Citat:
Ursprungligen postat av dannyb
Jag står upp och pressar uppåt. Rörelsen börjar jag ett par cm ovanför bröstet och låser/är millimeter från att låsa armarna.
Jag vet inte vad folk menar med rak rygg
Tack för tipsen. Men jag tror inte det går att spänna magen (som i att spänna sexpacket inför en bild), svanka och pressa uppåt samtidigt.. det blir inte fullt tryck känns det som.
Ännu en gång, vad är en bra hållning/rak rygg? Vanligtvis går jag med raka axlar och "rak" rygg men vad menas egentligen med en rak rygg?
När du säger "militärpress", vad menar du då? En korrekt militärpress utförs stående med raka ben och hälarna ihop (i givakt, därav "militärpress" även om namnet numera tenderar att användas för alla varianter av pressar).
Andra varianter på pressar är:
- Vanlig press (stående, fötterna axelbrett isär, ingen dynamisk hjälp från benen)
- Pushpress (stående, fötterna axelbrett isär, benen hjälper till att starta rörelsen)(om din vanliga press tenderar att övergå till pushpress efter några reps så kör du för tungt)
- Sittande press utan ryggstöd
- Sittande press med ryggstöd (mer likt en bänkpress egentligen)
I alla dessa varianter ska du vara uppmärksam på att inte luta dig bakåt för mycket. Syftet med att luta sig bakåt är att engagera bröstmuskulaturen och därmed kunna pressa tyngre vikter (På den tiden pressar ingick i styrkelyft kunde vissa lyftare i princip böja sig så långt bakåt att det blev till en bröstövning. Momentet togs senare bort från tävlingarna.)
Utan att ha sett dig utföra övningen så kan det kanske vara så att du (i din iver att lyfta tungt) svankar för att kunna använda bröstmuskulaturen. Det enda som hjälper är då att lasta av vikt och jobba på formen.
Det kan också vara så att du kör sittande pressar (vilket kan belasta korsryggen). Pröva i så fall att köra stående. Eller om du kör sittande med ryggstöd så pröva att köra sittande utan ryggstöd.
Pressar är en viktig övning, så det är bra om du hittar en variant som passar dig. Helst ska du köra vanliga, stående, pressar.