Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Ryssarna(östeuropa snarare) har väl varit kända för att padda sina records? Khabibs record är ju ett skämt innan UFC rentav, snubben har ju i princip alltid varit en super prospect och fightades i princip aldrig någon i närheten av sin egen nivå innan UFC. Medans västeuropa + USA ofta matchas relativt hårt tidigt i sina karriärer och bra prospects signas vid typ 5-0 i record.
Som Brottargalning skrev så var det nog värre förr. Även om det såklart pågår fortfarande. Khabibs record pre-ufc är ju ett av de värsta. Men om man jämför med en del som kommit lite senare så är det bättre. Kolla Islams eller Zhabits t.ex. så är det stor skillnad. De har mycket vettigare records innan UFC.
Går man längre tillbaka tog jag bara och kollade snabbt några jag kom på, som jag tycker gjort det bra mot bättre motstånd senare i karriären:
Både Aleksei Oleinik och framförallt Nikita Krylov har rejält paddade records. Krylovs motståndare i hans 16 matcher innan UFC hade, om man ska tro vad som finns att hitta om det, ett samlat record på 12-26, där de allra flesta var debutanter och han torskade två gånger mot samma fighter som var 0-0, respektive 2-0 när de möttes.
Oleinik började rätt tidigt möta bra motstånd men han har fortfarande gått massa matcher i Ryssland mot cans, under samma tid. Dock började han innan det ens hette MMA, så det är mer förståeligt.
Man undrar hur Chimaevs record sett ut om han börjat sin karriär i Ryssland/Tjetjenien vs. hur det blev när han började i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dirty.
Angående svensk MMA. Vilka bra prospects har vi nu? Känns som de namnkunniga vi har är för gamla för att göra något. Karl Albrektsson är väl den enda som kanske skulle kunna göra något i UFC i framtiden som inte redan visat upp den typen av nivå.
Josefine Knutsson känns legit, men annars har jag faktiskt noll koll.
Tycker Albrektsson gjort det bra, men hans senaste skid i Bellator haltar såklart karriären en del. Det är synd att han var mer eller mindre under mainstream-radarn när han mötte Jiri och vann mot Vadim Nemkov i Rizin, med Fedor ringside. Hade varit enormt om de skett i Bellator några år senare.
Finns väl några redan nämnda som kan ta sig till UFC, och kanske hade varit där om de fortfarande kört galor i Sverige. Men ingen av dessa borde kunna utmana i toppskiktet.