2013-03-06, 23:02
Bannlyst
Jag tycker överlag att vi och våra Balkanbröder förstår varandra väl, dessvärre med undantag för albanerna. Ska jag utgå ifrån personlig erfarenhet så måste jag framförallt framhålla de serber jag varit i sporadisk kontakt med, främst de andra generationens serber vars föräldrar kom hit på 70, 80-talet.

Vad anser ni?
Senast redigerad av Bjarne.Henriksen 2013-03-06 kl. 23:04.
Citera
2013-03-06, 23:32
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarne.Henriksen
Jag tycker överlag att vi och våra Balkanbröder förstår varandra väl, dessvärre med undantag för albanerna. Ska jag utgå ifrån personlig erfarenhet så måste jag framförallt framhålla de serber jag varit i sporadisk kontakt med, främst de andra generationens serber vars föräldrar kom hit på 70, 80-talet.

Vad anser ni?

Jag håller med dig delvis. Däremot kan religionen spela in mycket där. De flesta Serberna är kristna ortodoxa medans Albanerna är muslimer.
Citera
2013-03-07, 00:03
Medlem
Messials avatar
Bosniaker och kroater. Serber är också okej, men inte de som hyllar folkmord som Srebrenica och Vukovar.

De serber som kom som arbetskraft tidigit, är bra.

Bosniaker är till relativt stor del, inte under samma kategori som våra vänner ifrån MENA. Albaner är dock hetsiga, "gangsters" och kaxiga.

Finns kroater som umgås med kosovoalbaner och bosniaker. De brukar dricka alkohol tillsammans, i stort sällskap, på helger.
Man brukar även kalla varandra för "bror", och pussa varandra på varsin kind när man ses - t ex på bussen.
Att pussa på kinden, är ofta vanligt när man hälsar på varandra, i forna Jugoslavien. Även män emellan.
Senast redigerad av Messial 2013-03-07 kl. 00:08.
Citera
2013-03-07, 01:13
Medlem
Aghartas avatar
Enligt min mening är det kosovoalbanerna som är mest svenskvänliga. När jag var nyinflyttad i invandrarområdet jag bor i var de de första som tog kontakt med mig. De var lite fascinerade av att en svensk ville bo här. Nu har de flyttat till mer svenska områden.
Citera
2013-03-08, 18:10
Medlem
Ignatius94s avatar
Överlag har jag inget i mot Balkanfolk men det är ju tyvärr så att det många gånger inte är de vita Serberna, Kroaterna osv som kommer hit utan Zigenarslödder.

För att svara på din fråga tycker jag bäst om Serber faktiskt, ofta trevliga och lättsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in