, hade nog jag iaf satsat på något mer rundat och klassiskt...

Hoppas du hittar något som passar!

Inget att ursäkta sig för. Jag tycker att min kroppshydda och snittet på mina klädesplagg lämpar sig bättre till mejslade skor än runda och klassiska sådana. Jag gav det ett försök i och med inköpet av ett par Vasskor på F-lästen, men det föll mig inte i smaken. Dessutom tror jag att en wholecut exempelvis lämpar sig bättre på U-lästen. Eller det är vad jag inbillar mig.
Citera
2013-03-26, 11:33
  #184
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Inget att ursäkta sig för. Jag tycker att min kroppshydda och snittet på mina klädesplagg lämpar sig bättre till mejslade skor än runda och klassiska sådana. Jag gav det ett försök i och med inköpet av ett par Vasskor på F-lästen, men det föll mig inte i smaken. Dessutom tror jag att en wholecut exempelvis lämpar sig bättre på U-lästen. Eller det är vad jag inbillar mig.

Ok, fair enough. Men ändå, när det ändå handlar om att lägga ut så pass mycket pengar på skor som ser rätt lika ut, vore det inte en idé att sprida ut "ägandet" lite? Eller vad vet jag egentligen, du kanske har hittat fullständigt "hem" i 348/u-läst...

Vad är det för "kroppshydda" och "snitt" vi pratar om förresten?
Citera
2013-03-26, 11:37
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ok, fair enough. Men ändå, när det ändå handlar om att lägga ut så pass mycket pengar på skor som ser rätt lika ut, vore det inte en idé att sprida ut "ägandet" lite? Eller vad vet jag egentligen, du kanske har hittat fullständigt "hem" i 348/u-läst...

Vad är det för "kroppshydda" och "snitt" vi pratar om förresten?
V-formad och ett smalare snitt. Det bildar en väldigt bra harmoni med ovan läster tycker jag. Skor på liknande läster tillsammans med ett smalare snitt kan komma att se ut som clownskor, men då jag har relativt små fötter (stl. 41,5) så är jag beskonad det problemet.
Citera
2013-03-26, 12:18
  #186
Medlem
Wedgies avatar
Då var första bra par skor beställda. Var inne på Skoaktiebolag och la deposit på Galway-mton från SF (Dark Oak/Mink Suede på 82:an med Dainite Soles). Kommer lagom till hösten, mycket taggad.
Citera
2013-03-26, 12:43
  #187
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Jag skulle uppskatta er input i följande.

Jag skall inhandla två par Vasskor på U-lästen. Kulörerna kommer att vara brown och antique cognac, alternativt oxblood (http://i682.photobucket.com/albums/vv187/rca6sn7gt/SF%20random/vasscalfcolours.png). Oxblood är jag sugen på då jag inte äger något liknande och är dessutom förbaskat snyggt till marinblått och även kolfärgade kostymer. Det jag är osäker på är vad för modell den då skall vara i. Kanske wholecut rentav?

Jag har tänkt mig en wholecut och en sko med medaljong då jag saknar det i min skogarderob. Jag kan även tänka mig en hybrid mellan dessa såsom följande http://www.styleforum.net/content/type/61/id/450299/width/500/height/1000/flags/LL men då helfärgad i skinn.

Vad skulle ni råda mig till och vad har ni för tips?

Jag äger för närvarande:
C&J Westbourne, Chestnut, 348-läst
C&J Drummond, Beechnut, 348-läst
C&J Hallam, Dark brown, 348-läst
Vass Berkeley, Dark brown, F-läst (Berkeleymodell: http://cdn.styleforum.net/b/bf/900x900px-LL-bf8f84c3_SAM_1738.jpeg)
Vass Old English model, Dark brown, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_077_Kicsi.html)
Vass, Old English Plain model, Black, U-läst (http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_071_Kicsi.html)
Vass, Berkeley, Antique cognac, U-läst

Jag hade kört på en wholecut i oxblod på K-lästen. Jävligt elegant sko, och med K-lästen får du viss variation mot U då tån är aningen rundare, men i stort är det samma läst. Har självt ett par JM Weston wholecuts på en lite liknande läst i mörk burgundy som jag gillar oerhört mycket, och som är perfekt till mörka kostymer eller mörkare uddabyxor. Sen som andra alternativ kanske en i 6125 dark cognac, lite mörkare än och antique cognac men också väldigt fin, då du redan har ett par i antique, och i nån av de lite mer annorlunda modellerna Italian oxford eller french oxford med medaljong, antingen rena med bara medaljong eller med en cap eller wingtip-söm också.
Citera
2013-03-26, 12:44
  #188
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Då var första bra par skor beställda. Var inne på Skoaktiebolag och la deposit på Galway-mton från SF (Dark Oak/Mink Suede på 82:an med Dainite Soles). Kommer lagom till hösten, mycket taggad.

