2013-03-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Om man ska basera det på fakta så är det väl mest korrekt att kalla dem afrikaner? Förstår inte vad slaveriet har med något att göra.
Ditt resonemang är fortfarande lika obegripligt. Skriv ut vad du menar så slipper vi kanske ytterligare missförstånd om dina åsikter. Exempelvis vilka "amerikanska interna krav på censur" känner du dig påtvingad?

Som jag skrev tidigare så brukar jag inte själv rasistiska termer, jag undrar bara varför USA:s ömma punkter ska behandlas som ömma punkter i Sverige när de flesta skiter fullständigt i vad som är känsligt i andra delar av världen. Och återigen: om din åsikt är att alla termer ska vara korrekta så räcker det med att du skriver det, du behöver inte försöka skapa en konflikt av det.

Visste du inte att många av de rasistiska orden i USA kommer från slaveriet? Det verkar som att du går från oklarhet till oklarhet. Först skriver du att man inte bara ska censurera rasistiska termer för de människor som dessa berör, sedan gör du en helomvändning och skriver att du inte vet vad slaveriet har med diskussionen att göra. Har du dåligt korttidsminne?
Citera
2013-03-22, 09:57
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Visste du inte att många av de rasistiska orden i USA kommer från slaveriet?

Vad spelar det för roll? Det som har betydelse är vad orden står för i dag.
Citera
2013-03-22, 10:22
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Vad spelar det för roll? Det som har betydelse är vad orden står för i dag.

Tror TS finner det störande att svenska ord och föreställningar omdefinieras för att passa in i en amerikansk importerad föreställningsvärld. Om vi tar neger(boll) så finns det inget som helst samband mellan amerikanska nigger och svenska neger. De har olika ursprung och knappt nån visste om ordet nigger innan typ tvserien roots visades på åttiotalet. Att neger på något sätt ska vara belastat är enbart ett påhitt av vår tids ideologer. Men varför ska man acceptera vad några akademiska galningar tycker?
Citera
2013-03-22, 13:14
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror TS finner det störande att svenska ord och föreställningar omdefinieras för att passa in i en amerikansk importerad föreställningsvärld. Om vi tar neger(boll) så finns det inget som helst samband mellan amerikanska nigger och svenska neger. De har olika ursprung och knappt nån visste om ordet nigger innan typ tvserien roots visades på åttiotalet. Att neger på något sätt ska vara belastat är enbart ett påhitt av vår tids ideologer. Men varför ska man acceptera vad några akademiska galningar tycker?

Märkligt resonemang. Om det är så att folk tar illa upp över att bli kallade negrer så finns det väl ingen orsak att använda det, oavsett etymologin?
Språkets betydelse förändras hela tiden. Få skulle ju t.ex kalla en psykiskt sjuk person för "dåre" i dag och motivera med att ordet var allmänt vedertaget för 100 år sen.
Citera
2013-03-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Intellektuella har alltid varit modemedvetna. De moderiktiga ideologiska inriktningarna tas ifrån USA då USA sedan andra världskriget totaldominerar västvärlden ekonomiskt, militärt och kulturellt. Det är alltid den nation som är mäktigast som sätter trenden för vad man bör tycka. Vi svansade efter Frankrike när de var i jämförelse starkast. Sedan ifrån artonhundratalet och framåt svansade vi efter UK och Tyskland. När dessa gick åt helvete i och med WW1 och WW2 har vi svansat efter USA och deras trender.

Så kommer det tyvärr alltid vara då Sverige är för litet och doktrinärt för nån meningsfull intern ideologisk linje.

Nåt intressant som jag tänkte på i min ungdom på nittiotalet är att fördröjningstiden mellan nya trender i USA och Sverige i stort motsvarar en normal doktorand-tid. T ex så läste jag Chomsky och Sokal när de förkastade postmoderna teorier åt höger och vänster typ -94. I Sverige inget förrän kanske fem år senare. Likaså när det kommer till radikalfeminism. Vårat superradikala cp-stadium var under nittiotalet. I USA hade de det under åttiotalet. USAs nittiotal motsvarar i stort vårat förhållande till radikalfeminism under tvåtusentalet. Osv.

Ganska säker på att de som redan gjort karriär på en viss ideologisk linje inom akademin och media håller fast vid den. Samtidigt så sitter det akademiker under utbildning som trendriktigt suger in allt amerikanskt. Men de vågar inte säga nåt innan de själva har avslutat utbildningen och fått en position. Därav tidsfördröjningen mellan USA och Sverige inom ideologiska ämnen.

