Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
24-02-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SAAB har några gamla GRG och P-skott i sin portfölj samt RB70 som härstammar från slutet av 70 talet, om än väldigt effektiv mot drönare.
Gällande PV så byggs NLAW på Nordirland och SAAB tillverkar verkanselden.
Den nya PV-roboten byggs på licens från Frankrike.
Torped 45 är en spetsprodukt, i övrigt känns det rätt tunnsått.
Gripen E/F är ett AMS-projekt för SAAB i Linköping, det är delvis föråldrat teknik och lite för svag prestanda generellt.
Däremot suger det upp en stor del av vår försvarsbudget och gör det i princip omöjligt att bygga upp ett trovärdigt försvar.
SAAB i Karlskrona kan knappt svetsa ihop en fungerande ubåt och dras med stora förseningar och kostnadsöverdrag.
Lite svårt att se hajpen kring SAAB.

Du får väl läsa rapporten så förstår du. Att jobben för NLAW är i Nordirland är ju sant, men vinsten hamnar ju i Linköping, eller hur?
Citera
24-02-09, 10:50
Medlem
Väldigt fin rapport och uppgång, men värderingen tycker jag är ansträngt hög just nu.

PE på nära 30 och en prognosticerad tillväxt på 12-16%... nja....
Citera
24-02-09, 12:46
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Saab levererar ett rekordår där tillväxten blev den högsta i modern tid. Stjärnorna står just nu rätt för Saab, och mycket talar för att det kommer att förbli på det viset.

https://www.di.se/analys/alla-stjarnor-star-ratt-for-saab/

Det tar lång tid att rusta upp militära förmågor. Försvaret är rejält underinvesterat i stort sett hela Europa så SAAB kommer ha orderböcker som sträcker sig decennium framåt. Vi lever i en ny verklighet.
Citera
24-02-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
https://www.di.se/analys/alla-stjarnor-star-ratt-for-saab/

Det tar lång tid att rusta upp militära förmågor. Försvaret är rejält underinvesterat i stort sett hela Europa så SAAB kommer ha orderböcker som sträcker sig decennium framåt. Vi lever i en ny verklighet.
Det får jag nog lov att hålla med Diagoras om.
SAAB är även ett mycket innovativt bolag med en fantastisk ledning och storägare.
Citera
24-03-11, 11:09
Medlem
Tycker det är konstigt att inte fler har investerat i Saab än när Sverige vill lägga 4% av BNP på försvaret. Många miljarder som kommer trilla in.
Citera
24-03-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analyscalc
Tycker det är konstigt att inte fler har investerat i Saab än när Sverige vill lägga 4% av BNP på försvaret. Många miljarder som kommer trilla in.

Värdeinvesterare tycker den är för dyr. Men som du säger, det kan finnas avkastning i ren hype/trend/makro snarare än "sund" bolagsvärdering.

Folk köper olika saker. Jag har mycket Saab. Världen går knappast i en mer fredlig riktning inom någon överskådlig tidshorisont. Man ska köpa det som man personligen tror på och tycker känns rätt.
Citera
24-03-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlebsonMusk
Värdeinvesterare tycker den är för dyr. Men som du säger, det kan finnas avkastning i ren hype/trend/makro snarare än "sund" bolagsvärdering.

Folk köper olika saker. Jag har mycket Saab. Världen går knappast i en mer fredlig riktning inom någon överskådlig tidshorisont. Man ska köpa det som man personligen tror på och tycker känns rätt.
SAAB kommer att gå upp helt klart med tiden. Men jag hoppas på fred ändå! Jag äger genom Investor.
Citera
24-03-12, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
SAAB kommer att gå upp helt klart med tiden. Men jag hoppas på fred ändå! Jag äger genom Investor.

Samma här.
Vem av oss är bättre än Wallenbergs team?

Skulle nu Ukraina få "köpa" en bunt Gripen, ja då kan det bli verklig fart på SAAB.
Det här kriget, rysslandterrorn, är spännande på flera nivåer.
Citera
24-03-16, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
"Den senaste tiden" kan ju betyda lite vad som helst.

Kursen är upp långt mer än 100% på ett och ett halvt år. Den stack ju iväg när Ryssland invaderade Ukraina (ingen skräll direkt). Av vilken anledning då? Antagligen att marknaden förväntade sig just den upprustning du pratar om. Men intäkterna ligger (relativt) långt fram i tiden. Dessutom kanske beställningarna som SAAB får in inte motsvarar marknadens förväntningar.

Och om man tittar på P/E-talet (ca 25 på förra årets vinst) så är det ju inte snorbilligt som det är. En fördubbling av vinsten (allt annat lika) skulle då ta ner P/E till 12,5. Det vore kanske lite väl lågt men inget extremt, särskilt inte om man tänker sig att nämnda fördubbling ligger 4-5 år fram i tiden. Om den fördubblas överhuvudtaget (här är också varför ränta inte är "skitsamma", vad fan trodde du?).

Min poäng är att bara för att man hör saker på nyheterna så har man inte hört nyheter. Detta har varit enkelt att förutse, så man kan inte hoppa på tåget 18 månader för sent och förvänta sig att att det ska fortsätta upp.
Ni fick dessvärre fel och fina SAAB fortsätter att tuffa på "upp".
Citera
24-03-16, 17:54
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ni fick dessvärre fel och fina SAAB fortsätter att tuffa på "upp".
Fel? Jag sa bara att det var dyrt. Det betydde inte att det skulle gå ner. Jag vet inte vilket håll det ska gå åt härifrån heller men inte är det billigt, inte. Jag ligger kvar lång.
Citera
24-03-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Fel? Jag sa bara att det var dyrt. Det betydde inte att det skulle gå ner. Jag vet inte vilket håll det ska gå åt härifrån heller men inte är det billigt, inte. Jag ligger kvar lång.
Ni skrev ju att det var försent att hoppa på!?
Nåväl vi glömmer det och spanar framåt istället.
Citera
24-03-18, 12:06
Medlem
köp SAAB B nu! Hela världen rustar sina arméer as we speak. Din plånbok kommer tacka dig i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in