Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-09, 21:37
Medlem
Jag har köpt en ny Macbook Pro men saknar tyvärr installationsskivan till mina CS6-program. Jag har därför testat att flytta alla de mappar som hör till CS6-serien från den gamla datorn till den nya men får ett felmeddelande när jag öppnar programmen. Felkoden är "16". Förslaget är att jag ska avinstallera och installera igen men det kan jag alltså inte. Jag har kört "repar permissions" men det hjälpte förstås inte.

Någon som har förslag på något jag kan göra? Ska det gå att flytta över programmen på det sätt jag gjort?
Citera
2013-03-09, 21:51
Medlem
systems avatar
Adobes program måste installeras och verifieras. En vanlig flytt av programmets mapp funkar inte.

Vid flytt* till ny dator måste man
1. avaktivera programmet från gamla datorn (fysiskt från gamla datorn, alltså)
2. aktivera programmet på nya datorn

Ovanstående kan såklart förbigås genom operationer som klassas som ”piratkopiering”.

* Installation
Senast redigerad av system 2013-03-09 kl. 22:22.
Citera
2013-03-09, 22:10
Medlem
Jag skiter i vad det klassas som, bara jag kan få igång programmen på nya datorn. Programmen är faktiskt lagligt installerat (vilket kanske inte alltid är fallet ) men installationsskivan kan jag inte få tag på längre. Så vad kan jag rent konkret göra?
Citera
2013-03-09, 22:14
Medlem
Snöjs avatar
Du skulle kunna ta en backup med Time Machine, och återskapa den nya datorn utifrån den säkerhetskopian. Då borde alla program följa med utan problem.
Citera
2013-03-09, 22:18
Medlem
systems avatar
Vid återskapande av program från TM borde de fungera som demo i trettio dagar. Detta eftersom aktivering från nya datorn inte skett.

En aktivering innebär att programmet ”låses” med datorns logikkort (moderkort på PC-språk) efter att ha kopplat upp sig mot Adobes servrar. Av samma anledning måste programmet avaktiveras från den dator det inte längre används.
Citera
2013-03-09, 22:29
Medlem
Snöjs avatar
Ah, just det. Adobes program behöver ringa hem ja, fel av mig.
Citera
2013-03-09, 22:43
Medlem
Nu finns risken att jag bara verkar allmänt korkad men kan jag ladda ner trialversionen av motsvarande CS-paket från Adobe, avinstallera på gamla datorn och sedan registrera serienumret i trialversionen på den nya datorn?
Citera
2013-03-09, 22:51
Medlem
systems avatar
Ingen aning. Jag har ställt mig själv samma fråga, men aldrig behövt prova för att ta reda på det.

Lägg märke till att det inte är avinstallera du ska göra på gamla datorn, utan inaktivera.

Obs! De rätta orden är alltså aktivera och inaktivera, oavsett vad jag sagt tidigare. (Det är inte lätt att hålla allt i huvudet.)

Inaktivering sker genom Menyraden - Hjälp - Inaktivera.
Senast redigerad av system 2013-03-09 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in