Jag har märkt samma trend, och det förfärar mig att vi kan få samma sorts övervaknings och stämningsstat som USA har blivit inom en snar framtid.
Citera
2013-03-22, 15:57
Medlem
Citat:
Märkligt resonemang. Om det är så att folk tar illa upp över att bli kallade negrer så finns det väl ingen orsak att använda det, oavsett etymologin?
Språkets betydelse förändras hela tiden. Få skulle ju t.ex kalla en psykiskt sjuk person för "dåre" i dag och motivera med att ordet var allmänt vedertaget för 100 år sen.

Ska jag känna mig kränkt nästa gång jag inte vinner på lotto eller går in på en bank och inte får en miljon?

Du kommer säkert som allt vänsterpack spela dum och låtsas om att du inte fattar vad man menar och svara "vad har det med saken att göra?" Jag kan spara dig det och förklara på direkten.

Man kan inte ändra saker baserat på vad andra tycker är kränkande. För mig är det kränkande att jag kan bli straffad för att bruka ordet neger. varför ska man ta hänsyn till negerns åsikt och inte min?
Citera
2013-03-22, 16:21
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSSAH
Man kan inte ändra saker baserat på vad andra tycker är kränkande. För mig är det kränkande att jag kan bli straffad för att bruka ordet neger. varför ska man ta hänsyn till negerns åsikt och inte min?

Det är väl självklart att man kan. Så har det alltid varit, ärekränkning har gamla anor i vår juridiska tradition.
Till sakens natur hör att det är den som blir kränkt som blir utsatt för det eventuella brottet. Har aldrig tidigare hört talas om att nån blivit kränkt pga att man inte fått utdela en kränkning. Men folk är ju så lättkränkta numera så det är väl fullt möjligt.
Citera
2013-03-23, 21:14
Medlem
Citat:
Det är väl självklart att man kan. Så har det alltid varit, ärekränkning har gamla anor i vår juridiska tradition.
Den är nog precis lika gammal som när de ärekränkta fått hålla käft och stå tillbaka då deras kränkning inte har tillräcklig tyngd bakom sig.

Citat:
Till sakens natur hör att det är den som blir kränkt som blir utsatt för det eventuella brottet. Har aldrig tidigare hört talas om att nån blivit kränkt pga att man inte fått utdela en kränkning. Men folk är ju så lättkränkta numera så det är väl fullt möjligt.

Det är alltså inte själva grejen att "blir kränkt" och hur "kränkt" man blivit det handlar om när normalintelligenta personer resonerar och när dessa ska komma till en konklusion. Det handlar huruvida personen öht har blivit kränkt eller inte. Blir en neger kränkt utav ett ord är det ju bara dennes sida utav myntet vi ser, precis som när en bankrånare blir kränkt när denne blir tagen utav snuten.
Citera
2013-03-23, 23:02
Medlem
Citat:

Det beror på att förbudet mot att utdela kränkningar inte har "gamla anor i vår juridiska tradition", och således har det tidigare i Sverige aldrig funnits skäl för svenskar att motsätta sig ett sådant förbud. Är du så dum att du verkligen tror att vi inte kommer använda dina argument emot dig när det är så uppenbart att dina argument bara är halmstrån? Var är dina markfasta argument?
Citera
2013-03-23, 23:18
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Det beror på att förbudet mot att utdela kränkningar inte har "gamla anor i vår juridiska tradition", och således har det tidigare i Sverige aldrig funnits skäl för svenskar att motsätta sig ett sådant förbud. Är du så dum att du verkligen tror att vi inte kommer använda dina argument emot dig när det är så uppenbart att dina argument bara är halmstrån? Var är dina markfasta argument?

"Förbudet mot att utdela kränkningar" är en märklig formulering, men om du föredrar det så... Och det har mycket gamla anor, äldre än många andra punkter i brottsbalken.
Vad som är en kränkning förändras däremot naturligtvis över tid. Du skulle förmodligen komma lindrigt undan i dag om du kallade någon "agnabak".

"Ni" får använda vilka argument ni vill mot mig, men de får vara lite bättre än ditt senaste om det ska bli en intressant diskussion.

Citat:
Enligt Sveriges historia 600-1350, sid 295, hade de medeltida lagsamlingarna listor över vilka benämningar man inte fick använda om sina medmänniskor; tikvalp, fegis, trollkona, hortuta, förgörerska, tjuv, sköka, hora, rövare, mördare, niding, träl, kasevarg (mordbrännare), agnabak (spannmålstjuv), skökoson, lögnare, son av hynda och så vidare.
I äldre tiders lagar kallades brottet förolämpning för användande av "okvädesord" eller "okvädinsord".
Källa: wikipedia.se
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in