Oj, det var ett oväntat val för ett "första kvalitetsskoköp". Spännande! Hoppas du kan lägga upp lite bilder och berätta lite när du väl får dem. Det är alltid extra kul att se bilder på MTO:s.
__________________
Senast redigerad av hoodog 2013-03-26 kl. 12:47.
Citera
2013-03-26, 12:59
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jag hade kört på en wholecut i oxblod på K-lästen. Jävligt elegant sko, och med K-lästen får du viss variation mot U då tån är aningen rundare, men i stort är det samma läst. Har självt ett par JM Weston wholecuts på en lite liknande läst i mörk burgundy som jag gillar oerhört mycket, och som är perfekt till mörka kostymer eller mörkare uddabyxor. Sen som andra alternativ kanske en i 6125 dark cognac, lite mörkare än och antique cognac men också väldigt fin, då du redan har ett par i antique, och i nån av de lite mer annorlunda modellerna Italian oxford eller french oxford med medaljong, antingen rena med bara medaljong eller med en cap eller wingtip-söm också.

Tack för feedback. Jag upplever K-lästen som för spetsig. Jag vill ogärna att lästen skall vara mer spetsig än vad U-lästen redan är. Eller har jag uppfattat det fel?

Jag har funderat på 6125 dark cognac, men jag var rädd för att den var för röd (läs: rödare än antique cognac). Du säger att den är mörkare. Är det tonen som är mörkare fast kulörten är densamma eller är det en annan (rödare) kulör? Jag tycker att det är svårt att bilda sig en korrekt uppfattning utifrån bilderna.

Det blir nog en wholecut i antingen oxblood eller bordeaux. Vad skiljer dem åt, är den sistnämnda mer röd än oxblood som har mörkare inslag?
Citera
2013-03-26, 13:33
  #190
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonRaphael
Tack för feedback. Jag upplever K-lästen som för spetsig. Jag vill ogärna att lästen skall vara mer spetsig än vad U-lästen redan är. Eller har jag uppfattat det fel?

Jag har funderat på 6125 dark cognac, men jag var rädd för att den var för röd (läs: rödare än antique cognac). Du säger att den är mörkare. Är det tonen som är mörkare fast kulörten är densamma eller är det en annan (rödare) kulör? Jag tycker att det är svårt att bilda sig en korrekt uppfattning utifrån bilderna.

Det blir nog en wholecut i antingen oxblood eller bordeaux. Vad skiljer dem åt, är den sistnämnda mer röd än oxblood som har mörkare inslag?

Jo K är lite spetsigare än U, och mer rundad. 6125 är både mörkare och aningens mer röd än antiquen. Oxblod är som du är inne på mörkare än bordeaux, oxblod upplevs i mörkare belysning nästan svart men i dagsljus som riktigt djupt mörkröd, medan bordeaux är ljusare mer vinröd i färgen.

Förövrigt kan det vara idé att vänta till nästa vecka med att lägga en beställning, då Vass då kommer presentera en nyhet, som troligtvis kommer handla om en ny läst lite mellan U och F. Blir det så kanske det är något som kan falla dig smaken.
Citera
2013-03-26, 13:52
  #191
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wedgie
Då var första bra par skor beställda. Var inne på Skoaktiebolag och la deposit på Galway-mton från SF (Dark Oak/Mink Suede på 82:an med Dainite Soles). Kommer lagom till hösten, mycket taggad.

Grattis! Kul att gå rakt in på en sko från EG (och dessutom Galway). Tänk på att du behöver minst ett par skor till för att rotera.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Jo K är lite spetsigare än U, och mer rundad. 6125 är både mörkare och aningens mer röd än antiquen. Oxblod är som du är inne på mörkare än bordeaux, oxblod upplevs i mörkare belysning nästan svart men i dagsljus som riktigt djupt mörkröd, medan bordeaux är ljusare mer vinröd i färgen.

Förövrigt kan det vara idé att vänta till nästa vecka med att lägga en beställning, då Vass då kommer presentera en nyhet, som troligtvis kommer handla om en ny läst lite mellan U och F. Blir det så kanske det är något som kan falla dig smaken.

Jag håller med AlisterGs förslag gällande nya skor för DonRaphael. Oxblod är väldigt snyggt och vad jag har sett på bild sett ut att passa oerhört bra med mörkare kostymer.

(Jag är dessutom imponerad av AlisterGs kunskap, och DonRaphaels skogarderob).
Citera
2013-03-26, 15:08
  #192
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Oj, det var ett oväntat val för ett "första kvalitetsskoköp". Spännande! Hoppas du kan lägga upp lite bilder och berätta lite när du väl får dem. Det är alltid extra kul att se bilder på MTO:s.

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Grattis! Kul att gå rakt in på en sko från EG (och dessutom Galway). Tänk på att du behöver minst ett par skor till för att rotera.


Tackar, bilder kommer givetvis när det beger sig.

Har varit svårt sugen den modellen ett tag nu, och iom att det är en MTO delar man ju upp betalningen så man inte slänger iväg nästan halva disponibla månadsinkomsten på ett bräde.

Har ett par jobbskor jag använder, men ej något från nåt bättre märke. Ett par från ett spanskt märke vid namn Farrutx (som jag ej vet nåt om) och ett annat från ett modemärke jag ej vågar nämna i tråden igen. Men ska inhandla ett par brogues el dyl, samt ett par loafers, från Carmina innan sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in